2006-09-14
PROTOKÓŁ Nr 10/2006
z posiedzenia
Komisji Doraźnej Rady Miejskiej w Rogoźnie
w dniu 10 kwietnia 2006 r. o godz.16.30
Obecność członków Komisji - zgodnie z listą obecności , nieobecny radny p.Kazimierz Lis.
Goście - zgodnie z lista obecności , załączoną do protokołu.
Pkt. 1. Otwarcie posiedzenia.
Zebranych powitał i obradom przewodniczył Pan Czesław Gruszka – Przewodniczący Komisji..
Pkt.2. Przyjęcie porządku obrad.
1. Otwarcie posiedzenia.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Poinformowanie Komisji Doraźnej o piśmie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w Poznaniu.
4. Informacja Prezesa Spółki AQUBELLIS o przygotowaniu do eksploatacji Etapu Ia. Informacja o warunkach zawartej umowy oraz terminie podłączenia 21 zamontowanych studni na trasie rurociągu.
5. Bieżąca informacja Burmistrza o stanie realizacji zadania Etap I.
6. Informacja Skarbnika Gminy o stanie finansowania zadania Etap I.
7. Wolne głosy i wnioski.
8. Zakończenie obrad.
Stanowisko Komisji : Radni jednogłośnie 3 „za” przyjęli proponowany porządek obrad , w obecności 3 członków Komisji.
Pkt. 3. Poinformowanie Komisji Doraźnej o piśmie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w Poznaniu.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka przedstawił treść pisma Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w Poznaniu z dnia 21 marca 2006 roku - załącznik do protokołu.
Pkt. 4. Informacja Prezesa Spółki AQUBELLIS o przygotowaniu do eksploatacji Etapu Ia.
Informacja o warunkach zawartej umowy oraz terminie podłączenia 21 zamontowanych studni na trasie rurociągu.
Pan Wojciech Dulko – Prezes Spółki Aquabellis w Rogoźnie poinformował, że w strukturze organizacyjnej spółki Aquabellis zostanie utworzona specjalna komórka do obsługi i utrzymania kanalizacji , będzie to „sekcja do utrzymania kanalizacji” , w 3 –osobowym składzie, tworzenie sekcji jest w toku, trwa dobór osób , które zostaną przeszkolone w zakresie obsługi urządzeń w stacji podciśnieniowej i studzienek , prezes Aquabellis oświadczył, że uzgodnił, iż szkolenie takie 1 – 2 – dniowe mogą przeprowadzić przedstawiciele firmy PREUSSAG , uzgodnił także , że nie będzie to jednorazowe szkolenie , ale po 2-3 miesiącach odbędzie się drugie szkolenie , by wyjaśnić problemy, powstałe w trakcie użytkowania kanalizacji.
Pan Wojciech Dulko – Prezes Spółki Aquabellis w Rogoźnie na temat warunków umowy na przejmowanie majątku stwierdził, że około 1,5 miesiąca temu otrzymał z Urzędu Miejskiego propozycję umowy dzierżawy , przy czym nauczony doświadczeniem umowy dzierżawy na oczyszczalnię ścieków , co do której Urząd Skarbowy wypowiedział się, iż kwoty ujęte w umowie są niewspółmierne do wartości majątku , Urząd Skarbowy stoi na stanowisku, że minimalna kwota roczna , ujęta w umowie dzierżawy majątku trwałego winna być na poziomie kwoty amortyzacji, bo nikt za mniej nie wydzierżawi, jednakże Urząd Skarbowy , z uwagi na społeczną użyteczność przedsięwzięcia , nie ujął powyższego w zaleceniach pokontrolnych.
