Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa

2008-10-29
Protokół nr 18/2008
z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 9 października 2008 roku, o godz. 9.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa otworzył i posiedzenie prowadził Przewodniczący Komisji Zbigniew Nowak.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli radni zgodnie z listÄ… obecnoÅ›ci. Ponadto w obradach udziaÅ‚ wziÄ™li: Burmistrz Rogoźna BogusÅ‚aw Janus od godz.11.50, Skarbnik Gminy Maria Kachlicka, Sekretarz Gminy Iwona Sip-Michalska, Kierownik WydziaÅ‚u RGiP Tadeusz Zygmunt, radne z Komisji SSOiK: Renata Tomaszewska i Wanda WiÅ›niewska  oraz Redaktor „Gazety Powiatowej” MaÅ‚gorzata Å»ak. Ponadto zaproszenia zostaÅ‚y skierowane do nastÄ™pujÄ…cych osób: MarszaÅ‚ka Województwa Wielkopolskiego, p.BogumiÅ‚y Hromiak-Paprzyckiej – przewodniczÄ…cej KriRW, p. Jerzego Kado- radnego SWW oraz p. Tomasza Szramy- radnego SWW, którzy nie skorzystali z zaproszenia.

Proponowany porzÄ…dek posiedzenia:

  1. Otwarcie  posiedzenia.
  2. Zapoznanie się z dokumentacją techniczną, związaną z budową dróg Boguniewo-Józefinowo oraz Jaracz-Jaracz Młyn, z udziałem środków FOGR i omówienie zagrożeń związanych z realizacją w/w inwestycji.
  3. Wolne głosy i wnioski.
  4. Zakończenie.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak poinformowaÅ‚, że na 20 minut przed posiedzeniem Komisji zwróciÅ‚ siÄ™ do Burmistrza o udostÄ™pnienie dokumentacji zwiÄ…zanej z drogami budowanymi z udziaÅ‚em Å›rodków FOGR. Jednak Burmistrz odmówiÅ‚, twierdzÄ…c, że dokumentacja zostanie dostarczona na posiedzenie Komisji. PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak dodaÅ‚, że zwróciÅ‚ siÄ™ do Burmistrza z wnioskiem, by przedstawiÅ‚ radnym projekty na budowÄ™ dróg Boguniewo-Józefinowo oraz Jaracz-Jaracz MÅ‚yn.  W szczególnoÅ›ci informacja miaÅ‚a dotyczyć:

-         zleceÅ„ na sporzÄ…dzenie projektów,

-         projektów,

-         kosztorysów.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak poinformowaÅ‚, że posiedzenie Komisji zwiÄ…zane jest z faktem , iż Burmistrz kategorycznie odmówiÅ‚ ogÅ‚oszenia przetargu na budowÄ™ drogi Jaracz-Jaracz MÅ‚yn. Natomiast otwarto oferty na budowÄ™ drogi Boguniewo –Józefino, w zwiÄ…zku z tym, że trzeba na to zadanie skierować dodatkowe fundusze zostaÅ‚a zwoÅ‚ana sesja nadzwyczajna.

Radny Kazimierz Lis zaproponował, aby w pierwszej kolejności Kierownik Wydziału omówił dokumentację, a następnie ogłoszona zostanie przerwa, aby radni mogli zapoznać się z dokumentami.

Kierownik Wydziału Tadeusz Zygmunt poinformował, że na zadania z udziałem środków z FOGR opracowano dokumentację, przez projektanta p. T. Maćkowiaka, który posiada stosowne uprawnienia w zakresie projektowania. Na wykonanie projektów podpisane zostały umowy. Pierwsza umowa dotyczyła opracowania dokumentacji na wykonanie drogi Parkowo-Boguniewo oraz Parkowo-Moksz, umowa została zawarta 25 czerwca br. W zakresie wykonania umowy wchodziło opracowanie dokumentacji na wykonanie nawierzchni bitumicznej , na odcinku Boguniewo-Parkowo-2301 m, oraz odcinka łączącego tą drogę, w kierunku do przysiółka Parkowo Moksz, o długości 420m.

Kierownik T. Zygmunt wyjaśnił, że przedmiotem opracowania było wykonanie dokumentacji, projektu budowlanego, kosztorysu inwestorskiego oraz ofertowego, przedmiaru robót, szczegółowych specyfikacji technicznych, planu wiorst oraz uzgodnienie dokumentacji z innymi instytucjami. Kierownik poinformował, że projekt został wykonany w 4 egzemplarzach oraz na nośniku CD.

