2006-03-30
STATUT GMINY ROGOŹNO
1. Uchwała Nr XXXV/315/2001 Rady Miejskiej Rogoźna z dnia 23 sierpnia 2001 roku
( Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z 2001 roku Nr 112, poz.2145 )
2. Uchwała Nr III/13/2002 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 30 grudnia 2002 roku
( Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z 2003 roku Nr 9, poz.170 )
3. Uchwała Nr XI/96/2003 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 25 września 2003 roku
( Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z 2003 roku Nr 162, poz. 3039 )
4. Uchwała Nr XXXIII/260/2005 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 29 czerwca 2005 roku
( Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego z 2005 r. Nr 126, poz. 3431)
STATUT GMINY ROGOŹNO
( tekst ujednolicony – pogrubioną kursywą naniesiono zmiany )
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
1. Gmina Rogoźno jest posiadającą osobowość prawną jednostką samorządu terytorialnego,
powołaną dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy z mocy ustawy
o samorządzie gminnym stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne.
3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.
Przez użyte w niniejszym Statucie określenia należy rozumieć:
1) Gmina – Gminę Rogoźno,
2) Rada – Radę Miejską w Rogoźnie,
3) Burmistrz – Burmistrza Rogoźna,
4) Urząd – Urząd Miejski w Rogoźnie.
1. Gmina położona jest w województwie wielkopolskim i obejmuje obszar 217, 95 km2.
2. Siedzibą organów Gminy jest miasto Rogoźno.
3. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca załącznik Nr 1 do niniejszego
Statutu.
1. Herbem Gminy jest herb miasta Rogoźno, przedstawiający na czerwonym polu po
lewej stronie srebrnego (białego) półorła piastowskiego, po prawej stronie srebrny (biały)
klucz, a nad nimi złotą koronę piastowską.
Wzór herbu określa załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.
2. Barwami Gminy są kolory biały, złoty i czerwony.
3. Pieczęć urzędowa Gminy zawiera pośrodku herb Gminy, a w otoku Gmina Rogoźno.
4. Hejnałem Gminy jest partytura stanowiąca załącznik nr 2a do niniejszego Statutu.
5. Zasady używania herbu i barw Gminy, insygniów władz oraz pieczęci urzędowej określa
Rada Miejska w drodze uchwały.
Rozdział II
ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA GMINY
Zdania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawą na rzecz innych podmiotów
Gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Do podstawowych zadań Gminy należy:
1) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty,
2) tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju Gminy,
3) organizowanie życia publicznego Gminy,
4) reprezentowanie mieszkańców Gminy wobec organów zewnętrznych.
1. Zadania własne Gminy obejmują w szczególności sprawy:
1.1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody
oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków
komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i
unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i
cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej
i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów
administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej,
medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
1a. Ustawy szczególne określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.
2. Uchwały Rady podjęte w celu realizacji zbiorowych potrzeb Gminy lub stwierdzające
wyniki referendum gminnego mogą określać inne zadania niż wymienione w ust. 1
jako zadania własne.
3. Ustawy mogą przekazać Gminie nowe zadania własne z zapewnieniem koniecznych
środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Gminy
lub subwencji.
4. Zadania z zakresu administracji rządowej Gmina może wykonywać na podstawie
porozumienia z organami tej administracji.
5. Gmina może wykonywać zadania z zakresu właściwości powiatu oraz zadania z
zakresu właściwości województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami
samorządu terytorialnego.
1. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także
zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
2. Gmina oraz inna komunalna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą
wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie
w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
3. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań
o charakterze użyteczności publicznej określa ustawa o gospodarce komunalnej.
Rozdział III
WŁADZE GMINY
Mieszkańcy Gminy wykonują swoje uprawnienia bezpośrednio w drodze wyborów Rady
i w drodze referendum, a także za pośrednictwem organów Gminy.
Tryb przeprowadzenia referendum gminnego określa odrębna ustawa.