Pan W.Dulko oświadczył, że w związku z powyższym , w celu dokładnego sporządzenia umowy, zwrócił się do radcy prawnego z Forum Dyskusyjnego „Wodociągów Polskich” , specjalizującego się w sprawach związanych wodociągami , odbyły się spotkania z Burmistrzem Rogoźna i pracownikami Urzędu Miejskiego w celu określenia możliwości i konsekwencji różnych możliwości , wym. radca prawny zbadał sprawę opłaty podatku VAT przez wydzierżawiającego , jest zapewnienie, że można tego podatku VAT uniknąć, jednakże należy wystąpić do Urzędu Skarbowego w celu sprawdzenia prawidłowości interpretacji przepisów , p.W.Dulko wyjaśnił, że zostanie sporządzona szczegółowa umowa przekazania majątku w nieodpłatne używanie , w umowie zostaną wymienione wszystkie załączniki wymagane do umowy , pozwalające identyfikować przekazany majątek np. mapki geodezyjne, instrukcje obsługi poszczególnego sprzętu , instrukcje bhp , umowa zostanie przygotowana przez wym. radcę prawnego na dzień 28 kwietnia br. – ustalono taką datę, by objąć Etap Ia i tę część Etapu I , która się wiąże ze Stacją VSI , aby wszystkie nitki, które są podłączone do Stacji VSI były już podłączone, chodzi o to, by nie było sytuacji, kiedy trzeba przerwać pracę Stacji , by podłączyć kolejną nitkę, poza tym te 21 studzienek to jest niewielki przypływ ścieków i w związku z tym oświadczył, że nie chce uruchamiać całości dla wym. 21 studzienek , chce, aby uruchomić w momencie, gdy będzie tych studzienek 300 szt., które będą podłączone do Stacji VSI.
Pan W.Dulko oświadczył, że z jego punktu widzenia nie ma pośpiechu także z powodu , że nikt z mieszkańców ul.Długiej, czyli objętych 21 studzienkami nie wystąpił z wnioskiem o zawarcie umowy o wydanie warunków technicznych , a ustawa zobowiązuje , by z takim wnioskiem wystąpić, dodał, że w momencie, gdy zacznie obowiązywać nowa uchwała śmieciowa, Burmistrz Rogoźna wspólnie ze Spółką Aquabellis przeprowadzą akcję informacyjną, skierowaną bezpośrednio do mieszkańców, których posesje można podłączyć, z informacją , że winni podłączyć posesje do kanalizacji w ciągu 3 miesięcy , zgodnie z prawem lokalnym są zobowiązani to uczynić, chyba , że ktoś ma własną przydomową oczyszczalnię ścieków.
W dyskusji :
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał :
1/ dlaczego, zgodnie z oświadczeniem pracowników Urzędu Miejskiego na poprzedniej Komisji
Doraźnej, przedstawiciele Spółki Aquabellis odmówili podpisania protokołu odbioru Etapu Ia?
Pan W.Dulko odpowiedział, że odmówiono podpisu, z uwagi na fakt, że Spółka Aquabellis nie brała udziału w procesie inwestycyjnym , żaden z przedstawicieli Spółki Aquabellis nie był upoważniony i nie brał udziału w kontroli placu budowy, więc nie było podstaw, by Spółka Aquabellis brała udział jako strona w odbiorze tej inwestycji , wyjaśnił, że Spółka Aquabellis uczestniczyła w odbiorze tej inwestycji w zakresie technicznego sprawdzenia działania systemu tj. studzienek poprzez udostępnienie beczkowozu w celu zalania studzienki .
2/ o termin przekazania przez Urząd Miejski do Spółki Aquabellis projektu umowy przekazania majątku ?
Pan W.Dulko odpowiedział, że dokładnej daty przekazania projektu umowy nie pamięta , było to około 1 – 1,5 miesiąca temu , może sprawdzić w Dzienniku Korespondencji Spółki Aquabellis i przekazać tę datę do Biura Rady Miejskiej.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka przytoczył fragment Protokołu Nr 9 z posiedzenia Komisji Doraźnej w dniu 08 marca 2006 r. w którym zapisano wypowiedź p.T.Zygmunta, który na pytanie o termin przekazania projektu umowy do Spółki Aquabellis – odpowiedział, że umowę przekazano „ 2 dni temu” , co oznacza kontynuował p.Cz.Gruszka , że projekt umowy przekazano 06 marca br.