Zakres prac zleconych projektantowi obejmował również materiały niezbędne do opracowania dokumentacji przetargowej, co wynika z odrębnych przepisów.

Kierownik poinformował, że druga umowa, na opracowanie dokumentacji drogi Jaracz-Jaracz Młyn podpisana została również z p. T. Maćkowiakiem. Zakres opracowania obejmował odcinek drogi o długości 930 m, w skład tego opracowania wchodziły wszystkie elementy, jak w zadaniu poprzednim. Dotyczyło to także uzyskania pozwoleń niezbędnych na realizację zadania, jak również dokumentacji koniecznej do przeprowadzenia postępowania przetargowego. Kierownik T. Zygmunt poinformował, że termin wykonania zadania na opracowanie dokumentacji Boguniewo-Parkowo i Parkowo Moksz określono na 30 lipca a termin wykonania dokumentacji na drogę Jaracz-Jaracz Młyn określono na 15 sierpnia. Kierownik zauważył, że terminy zostały zachowane i od tego momentu Urząd mógł przystąpić do dalszych działań w tym zakresie.

Przewodniczący Komisji zapytał czy od 30 lipca można było ogłosić przetarg na wykonanie drogi Boguniewo-Parkowo?

Kierownik wyjasniÅ‚, że po otrzymaniu dokumentacji, należaÅ‚o uzyskać zgodÄ™ Starostwa na realizacjÄ™ zadaÅ„. Dokumenty zezwalajÄ…ce na wykonywanie budowy drogi Boguniewo-Parkowo oraz Parkowo-Moksz, zostaÅ‚y przez Starostwo sporzÄ…dzone 18.08 ( data wpÅ‚ywu do UrzÄ™du 21.08). Natomiast   pozwolenie na budowÄ™ drogi w Jaraczu, UrzÄ…d otrzymaÅ‚ 22 wrzeÅ›nia. Kierownik dodaÅ‚, że Burmistrz na sesji sierpniowej zaproponowaÅ‚ zwiÄ™kszenie Å›rodków na to zadanie. Ponadto zauważyÅ‚, że Å›rodki, które zaproponowaÅ‚ Burmistrz zostaÅ‚y rozdzielone na caÅ‚kiem inne zadania, na które nie ma dokumentacji i trzeba wszystko przygotowywać od nowa.  NastÄ™pnie Kierownik T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że w momencie zÅ‚ożenia przez Burmistrza propozycji o dofinansowanie tego zadania, zostaÅ‚y wysÅ‚ane pisma do UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego w celu przedÅ‚użenia umowy. WynikaÅ‚o to z faktu, że ogÅ‚oszenie przetargu oraz wybór oferenta mogÅ‚y przedÅ‚użyć siÄ™ poza termin, który okreÅ›lono w umowie  z FOGR, czyli poza termin 30.10. br. Kierownik dodaÅ‚, że w obu przypadkach wystosowano pisma do UrzÄ™du MarszaÅ‚kowskiego. NastÄ™pnie Kierownik poinformowaÅ‚, że MarszaÅ‚ek wyraziÅ‚ zgodÄ™ na propozycjÄ™ UrzÄ™du i 2.10 do UrzÄ™du Miejskiego wpÅ‚ynęły aneksy do umów. Kierownik dodaÅ‚, że na dzieÅ„ dzisiejszy jednak umowa zostaÅ‚a podpisana, a druga dotyczÄ…ca budowy drogi w Jaraczu nie zostaÅ‚a podpisana z braku Å›rodków. Kierownik zauważyÅ‚, że temat budowy tej drogi powróciÅ‚ na sesji wrzeÅ›niowej, na której wyraziÅ‚ swoja opiniÄ™. ZauważyÅ‚, że przeprowadzenie caÅ‚ej procedury, wprowadzi wykonanie zadania w okres niekorzystny pogodowo. Kierownik wyraziÅ‚ prywatne odczucie, że droga w Jaraczu jest zadaniem niechcianym od poczÄ…tku. Kierownik Zygmunt przypomniaÅ‚ debaty, które odbywaÅ‚y siÄ™ we wrzeÅ›niu roku poprzedniego, kiedy należaÅ‚o uzyskać opiniÄ™ o celowoÅ›ci budowy drogi. Wówczas padaÅ‚y hasÅ‚a o niepotrzebnoÅ›ci tej inwestycji, posÄ…dzano Burmistrz o konszachty z wÅ‚aÅ›cicielem żwirowni. Ponadto nie dawano wiary deklaracji, którÄ… zÅ‚ożyÅ‚ MarszaÅ‚ek Racki, iż doÅ‚oży wszelkich staraÅ„, by Gmina otrzymaÅ‚a dofinansowanie na wykonanie dwóch zadaÅ„ z udziaÅ‚em Å›rodków FOGR.    Kierownik dodaÅ‚, że w przeszÅ‚oÅ›ci praktykowano, iż gminy otrzymywaÅ‚y pomoc finansowÄ… na wykonanie tylko jednego zadania. Kierownik Zygmunt zauważyÅ‚, że sesja sierpniowa nie daÅ‚a Burmistrzowi zÅ‚udzeÅ„, iż uzyska Å›rodki na wykonanie tego zadania, stÄ…d zaistniaÅ‚a sytuacja.