Organami Gminy są:
1) Rada Miejska,
2) Burmistrz .
1. Organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie jest Rada, do której należy rozstrzyganie
we wszystkich sprawach publicznych, mających na celu zaspokojenie zbiorowych
potrzeb mieszkańców Gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
2. Zasady i tryb wyboru członków Rady określa odrębna ustawa.
1. Organem wykonawczym Gminy jest Burmistrz.
2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady Miejskiej i zadania Gminy określone w przepisach prawa, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej, porozumieniach zawartych z jednostkami samorządu terytorialnego, porozumieniach komunalnych, umowach zawartych z innymi podmiotami.
1. Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie
z ustaw.
2. Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli
do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje Rady i posiedzenia jej komisji,
a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych,
w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i komisji Rady.
3. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa załącznik Nr 3
do niniejszego Statutu.
1. Uchwały Rady Miejskiej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej
połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi
inaczej.
2. Radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
Rozdział IV
RADA MIEJSKA
1. Ustawowy skład Rady określa ustawa.
2. Kadencja Rady trwa 4 lata, licząc od dnia wyboru.
1. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie Statutu Gminy,
2) ustalanie wynagrodzenia Burmistrza, stanowienie o kierunkach jego działania
oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności,
3) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, który jest głównym księgowym
budżetu oraz Sekretarza Gminy - na wniosek Burmistrza,
4) uchwalanie budżetu Gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz
podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium
Burmistrzowi z tego tytułu,
5) uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6) uchwalanie programów gospodarczych,
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im
składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na
realizację zadań przez te jednostki,
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w
odrębnych ustawach,
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres
zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich
wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne
nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad Burmistrz może dokonywać tych
czynności wyłącznie za zgodą Rady,
b) emitowanie obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu
przez Burmistrza,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych, zaciąganych przez Burmistrza w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę,
f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania
i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Burmistrza,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez Burmistrza w roku budżetowym,
10) określanie wysokości sumy, do której Burmistrz może samodzielnie zaciągać
zobowiązania,
11) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz
wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,
12) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w § 7 ust.4 i 5,
13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i
regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń
społeczności lokalnych i regionalnych,
14) podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych
oraz wznoszenia pomników,
15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
16) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów
i studentów,
17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady,
18) podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżania rozstrzygnięć nadzorczych
dotyczących uchwał Rady.
2. Rada nie może przenosić swych wyłącznych kompetencji na żaden inny organ.
1. Przewodniczący Rady oraz Wiceprzewodniczący wybierani są przez Radę bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady
w głosowaniu tajnym.
2. Przewodniczący Rady wyłącznie organizuje pracę Rady oraz prowadzi jej obrady.
3. Przewodniczący może wyznaczyć do wykonywania swoich zadań Wiceprzewodniczącego.
4. W przypadku nieobecności Przewodniczącego i nie wyznaczenia Wiceprzewodniczącego, zadania Przewodniczącego wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
5. Rada Miejska na początku kadencji ustala liczbę Wiceprzewodniczących Rady.
§ 19
1. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju, a w przypadku wyborów przedterminowych do Rady Miejskiej w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów.
2. Po upływie terminu określonego w ust. 1 sesję zwołuje Wojewódzki Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów na obszarze całego kraju,
a w przypadku wyborów przedterminowych do Rady Miejskiej w ciągu 21 dni po
ogłoszeniu wyników wyborów.
3. Czynności, o jakich mowa w ust. 1, obejmują:
1) określenie dnia, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej Rady,
2) przygotowanie porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem radnemu obecnemu na sesji.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący,
w szczególności:
- zwołuje sesje Rady,
- przewodniczy obradom,
- sprawuje policję sesyjną,
- kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
- zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
- podpisuje uchwały Rady,
- czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
1. W przypadku rezygnacji Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rada
podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca
od dnia złożenia rezygnacji.
2. Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust.1, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia
rezygnacji przez Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego jest równoznaczne z przyjęciem rezygnacji przez Radę z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.
3. W przypadku, o którym mowa w ust.1, Rada na najbliższej sesji dokona wyboru na
wakujące stanowisko.
4. Ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego,
pełniącego funkcję Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego.
1. Rada Miejska na początku każdej kadencji powołuje stałe Komisje do określonych zadań,
ustalając przedmiot działania oraz skład osobowy.
2. Radny może być członkiem najwyżej 1 komisji stałej, z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej.
2. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania
określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.
4. W skład Komisji Rady, z zastrzeżeniem § 23, mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie
nie przekraczającej połowy składu.
1. Rada powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Przedmiot działania Komisji Rewizyjnej obejmuje kontrolę działalności Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.
3. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzą wyłącznie radni.
4. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie mogą być radni pełniący funkcje Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego Rady.
Obsługę Rady zapewnia Burmistrz wskazując stanowisko zgodnie z Regulaminem Organizacyjnym Urzędu.
1. Szczegółowy tryb działania Rady i jej organów określa Regulamin Rady Miejskiej,
stanowiący załącznik Nr 4 do niniejszego Statutu.
2. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej,
stanowiący załącznik Nr 5 do niniejszego Statutu
Rozdział V
RADNI
§ 26
Radny obowiązany jest kierować się dobrem wspólnoty samorządowej Gminy. Radny utrzymuje stałą więź z mieszkańcami Gminy oraz ich organizacjami, a w szczególności przyjmuje zgłaszane przez mieszkańców Gminy postulaty i przedstawia je organom Gminy do rozpatrzenia, nie jest jednak związany instrukcjami wyborców.
1. Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie :
„Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki
radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy
i jej mieszkańców”.
2. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty przez przewodniczącego
obrad wywoływani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”.
3. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
4. Radny nieobecny na pierwszej sesji Rady składa ślubowanie na najbliższej sesji, w której
uczestniczy.
5. Z chwilą złożenia ślubowania, radny nabywa swoje ustawowe uprawnienia.
6. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
7. Radnemu na czas kadencji wystawia się dokument podpisany przez Przewodniczącego
Rady, w którym stwierdza się pełnienie mandatu radnego.
1. Radny jest obowiązany brać udział w pracach Rady i jej komisji oraz innych instytucji
samorządowych, do których został wybrany lub desygnowany.
2. Radny desygnowany do innych instytucji zobowiązany jest co najmniej raz w roku
składać Radzie sprawozdanie.
1. Radny ma prawo inicjatywy uchwałodawczej, o ile ustawy nie stanowią inaczej, prawo
udziału w głosowaniu na sesjach Rady, prawo występowania z interpelacjami oraz
zapytaniami.
2. Radni mogą tworzyć kluby radnych. Zasady tworzenia klubów radnych określa
Regulamin Klubów Radnych, stanowiący załącznik Nr 6 do niniejszego Statutu.
1. W związku z wykonywaniem mandatu radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej
dla funkcjonariuszy publicznych.
2. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady, której jest
członkiem, za wyjątkiem sytuacji, do których odnoszą się przepisy o zwolnieniach
grupowych. Rada odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, jeżeli
podstawą rozwiązania są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.
3. Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia
wykonywania jego obowiązków.
4. Radnym przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach
ustalonych przez Radę.
1. Radny Rady Miejskiej nie może pełnić funkcji kierownika lub jego zastępcy
w jednostce organizacyjnej gminy.
2. Burmistrz nie może powierzyć radnemu wykonywania pracy na podstawie umowy
cywilnoprawnej.
§ 31a
Radny jest zobowiązany złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym według wzoru określonego w odrębnych przepisach.
Rozdział VI
BURMISTRZ
§ 32
1.Burmistrz wybierany jest w wyborach powszechnych w trybie określonym w odrębnej
ustawie.