Skarbnik Gminy Rogoźno p.Jadwiga Pijanowska zapytała na czym będzie podlegała umowa o nieodpłatne przekazanie majątku ?
Pan Wojciech Dulko odpowiedział, że majątek , którym dysponuje Gmina zostanie przekazany Spółce Aquabellis w nieodpłatne używanie ; zgodnie z przepisami ustawy o podatku VAT , zawarcie takiej umowy jest możliwe pomiędzy Gminą a podmiotem , który jest w 100% własnością Gminy, dodał, że aby być pewnym prawidłowej interpretacji tego przepisu Gmina winna zwrócić się do właściwego dla Gminy Urzędu Skarbowego z zapytaniem, nadmienił, że przedłoży p.Skarbnik wzór takiego zapytania.
Skarbnik Gminy p.Jadwiga Pijanowska oświadczyła , że kontaktowała się z Urzędem Skarbowym w sprawie płatności podatku VAT i uzyskała odpowiedź, że Gmina jest płatnikiem VAT-u i podatek VAT musi odprowadzać, oświadczyła, że rozezna kwestię nieodpłatnego przekazania majątku w używanie.
Burmistrz Rogoźna stwierdził, że odbyło się spotkanie z przedstawicielami Spółki Aquabellis i radcą prawnym Forum Dyskusyjnego „Wodociągów Polskich”, który sporządzi projekt umowy przekazania majątku w nieodpłatne użytkowanie , umowa ta zostanie sprawdzona także przez radcę prawnego Urzędu Miejskiego.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał , na jakim etapie jest podłączanie pozostałych 300 szt. studni ?
Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że na koniec marca było około 240 uzbrojonych i gotowych, na dzień dzisiejszy jest ich więcej , ponieważ prace trwają nieprzerwanie , do podłączenia będzie około 300 studni, Burmistrz stwierdził, że zdaje sobie sprawę, że Spółka Aquabellis nie będzie podłączać wszystkich studni do kanalizacji , z uwagi na koszty takiego podłączenia , z tej racji podłączenie wszystkich studzienek na pewno potrwa, dodał, że zostanie przeprowadzona akcja informacyjna na ten temat, każdy mieszkaniec otrzyma wytyczne w tej sprawie.
Radny p.Feliks Kaczmarek zwrócił uwagę , że może wystąpić problem z podłączeniem równocześnie 300 studni, z uwagi na konieczność dokonania ich odbioru , uważa, że należy rozważyć możliwość stopniowego podłączania kolejnych odcinków, o ile system na to pozwala.
W sprawie przyłączania posesji do kanalizacji sanitarnej w Parkowie, p.K.Kaczmarek stwierdził, że w centrum wsi kanalizacja została wykonana dużo wcześniej i okres 2 lat tj. termin podłączenia się do kanalizacji już minął, dodał, że należy podjąć działania w celu przymuszenia mieszkańców do podłączania swoich posesji do kanalizacji, ponieważ Gmina wydała pieniądze na inwestycję w Parkowie, a mieszkańcy nadal wywożą nieczystości płynne na pola, uważa, że należy to sprawdzić.
Burmistrz Rogoźna poprosił o przykłady takiego postępowania mieszkańców i oświadczył, że sprawdzi.
Pan Eugeniusz Cieszyński – w sprawie przebiegu kanalizacji - poinformował, że aktualnie zamontowano 243 zawory do studni i 21 studzienek, ale te zawory wymagają ostatecznej regulacji i na koniec kwietnia br. do odbioru końcowego i do podłączenia może być przygotowanych około 100 studzienek .
Radny p.F.Kaczmarek zapytał, czy przyjęto już strategię usuwania ewentualnych awarii systemu kanalizacji , dodał, że w miejscowościach, gdzie istnieje taka kanalizacja , w ramach dokształcania mieszkańców 1 - 2 awarie usunięto za darmo, ale następne usuwano na koszt mieszkańców, którzy spowodowali awarię.