Kierownik dodał, że cała dokumentacja wraz z kosztorysami inwestorskimi i umowami są do wglądu.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał kiedy zostało podpisane zlecenie na wykonanie dokumentacji?

Kierownik odpowiedział, że na obydwa zadania była to data 25 czerwca.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał dlaczego zlecono wykonanie dokumentacji w miesiącu czerwcu, skoro środki w budżecie zaplanowano 19 grudnia 2007, a umowę z Marszałkiem podpisano 3 i 15 kwietnia 2008 roku?

Kierownik WydziaÅ‚u T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że na każde zadanie, skÅ‚adane jest zapotrzebowanie na podkÅ‚ady geodezyjne. Zlecono opracowanie map i okazaÅ‚o siÄ™, że droga przebiega przez teren leÅ›ny i stanowiÅ‚a jednÄ… dziaÅ‚kÄ™ z lasem. W zwiÄ…zku z powyższym Burmistrz podjÄ…Å‚ rozmowy z lasami, i w tym samym czasie geodeta dokonywaÅ‚ podziaÅ‚u dziaÅ‚ki. Kierownik poinformowaÅ‚, że do dnia dzisiejszego dokumenty dotyczÄ…ce podziaÅ‚u znajdujÄ… siÄ™ u Wojewody i czekajÄ… na zatwierdzenie.  DodaÅ‚, że podpisana jest umowa z lasami, ponieważ aby uzyskać zgodÄ™ ze Starostwa na realizacjÄ™ inwestycji konieczny jest dokument potwierdzajÄ…cy możliwoÅ›ci wÅ‚adania gruntem. Dokument taki zostaÅ‚ przez Lasy wystawiony, na mocy umowy dzierżawy i gmina za ten teren pÅ‚aci dzierżawÄ™ miesiÄ™cznÄ… w wysokoÅ›ci 341,60 zÅ‚. Kierownik dodaÅ‚, że do uzyskania pozwoleÅ„ na budowÄ™, należaÅ‚o przedstawić dokument okreÅ›lajÄ…cy dysponenta gruntu. Kierownik zauważyÅ‚, że sprawa tej drogi nabraÅ‚a tempa od sesji sierpniowej.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zapytaÅ‚  kiedy byÅ‚o wydane zlecenie na podkÅ‚ady geodezyjne?

Kierownik T. Zygmunt poinformował, że zlecenie zostało wydane w kwietniu.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał dlaczego nie uczyniono tego w miesiącu grudniu lub styczniu, skoro środki na to zadanie zostały zatwierdzone w 19 grudnia 2007 roku?

Kierownik wyjaśnił, że w pierwszej kolejności Urząd musi przeprowadzić procedurę polegającą na wyłonieniu geodety, co niestety tak długo trwało.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że istnieje uchwała przygotowana przez radnych, związana z środkami z FOGR. Zgodnie z nią w pierwszej kolejności miała być wykonywana droga w Gościejewie, przy boisku. Z kolei droga w Boguniewie miała być wykonywana jako druga, wiadomym jest także iż w dalszej kolejności mają być wykonywane drogi w Owieczkach oraz w Gościejewie. Radny zapytał dlaczego tak długo Urząd zwleka z dokumentacją. Przewodniczący Komisji Zb. Nowak dodał, że za rok się okaże , że nic nie jest przygotowane odnośnie kolejnej inwestycji, bo Kierownik zapomniał, że w Owieczkach ma być budowana droga i wszystko jest robione na ostatnią chwilę.