2.Kadencja Burmistrza rozpoczyna się w dniu rozpoczęcia kadencji Rady lub wyboru go
przez Radę i upływa z dniem upływu kadencji Rady.
3.Objęcie obowiązków przez Burmistrza następuje z chwilą złożenia wobec Rady
ślubowania o następującej treści : „Obejmując urząd burmistrza gminy, uroczyście
ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę
tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy”.
Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.
§ 33
Wygaśnięcie mandatu burmistrza następuje wskutek zdarzeń określonych w art. 26 ust.1 ustawy z dnia 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.
§ 34
1.Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania Gminy określone przepisami prawa.
2.Burmistrz w szczególności :
1/przygotowuje projekty uchwał Rady,
2/określa sposób wykonywania uchwał,
3/gospodaruje mieniem komunalnym,
4/wykonuje budżet,
5/zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
6/przedkłada wnioski o zwołanie sesji Rady,
7/przedkłada Radzie sprawozdania z działalności finansowej,
8/współdziała w interesie Gminy z instytucjami znajdującymi się na jej terenie,
9/udziela kierownikom jednostek organizacyjnych pozostającym w strukturze Gminy
pełnomocnictw do zarządzania mieniem tych jednostek oraz udziela zgody na czynności
wykraczające poza udzielone pełnomocnictwa,
10/informuje mieszkańców Gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach polityki
społecznej, gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych,
11/ogłasza w imieniu Gminy przetargi i powołuje komisje przetargowe,
12/udziela pożyczek i gwarancji oraz zaciąga zobowiązania w granicach określonych
przez Radę,
13/opracowuje plan operacyjny ochrony przed powodzią oraz ogłasza i odwołuje alarm
przeciwpowodziowy,
14/zarządza ewakuację z obszarów bezpośrednio zagrożonych w przypadku wprowadzenia
stanu klęski żywiołowej i wykonuje inne działania określone w odrębnych przepisach.
§ 35
Burmistrz kieruje bieżącymi sprawami Gminy oraz reprezentuje ją na zewnątrz i wydaje decyzje administracyjne z zakresu administracji publicznej o ile przepisy szczególne
nie stanowią inaczej.
§ 36
1.Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzędu i nim kieruje.
2.W drodze zarządzenia Burmistrz nadaje Urzędowi Regulamin Organizacyjny.
3.Burmistrz jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Urzędu oraz kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych.
4.Burmistrz w drodze zarządzenia powołuje oraz odwołuje swego Zastępcę.
5.Burmistrz może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu
Zastępcy Burmistrza lub Sekretarzowi Gminy.
Rozdział VII
PRACOWNICY SAMORZĄDOWI
1. Pracownikiem samorządowym z wyboru jest Burmistrz.
2. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy Burmistrza właściwa jest Rada.
3. Rada może, w drodze odrębnej uchwały, upoważnić Przewodniczącego Rady
do podejmowania czynności, o jakich mowa w ust. 2, za wyjątkiem prawa do ustalania
wynagrodzenia.
4. Do dokonywania czynności z zakresu stosunku pracy z pracownikami, których
stosunek pracy nawiązywany jest na podstawie powołania właściwy jest Burmistrz.
1. Mianowanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Miejskiego,
jest stosowana wobec pracowników na kierowniczych stanowiskach,
może być stosowana również wobec pracowników zajmujących stanowiska inspektora
i podinspektora.
2. Prawo mianowania, zlecania mianowanym pracownikom samorządowym czasowego
wykonywania innej pracy niż określona w akcie mianowania oraz przeniesienie tych
pracowników na inne stanowiska w przypadku utraty przez nich zdolności do pracy na
zajmowanym stanowisku należy do Burmistrza.
1. Powołanie jako forma nawiązania stosunku pracy z pracownikami Urzędu Miejskiego,
jest stosowane wobec Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, Kierownika i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
2. Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy, który jest głównym księgowym budżetu są
powoływani przez Radę na wniosek Burmistrza.