Prezes Spółki Aquabellis p.W.Dulko stwierdził, że obowiązująca ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków zabrania pozbywania się ciał stałych do kanalizacji .
Radny p.Zygmunt Wierzbicki stwierdził, że należy zwrócić uwagę na za głęboko wkopane studzienki.
Burmistrz Rogoźna wyjaśnił, że studnie muszą być wkopane na ściśle określoną wysokość, by system zadziałał.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał, czy kanalizacja podciśnieniowa w zakresie Etapu Ia jest szczelna i zadziała za pierwszym razem ?
Pan W.Dulko odpowiedział, że nie ma podstaw twierdzić, że nie zadziała, ponieważ po zalaniu wodą – woda była odsysana.
Radny p.Z.Wierzbicki zwrócił uwagę, że dziwnym jest, że inwestycja jest na terenie naszej Gminy, wiadomo, że kanalizację przejmie Spółka Aquabellis , która nie bierze udziału w inwestycji i nie jest na bieżąco z wykonywanymi pracami.
Pan W.Dulko odpowiedział, że może w Gminie jest taka tradycja, ponieważ Prezes Leon Wiese oświadczył p.W.Dulce, że nikt nie pytał go o zdanie w sprawie wyboru rodzaju kanalizacji , czy to będzie podciśnieniowa, ciśnieniowa czy grawitacyjna.
Panowie Radni stwierdzili, że jest to nieprawda.
Burmistrz Rogoźna poddał w wątpliwość celowość obecności pracowników Spółki Aquabellis w trakcie budowy kanalizacji na placu budowy kanalizacji , skoro jest inspektor nadzoru , istnieją mapy powykonawcze.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka odpowiedział, że gdyby pracownik Spółki Aquabellis był w trakcie robót na placu budowy , wówczas nie byłoby zapytań radnych „ głupich jak dogadywano „ - typu „dlaczego nie ma podsypki” i dlaczego rury są koloru niebieskiego a nie czarnego „ , stwierdził, że gro spraw byłoby wyjaśnionych od razu.
Radny p.Z.Wierzbicki zapytał, czy Prezes Spółki Aquabellis uczestniczył w naradach roboczych i odbiorach ?
Pan Wojciech Dulko odpowiedział, że w naradach uczestniczył kierownik oczyszczalni ścieków, natomiast on sam uczestniczył sporadycznie, dodał, że w Spółce Aquabellis nie ma pracownika, który miałby uprawnienia do nadzorowania prac przy budowie kanalizacji sanitarnej, należałoby takiego pracownika wynająć, uważa, że nie trzeba, skoro jest pracownik z uprawnieniami wynajęty przez Urząd Miejski.
Radny p.Z.Wierzbicki stwierdził, że chodzi o to , by przedstawiciel Spółki Aquabellis uczestniczył w odbiorach inwestycyjnych na co dzień.
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska zapytała, czy przedstawiciel Spółki Aquabellis uczestniczy w posiedzeniach Rady Budowy i w jakim celu ?
Pan W.Dulko odpowiedział, że w posiedzeniach Rady Budowy uczestniczy kierownik oczyszczalni ścieków , aby być na bieżąco co do rozwoju sytuacji i ewentualnie korzystać przy okazji wykopów by wykonać prace Spółki Aquabellis .
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska stwierdziła, że z wypowiedzi Prezesa Spółki Aquabellis p.W.Dulki i propozycji zapisów w umowie na przekazanie majątku.. , można mieć odczucie, że Prezes ma obawy co do realizacji i funkcjonowania kanalizacji.
Prezes Aquabellis p.W.Dulko wyjaśnił, że „jak wszystko idzie dobrze to umowa do niczego nie jest potrzebna , umowa jest potrzebna wtedy, kiedy coś się zacznie walić„ i chodzi o to , żeby tę umowę sporządzić tak, by zawierała zapisy „ kto , za co i kiedy jest odpowiedzialny”.