Kierownik T. Zygmunt wyjaśnił, że w październiku składane są wnioski o przyznane środków z FOGR , na realizację dróg. W momencie składania wniosku Urząd nie ma informacji, że te środki zostaną przyznane. Stosowne pismo, z Urzędu Marszałkowskiego, informujące o przydzieleniu środków, wpływa przeważnie w miesiącu kwietniu. Po otrzymaniu takiego pisma uruchamiana jest cała procedura.

Radny Kazimierz Lis stwierdziÅ‚, że nie zależnie, czy byÅ‚aby podpisana umowa  z MarszaÅ‚kiem, na dofinansowanie tych zadaÅ„, to drogi te zostaÅ‚y ujÄ™te do realizacji w budżecie Gminy, jako zadanie wÅ‚asne. Gmina liczy na dofinansowanie, ale istnieje możliwość, że MarszaÅ‚ek nie przyzna Å›rodków na budowÄ™ tych dróg, jednak Gmina ma je zrealizować, i wie o tym fakcie od 3 lat.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak poinofmrowaÅ‚, że nie zdarzyÅ‚o siÄ™ jeszcze, by któraÅ› Gmina skÅ‚adajÄ…ca wniosek o dofinansowanie, nie otrzymaÅ‚a Å›rodków. W zwiÄ…zku z tym , że budżet Województwa jest o wiele wiÄ™kszy, pewnym jest uzyskanie dofinansowania, nie wiadomym jest tylko wielkość Å›rodków. PrzewodniczÄ…cy Nowak dodaÅ‚, że jeÅ›li dokumenty sÄ… w porzÄ…dku, to wniosek zostaje zaopiniowany przez KomisjÄ™ Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Radny zauważyÅ‚, że sytuacja w gminie wyglÄ…da tak, że przez 4 lata nic siÄ™ nie robi, a potem siÄ™ zwala winÄ™, że radni gdzieÅ› tam parÄ™ zÅ‚otych zdjÄ™li i nie szÅ‚o ogÅ‚osić przetargu. Radny Nowak stwierdziÅ‚, że na Boguniewo można byÅ‚o ogÅ‚osić przetarg, mimo braku 210.000 zÅ‚, które jednak siÄ™ w budżecie znalazÅ‚y. PrzewodniczÄ…cy Nowak stwierdziÅ‚, że gdyby przetargi na dwie drogi dofinansowane z FOGR ogÅ‚oszono zostaÅ‚y w jednym terminie, to wiadomym byÅ‚oby jakie Å›rodki sÄ… potrzebne. Radny Nowak zapytaÅ‚ po co zmniejszony zostaÅ‚ deficyt budżetowy o 380.000 zÅ‚, i czy Gmina jest powoÅ‚ania do oszczÄ™dzania pieniÄ™dzy? DodaÅ‚, że jest inwestycja, którÄ… należy zrealizować. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że wspólnie zostaÅ‚ ustalony puÅ‚ap deficytu budżetowego, na 2.100.000 zÅ‚, a teraz jest „wyskok”, że obniża siÄ™ deficyt i próbuje zwalić siÄ™ winÄ™ na radnych, że coÅ› zdjÄ™li. PrzewodniczÄ…cy Nowak zauważyÅ‚, że Gmina ma na konie spore pieniÄ…dze, liczone w milionach. Radny stwierdziÅ‚, że prawdopodobnie można jeszcze wprowadzić dodatkowe dochody, o których wie p. Skarbnik oraz Burmistrz, a radni nie majÄ… o tym pojÄ™cia, lub można wrócić do wysokoÅ›ci deficytu ustalonego na poczÄ…tku roku. 