3. Odwołanie Zastępcy Burmistrza, Sekretarza Gminy, Skarbnika Gminy, Kierownika
i Zastępcy Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego dokonywane jest w trybie właściwym
dla ich powołania.
Pracownicy inni niż wymienieni w §§ 37 - 39 są zatrudnieni w Urzędzie Miejskim
na podstawie umowy o pracę.
Rozdział VIII
JEDNOSTKI POMOCNICZE
1. W Gminie tworzy się jednostki pomocnicze - sołectwa oraz mogą być tworzone inne
jednostki pomocnicze stosownie do potrzeb bądź tradycji.
2. Jednostki pomocnicze tworzy Rada Miejska.
3. Utworzenie jednostki pomocniczej podlega następującym zasadom:
a) inicjatorem utworzenia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru,
który ta jednostka ma obejmować lub Rada,
b) utworzenie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami społecznymi
w trybie określonym odrębną ustawą,
c) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu
z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
d) przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości - uwzględniać
naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.
Do znoszenia, łączenia bądź podziału jednostki pomocniczej w granicach Gminy stosuje się odpowiednio przepisy § 41 ust. 3.
Uchwała w sprawie utworzenia, znoszenia, łączenia lub podziału jednostki pomocniczej powinna określać:
- jej obszar,
- granice,
- nazwę,
- sposób opublikowania uchwały i datę jej wejścia w życie.
-
1. Organizację i zakres działania jednostek pomocniczych określa Rada odrębnym statutem,
po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
2. Statut winien określać w szczególności:
1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez Gminę oraz sposób ich realizacji,
5) zakres i formy kontroli i nadzoru Rady nad działalnością organów jednostki
pomocniczej.
1. Jednostki pomocnicze w ramach budżetu gminy mogą posiadać wyodrębnione środki
finansowe.
2. Wielkość środków dla poszczególnych jednostek pomocniczych ustala Rada w budżecie
gminy.
1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej może uczestniczyć
w pracach Rady.
2. Przewodniczący może zabierać głos na sesjach, bez prawa udziału w głosowaniu.
3. Przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej przysługuje dieta oraz
zwrot kosztów podróży służbowej na zasadach ustalonych przez Radę odrębną uchwałą.
Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy
i przedkłada informację w tym zakresie Burmistrzowi.
Rejestr jednostek pomocniczych Gminy prowadzi Burmistrz.
Rozdział IX
GMINNE JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
§ 49
1. Dla realizacji zadań Gminy, Rada może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać
umowy z innymi podmiotami.
2. Wykaz jednostek organizacyjnych Gminy jest ujęty w rejestrze prowadzonym
przez Burmistrza.
3. Wykaz jest aktualizowany w momencie tworzenia lub likwidacji danej jednostki.
1. Gminnym jednostkom organizacyjnym Rada nadaje statuty chyba, że przepisy szczególne
stanowią inaczej.
2. Statut jednostki określa m.in. nazwę, zakres działania, organy, siedzibę, zakres
wyposażenia jej w majątek oraz zakres uprawnień dotyczących rozporządzania tym
majątkiem.
3. Zatrudnienie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych należy do Burmistrza.
4. Burmistrz sprawuje nadzór nad działalnością gminnych jednostek organizacyjnych.
5. Burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników
gminnych jednostek organizacyjnych.
Rozdział X
MIENIE KOMUNALNE I GOSPODARKA FINANSOWA
Mieniem komunalnym jest własność i inne prawa majątkowe należące do Gminy oraz mienie
innych komunalnych osób prawnych.
1. Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składa jednoosobowo Burmistrz albo działający na podstawie jego upoważnienia Zastępca Burmistrza samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Burmistrza osobą.
2. Czynność prawna, która może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych wymaga
dla swojej skuteczności kontrasygnaty Skarbnika Gminy (Głównego Księgowego
Budżetu), lub osoby przez niego upoważnionej.