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska zapytała, czy hydranty we wsi Ruda są sprawne , pyta ponieważ przy gaszeniu pożaru w Rudzie samochód OSP jeździł po wodę do miasta ?
Pan W.Dulko odpowiedział, że funkcjonowanie hydrantów na terenie miasta i gminy kontrolowane jest 1 raz do roku , uszkodzone są naprawiane.
Radny p.Roman Szuberski zwrócił się z wnioskiem do Prezesa Spółki Aquabellis, by ze względu na bezpieczeństwo , jednostkom OSP z terenu Gminy przekazać mapę wskazującą hydranty na terenie Gminy.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zamknął punkt 4 porządku obrad.
Pkt. 5. Bieżąca informacja Burmistrza o stanie realizacji inwestycji Etap I.
Informację na temat stanu inwestycji Etap I przedstawił p. Eugeniusz Cieszyński, który powiedział, że w I kwartale br. dokładnie w trzeciej dekadzie lutego wykonawca wznowił roboty budowlane , z uwagi na niskie temperatury prace te zostały ograniczone do montażu zaworów podciśnieniowych w wbudowanych już wcześniej studniach, i tak w lutym wbudowano 93 szt. a w marcu 150 szt. , zawory te wbudowano na ulicach : Międzyleskiej, Boguniewskiej , Długiej , W.Poznańskiej, Nowej, Kościuszki , Kotlarskiej , Gościnnej , te prace nadal sa kontynuowane , zlecone są prace związane z wykonaniem sieci kanalizacyjnej na ogrodach i posesjach położonych przy Pl.Powstańców Wlkp, ul.Kilińskiego aż do ulicy Wągrowieckiej, dokonano także połączenia kolektora tłocznego ul. Fabrycznej z kolektorem grawitacyjnym od oczyszczalni w kierunku ulicy Fabrycznej, do nowej kanalizacji wpięto kolektor, którym spływają ścieki między innymi z terenu Os.Przemysława , jest to połączone z oczyszczalnią, w miesiącu marcu przystąpiono również do budowy kolektorów podciśnieniowych w ulicach Ogrodowej, Smolary , Czarnkowskiej , a także na ul. Za Jeziorem , na ukończeniu jest także budowa kolektora podciśnieniowego na ul. Lipowej , generalnie w I kwartale 2006 r. wybudowano ogółem 1.727 m bieżących kanalizacji podciśnieniowej i 171 m kolektora tłoczno-grawitacyjnego , wbudowano bez osprzętu 44 studnie podciśnieniowe, łączna wartość robót budowlano-montażowych za I kwartał to 1.739.792 zł a od początku inwestycji to wartość 7.810.567 zł to jest 52.2% wykonania finansowego inwestycji.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał, czy powyższe kwoty konsultowane były ze Skarbnikiem Gminy ?
Pan E.Cieszyńki odpowiedział, że innych danych nie posiada.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał, czy prace przebiegają zgodnie z harmonogramem ?
Pan E.Cieszyński stwierdził, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zwrócił się z prośbą, by zwrócić uwagę inspektora nadzoru na jakość robót, wykonywanych przy niskich temperaturach , co spowodowało zapadanie się gruntu np. na ul. Za Jeziorem.
Radny p.Z.Wierzbicki zapytał, kiedy zostanie położony asfalt na ulicach Sądowej i Czarnkowskiej ?
Pan E.Cieszyński odpowiedział, ze termin powyższych robót zależy od warunków atmosferycznych.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zamknął punkt 5 porządku obrad.
Pkt.6. Informacja Skarbnika Gminy o stanie finansowania zadania Etap I.