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski stwierdziÅ‚, że sytuacja nie wyglÄ…da do koÅ„ca tak, jak opisaÅ‚ Kierownik, odnoÅ›nie problemów przy gÅ‚osowaniu nad Å›rodkami na budowÄ™ drogi w Jaraczu. Radny dodaÅ‚, że dziÄ™ki gÅ‚osom, w tym gÅ‚osami caÅ‚ego Klubu Radnych, podjÄ™to decyzjÄ™ o realizacji tego zadania, co zatwierdzono w uchwale z dnia 19 grudnia 2007 roku. Radny dodaÅ‚, że gdyby nie gÅ‚osy Klubu, to sprawa zostaÅ‚aby wówczas przerwana, a obecnie Kierownik zarzuca nieprawdÄ™. WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski stwierdziÅ‚, że na sesji nadzwyczajnej  bÄ™dzie podejmowana decyzja odnoÅ›nie doÅ‚ożenia Å›rodków na budowÄ™ drogi w Boguniewie. ZauważyÅ‚, że gdyby byÅ‚a wola organu wykonawczego, to w podobny sposób można byÅ‚o postÄ…pić z drogÄ… w Jaraczu. Radny poinformowaÅ‚, że na sesji wskazywaÅ‚ skÄ…d należy wziąć Å›rodki na doÅ‚ożenie do budowy drogi w Jaraczu. Ponadto stanowisko radnych byÅ‚o takie, że Å›rodków tych wystarczy na budowÄ™ drogi z jednÄ… warstwÄ… asfaltu. Skoro jednak wÅ‚adza wykonawcza ma stanowisko w tej kwestii odmienne, to radni wyrazili akces zgody, by Å›rodki zostaÅ‚y doÅ‚ożone w peÅ‚nej wysokoÅ›ci. Na sesji sierpniowej radni przegÅ‚osowali Å›rodki  na inne zadania, gdyż mieli odmienne stanowisko. Radny zauważyÅ‚, że wÅ‚adza wykonawcza nie zostaÅ‚a przekonana w tym zakresie. ChcÄ…c jednak zachować dobry wizerunek w stosunku do Wojewody, gdyż zwrot Å›rodków byÅ‚by nonsensem i nieodpowiedzialnoÅ›ciÄ…, to radni godzÄ… siÄ™ na wykonanie zadania. Radny dodaÅ‚, że znalezienie pieniÄ™dzy nie bÄ™dzie problemem, tak jak Burmistrz doÅ‚ożyÅ‚ dodatkowe Å›rodki na budowÄ™ drogi w Boguniewie, w kwocie 210.000 zÅ‚. WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski poinformowaÅ‚, że Å›rodki można zdjąć z zadaÅ„, które w roku bieżącym nie bÄ™dÄ… realizowane, czyli:

- 150.000 zÅ‚, jako udziaÅ‚ wÅ‚asny, przy budowie drogi zbiorczej  z u. DÅ‚ugÄ… i Nowa,

- 300.000 zÅ‚, jako udziaÅ‚ wÅ‚asny  w budowie oczyszczalni Å›cieków,

- 300.000 zÅ‚, jako udziaÅ‚ wÅ‚asny w budowie kanalizacji – etap II.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że są to zadania z udziałem środków unijnych i wiadomym jest, że w roku bieżącym nie będą one wykonywane. Dodał, że w budżecie znalazłyby się środki na budowę drogi w Jaraczu i można było zaproponować zwiększenie kwoty, tak jak uczyniono to z budową drogi w Boguniewie. Odnośnie obawy co do zrealizowania zadania, Wiceprzewodniczący zauważył, że termin wykonania tej drogi byłby taki sam, jak drogi w Boguniewie.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że zgodnie z informacją Kierownika nastąpiło otwarcie ofert. Zapytał czy postępowanie przetargowe zostało zakończone, i czy do soboty będzie wiadomo jakie środki należy dołożyć, aby zadanie zrealizować? Radny Lis stwierdził, że podejmując uchwałę, radni powinni wiedzieć jakie środki brakują, do oferty, która wygra przetarg.