3. Skarbnik może odmówić kontrasygnowania czynności, o której mowa w ust.3, jednak w
razie wydania mu pisemnego polecenia przez zwierzchnika wykonuje czynności
zawiadamiając równocześnie o odmowie kontrasygnaty Radę Miejską i regionalną izbę
obrachunkową.
4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy składają jednoosobowo oświadczenia woli
w imieniu Gminy w zakresie udzielonego im przez Burmistrza pełnomocnictwa
do zarządzania mieniem tych jednostek.
1. Zasady zarządzania mieniem komunalnym określa Rada w drodze odrębnych uchwał.
2. Burmistrz prowadzi rejestry:
1) składników mienia komunalnego,
2) podmiotów zarządzających poszczególnymi składnikami tego mienia.
Gmina nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Gminy.
1. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznego budżetu
Gminy.
2. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy.
3. Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz uwzględniając zasady wynikające z ustawy
o finansach publicznych oraz wnioski i zalecenia Rady.
4. Bez zgody Burmistrza Rada nie może wprowadzić w projekcie budżetu Gminy zmian
powodujących zwiększenie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych
dochodach lub zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia
źródeł tych dochodów.
5. W uchwale budżetowej określa się źródła pokrycia niedoboru budżetu, jeżeli planowane
wydatki budżetu przewyższają planowane dochody.
6. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami
Burmistrz przedkłada Radzie najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego
rok budżetowy i przesyła projekt Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
celem zaopiniowania.
Tryb uchwalania budżetu oraz rodzaj i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi określa Rada.
1. Za prawidłową gospodarkę finansową Gminy odpowiada Burmistrz.
2. Burmistrzowi przysługuje wyłączne prawo:
1) zaciągania zobowiązań mających pokrycie w ustalonych w uchwale budżetowej
kwotach wydatków, w ramach upoważnień udzielonych przez Radę,
2) emitowania papierów wartościowych, w ramach upoważnień udzielonych przez
Radę,
3) dokonywania wydatków budżetowych,
4) zgłaszania propozycji zmian w budżecie Gminy,
5) dysponowania rezerwami budżetu Gminy,
6) blokowania środków budżetowych, w przypadkach określonych ustawą.
1. Gospodarka finansowa gminy jest jawna.
2. Burmistrz informuje mieszkańców gminy o założeniach projektu budżetu, kierunkach
polityki społecznej i gospodarczej oraz wykorzystaniu środków budżetowych
w Biuletynie Burmistrza oraz na tablicach ogłoszeń.
3. Burmistrz niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania
w trybie przewidzianym dla aktów prawa miejscowego.
1. Dyspozycja środkami pieniężnymi Gminy jest oddzielona od kasowego jej wykonania.
2. Wydatki dokonywane są w miarę wpływów dochodów budżetowych, w granicach uchwalonych przez Radę.
Rozdział XI
WYRÓŻNIENIA HONOROWE
1. Ustanawia się medal „Zasłużony dla Rogoźna" z wpisem do "Księgi Zasłużonych".
2. Wyróżnienie przewidziane w ust. 1 oraz tryb jego przyznawania i wręczania określiła Rada uchwałą Nr XVI/115/91 z dnia 11 listopada 1991 r. w sprawie opisu i ustanowienia medalu "Zasłużony dla Rogoźna".
Rozdział XII
PUBLIKOWANIE PRZEPISÓW PRAWA MIEJSCOWEGO
1. Przepisy prawa miejscowego wchodzą w życie w sposób określony w odrębnej ustawie.
2. Przepisy prawa miejscowego podaje się do publicznej wiadomości przez rozplakatowanie na tablicach ogłoszeń Urzędu oraz sołectw.
Urząd prowadzi zbiór przepisów prawa miejscowego i udostępnia go do wglądu w swojej siedzibie.
Rozdział XIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Statut wchodzi w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym
Województwa Wielkopolskiego.
2. Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
|