Skarbnik Gminy p.J.Pijanowska przedstawiła informacje na temat finansowania zadania Etap I za I kwartał br. , oświadczyła, że przedstawia dane , które są zaksięgowane, stwierdziła, że na plan 8.938.324 zł, wykonanie wynosi 556.149,06 zł tj. 6,23% za I kwartał, w tym środki z UE na plan 6.682.373 zł, wykonanie wynosi 417.111,79 zł , natomiast środki własne wynoszą na plan 2.227.581 zł wykonanie wynosi 139.037,27 zł, wydatki niekwalifikowane , nie ujęte w projekcie na plan 28 wykonanie 0 , kwota wydatków niewygasających wynosi na plan 204.676 zł wykonanie wynosi 35.357,96 zł, są to decyzje : ENEA, Zarządu Powiatu za budowanie kanalizacji w pasie drogowym, Wojewódzkiego Zarządu Dróg za budowanie kanalizacji w pasie drogowym drogi wojewódzkiej nr 249, faktura ze Starostwa dot. uzgodnienia trasy kanalizacji , Państwowego Inspektora Sanitarnego za wydanie opinii, Powiatowego Zarządu Dróg za wbudowanie kanalizacji, poinformowała, że, że w 2006 r. zapłacono odsetki do Banku Gospodarstwa Krajowego na kwotę 1.547,42 zł – jest to obsługa długu publicznego. Pani Skarbnik wyjaśniła, ze p.E.Cieszyński ujął także drugą fakturę, która będzie księgowana w miesiącu kwietniu br.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zamknął punkt 6 porządku obrad.
Pkt. 7. Wolne głosy i wnioski .
Radny p.R.Szuberski zapytał o rozwiązanie kwestii sprzątania miasta
Pan Burmistrz odpowiedział, że w dniu dzisiejszym odbyła się rozprawa w Urzędzie Zamówień Publicznych w Warszawie, w której uczestniczył Z-ca Burmistrza i Kierownik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Promocji , nie zna rozstrzygnięcia sprawy, dodał, że jeżeli przetarg zostanie unieważniony , ogłosi następny przetarg na mechaniczne sprzątanie miasta.
Radny p.Andrzej Pierwoła poruszył tematy :
1/ uporządkowania terenu po obcince drzew na ul.Al.M.Piłsudskiego,
2/ zarwanej studzienki przy torach .
Burmistrz Rogoźna wyjaśnił w kwestii studzienki, że awaria ta jest zgłoszona już 0,5 roku temu, czeka na realizację.
Radny p.R.Szuberski zapytał, na co przeznaczone sa płytki chodnikowe, leżące na trawnikach na ul. W.Poznańskiej ?
Pan E.Cieszyński wyjaśnił, że płytki te przeznaczone są na prace odtworzeniowe na ulicy.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zwrócił się z prośbą o naprawę chodnika przy cmentarzu na skrzyżowaniu z drogą na Owczegłowy.
Burmistrz Rogoźna przyjął do wiadomości.
Radny p.R.Szuberski zwrócił się z prośbą o interwencję Straży Miejskiej w sprawie zbyt bliskiego parkowania samochodów na ul. Gościnnej przy skrzyżowaniu ulic Kotlarskiej i Gościnnej, stanowi to zagrożenie w ruchu.
Przewodniczący Komisji p.Cz.Gruszka zapytał, czy jest dokumentacja na wprowadzane zmiany w ruchu drogowym, spowodowane pracami przy budowie kanalizacji ?
Burmistrz Rogoźna odpowiedział, że jest wykonany i zatwierdzony przez Komendę Powiatową Policji projekt zmian w ruchu drogowym związany z budową kanalizacji w mieście, znaki drogowe wskazujące zmiany w ruchu są ustawione zgodnie z zatwierdzonym projektem..
Pkt. 8. Zakończenie.
Przewodniczący Komisji Doraźnej p.Cz.Gruszka , kończąc obrady Komisji , złożył wszystkim zebranym życzenia świąteczne , podziękował za udział w posiedzeniu Komisji i zamknął posiedzenie Komisji o godz. 18.00.
Protokołowała : Przewodniczący Komisji :
Barbara Szuberska Czesław Gruszka
|