Kierownik WydziaÅ‚u  T. Zygmunt odnoÅ›nie zarzutów bezczynnoÅ›ci wyjaÅ›niÅ‚, że do koÅ„ca roku UrzÄ…d ma umowÄ™ z jednym geodetÄ…, która wygasa z dniem 1 stycznia. Taka sytuacja miaÅ‚a miejsce w roku ubiegÅ‚ym, gdy geodeta p. Ostrowski zostawiÅ‚ wiele niezrealizowanych zadaÅ„. Z nowym rokiem trzeba przystÄ…pić do przeprowadzenia postÄ™powania wyÅ‚aniajÄ…cego geodetÄ™ oraz rzeczoznawców majÄ…tkowych. Kierownik zauważyÅ‚, że radni nie sÄ… zorientowani funkcjonowaniem UrzÄ™du oraz pracami, które siÄ™ wykonuje. OdnoÅ›nie wypowiedzi WiceprzewodniczÄ…cego Olenderskiego, Kierownik wyjaÅ›niÅ‚, że radny jest w bÅ‚Ä™dzie, gdyż w zaistniaÅ‚ej sytuacji nie chodzi o źródÅ‚a finansowania.  Burmistrz wskazaÅ‚ skÄ…d Å›rodki na budowÄ™ drogi majÄ… być przesuniÄ™te i WiceprzewodniczÄ…cy nie zrozumiaÅ‚ czego wypowiedź dotyczyÅ‚a. NastÄ™pnie Kierownik Zygmunt poinformowaÅ‚, że zadania typu budowa oczyszczalni Å›cieków, separatorów oraz kanalizacji nie sÄ… wykonywane, co boli nie tylko radnych, ale także UrzÄ…d. WyjaÅ›niÅ‚, że od miesiÄ…ca lutego zwodzony jest termin ogÅ‚oszenia naboru wniosków o dofinansowanie unijne. Pierwsze terminy miaÅ‚y być ogÅ‚oszone w miesiÄ…cu kwietniu, potem informowano, że bÄ™dzie to lipiec. Natomiast z ostatnich informacji wynikaÅ‚o , że nabór wniosków na zostać ogÅ‚oszony do koÅ„ca wrzeÅ›nia, co siÄ™ jednak nie staÅ‚o. Kierownik zauważyÅ‚, że jeÅ›li radni twierdzÄ…, że zadaÅ„ tych nie trzeba wykonywać , to można je zdjąć z planu realizacji. DodaÅ‚ jednak, że w przypadku ogÅ‚oszenia naboru niezbÄ™dne bÄ™dzie posiadanie pieniÄ™dzy. Kierownik zauważyÅ‚, że na budowÄ™ drogi zbiorczej ul. DÅ‚uga, Nowa i Seminarialna, zÅ‚ożono wniosek, gdzie jako koszt kwalifikowany podano opracowanie dokumentacji. Niestety wniosek nie zostaÅ‚ zakwalifikowany, zostaÅ‚ jednak uruchomiony mechanizm poprzez m.in. opracowanie map i podkÅ‚adów geodezyjnych, prowadzono rozmowy z  przedstawicielem biura projektowego, który zÅ‚ożyÅ‚ ofertÄ™ dotyczÄ…cÄ… opracowania dokumentacji.  Kierownik wyjaÅ›niÅ‚, że to zadanie obejmuje modernizacjÄ™ istniejÄ…cego odcinka ul. Seminarialnej, ul. Nowej oraz ul. DÅ‚ugiej, w tym budowÄ™ okreÅ›lonych odcinków od podstaw. Kierownik dodaÅ‚, że nikt z radnych nie zainteresowaÅ‚ siÄ™ co projekt obejmuje. WyjaÅ›niÅ‚, że w ramach tego zadania bÄ™dÄ™ budowane chodniki, infrastruktura, odwodnienie oraz oÅ›wietlenie. Natomiast radni zabierajÄ… Å›rodki z proponowanych przez Burmistrz zadaÅ„ i proponujÄ… budowanie oÅ›wietlenia od przedszkola do ul. DÅ‚ugiej.

Radny Kazimierz Lis stwierdziÅ‚, że za maÅ‚o jest prowadzonych takich rozmów, informujÄ…cych co dzieje siÄ™ w UrzÄ™dzie. Radny zapytaÅ‚ czy w porzÄ…dku jest zachowanie Burmistrza, który na każde pytanie radnych odburkuje? Radny stwierdziÅ‚, że w takiej sytuacji radni nie wiedzÄ…, z którego zadania Å›rodki można zdjąć, gdy zaistnieje taka konieczność, stÄ…d na sesjach zdarzajÄ… siÄ™ różne sytuacje. Radny Lis stwierdziÅ‚, że  brakuje takich rozmów, a później Kierownik zgÅ‚asza pretensje, że radni nie interesujÄ… siÄ™ jednÄ… ulicÄ™ i innymi zadaniami. Radny dodaÅ‚, że od Burmistrza sÅ‚yszy siÄ™ czÄ™sto, że nie wie, że nie chce, albo, że ma radnych w nosie.

Kierownik T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że nie jest decydentem jak to wszystko powinno funkcjonować. Jego zadaniem jest przygotowywanie zadaÅ„ zgodnie z prawem oraz zgodnie z terminami, które czÄ™sto sÄ… niezależne od UrzÄ™du. Kierownik dodaÅ‚, że chciaÅ‚by rozpocząć zadanie budowy kanalizacji, jednak w obecnej chwili nie wiadomo kiedy zostanie ogÅ‚oszony nabór na wnioski o dofinansowanie z  Å›rodków unijnych. Kierownik Zygmunt dodaÅ‚, że w poprzedniej kadencji okreÅ›lono aglomeracjÄ™, która byÅ‚a niezbÄ™dna ,by móc uzyskać Å›rodki z Unii, a na dzieÅ„ dzisiejszy sytuacja caÅ‚kowicie siÄ™ zmieniÅ‚a. Wynika to głównie z faktu, aby z możliwoÅ›ci ubiegania siÄ™ o Å›rodki odsunąć Gminy wielkoÅ›ci Rogoźna.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy Burmistrz zabrania Kierownikowi przyjść na Komisję i poinformować radnych jakie działania podejmowane są przez Wydział?

Kierownik Zygmunt stwierdził, że obecność na Komisji nie jest kwestią woli. Burmistrz nie zabronił przychodzić na Komisję, ale nie idzie się tam gdzie nie otrzymuje się zaproszeń.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak zauważyÅ‚, że na poczÄ…tku kadencji ustalono, iż na posiedzenia Komisji zaproszenia bÄ™dÄ… kierowane do Burmistrza, Sekretarza oraz Skarbnika, natomiast pozostali pracownicy sÄ… w dyspozycji Burmistrza. Sytuacja taka wynikiem zarzutów skierowanych w stronÄ™ PrzewodniczÄ…cego Komisji, że za dużo rzÄ…dzi i próbuje zastÄ™pować Burmistrza. NastÄ™pnie PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że radni chcÄ… doprowadzić do ogÅ‚oszenia przetargu, gdyż w innym przypadku Gmina bÄ™dzie musiaÅ‚a oddać 150.000 zÅ‚ zewnÄ™trznych Å›rodków. ZauważyÅ‚, że najpierw ktoÅ› siÄ™ stara o Å›rodki, potem siÄ™ je otrzymuje, a na koÅ„cu ze wzglÄ™du na maÅ‚e przesuniÄ™cia w budżecie Burmistrz powiedziaÅ‚, ze nie bÄ™dzie ogÅ‚oszony przetarg. W dalszej kolejnoÅ›ci PrzewodniczÄ…cy Nowak poinformowaÅ‚, że na 20 minut przed posiedzeniem Komisji chciaÅ‚ zapoznać siÄ™ z dokumentacjÄ…, jednak Burmistrz stwierdziÅ‚, że projekty bÄ™dÄ… do wglÄ…du na posiedzeniu Komisji. PrzewodniczÄ…cy Nowak zauważyÅ‚, że takie zachowanie można odebrać, że te dokumenty sÄ… tajne. PrzewodniczÄ…cy Komisji zapytaÅ‚ czy jako radny ma prawo wglÄ…du o tych materiałów, i czy sÄ… one tajne? Radny Nowak zapytaÅ‚ czy coÅ› z tymi dokumentami byÅ‚o nie tak, skoro Burmistrz nie chciaÅ‚ ich pokazać przed posiedzeniem Komisji? PrzewodniczÄ…cy Komisji zauwazyÅ‚, że sÄ…  różne przepychanki jak np. sprawa obwodnicy, której zostaÅ‚ zakreÅ›lony tylko kawaÅ‚ek. Natomiast przebiegu obwodnicy nie uwzglÄ™dniono w lesie. PrzewodniczÄ…cy Nowak poprosiÅ‚ aby w nastÄ™pnej wypowiedzi p. Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, czy sÄ… Å›rodki w budżecie?

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zauważyÅ‚, że nie zarzuciÅ‚, iż przeciÄ…ga siÄ™ realizacja zadaÅ„ jak budowa kanalizacji i oczyszczalni. Jest to jedynie powtórzenie słów Burmistrza, który na jednej z sesji lub Komisji powiedziaÅ‚, że w tym roku nie bÄ™dzie to wykonywane. Radny stwierdziÅ‚, że taka wypowiedź daje do myÅ›lenia i potwierdza, że zadanie nie bÄ™dzie wykonywane. W zwiÄ…zku z powyższym radny stwierdziÅ‚, że Burmistrz ma wiedzÄ™ i rozeznanie w temacie, jeÅ›li nie, to radny wskazaÅ‚ źródÅ‚a Å›rodków potrzebnych do zrealizowania drogi w Jaraczu we wczeÅ›niejszej wypowiedzi.  WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski wyjaÅ›niÅ‚, że skoro zostaÅ‚ odrzucony wniosek o dofinansowanie z Å›rodków unijnych drogi zbiorczej, to w budżecie pozostaje kwota 150.000 zÅ‚, na realizacjÄ™ innych inwestycji. Natomiast w tej chwili z wypowiedzi Kierownika wynika, że UrzÄ…d nadal czeka na nabór wniosków. Radny zaznaczyÅ‚, że nie mówiÅ‚ nic na temat bezczynnoÅ›ci.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zbigniew Nowak zauważyÅ‚, że droga na odcinku Boguniewo-Józefinowo miaÅ‚a być budowana tylko na dÅ‚ugoÅ›ci 2300 metrów, natomiast odcinek  700 metrów nie miaÅ‚ zostać zrealizowany i takie stanowisko wyraziÅ‚ Burmistrz. Jednak na Komisji radni otrzymali informacjÄ™, że po poprawkach radnych do budżetu ogÅ‚oszono przetarg na wykonanie caÅ‚ej drogi. Radny stwierdziÅ‚, że należy w tym temacie podziÄ™kować radnym, że zadziaÅ‚ali i stanÄ™li na wysokoÅ›ci zadania gÅ‚osujÄ…c zmiany. Ponadto radni dowiedzieli siÄ™, że projekty obejmowaÅ‚y wiÄ™kszość ilość metrów, a teraz wykonywany bÄ™dzie krótszy odcinek. PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak stweirdziÅ‚, że radni próbujÄ… Burmistrzowi pomóc rzÄ…dzić , gdyż w niektórych momentach sobie nie radzi. Natomiast scysje powstajÄ… z faktu, że pewne rzeczy sÄ… przed radnymi ukrywane i na zÅ‚ość komuÅ› nie miaÅ‚o być zrobione 400 metrów drogi.

NastÄ™pnie WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus, odnoszÄ…c siÄ™ do wypowiedzi Kierownika Zygmunta, że w sprawie budowy drogi w Jaraczu nie chodzi o pieniÄ…dze, zauważyÅ‚, że w rzeczywistoÅ›ci Burmistrz zaproponowaÅ‚ pewne sumy na doÅ‚ożenie do tej drogi w miesiÄ…cu sierpniu. Jednak Rada zdecydowaÅ‚a inaczej, że droga nie ma być wykonywana z punktów wskazanych przez Burmistrza, tylko z innych Å›rodków. Rada zostawiÅ‚a 300.000 zÅ‚ na wykonanie tego zadania, a możliwoÅ›ci finansowania wskazaÅ‚ radny Olenderski.  WiceprzewodniczÄ…cy. Obecna sytuacja wynika z wzajemnego uporu i zrzucenia winy na radnych, że trzeba oddać 150.000 zÅ‚.

Kierownik Wydziału T. Zygmunt zauważył, że prawda jest taka, że Rada zabrała pieniądze proponowane przez Burmistrza. Radni nie powiedzieli, że Burmistrz ma szukać innego źródła finansowania, tak by na sesji sierpniowej zatwierdzić środki potrzebne na realizację tego zadania wynikające ze sporządzonych dokumentów.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak poinformował, że Komisja GFiR składała wnioski do budżetu, Burmistrz nie wyraził zgody, gdyż Komisja złożyła wnioski z jednodniowym opóźnieniem. W momencie , kiedy radni przegłosowali zmiany, Burmistrz próbował tą inicjatywę zaskarżyć doszukując się kruczków prawnych. Przewodniczący Komisji stwierdził, że w takiej sytuacji nie można współpracować z Burmistrzem.

Kierownik Wydziału T. Zygmunt poinformował, że nie jak powinien zadziałać mechanizm, w momencie zabrania przez radnych środków. Kierownik wyjaśnił, że nie uczestniczył w obradach sesji sierpniowej oraz w posiedzeniach komisji, wiedzę w tym temacie posiada natomiast w oparciu o protokoły. Zabranie przez radnych środków, utwierdziło Burmistrza, w przekonaniu, że zadanie nie ma być wykonywane.

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że kierownik nie ma racji, gdyż zadanie o nazwie budowa drogi Jaracz-Jaracz Młyn zostało w budżecie. W wyniku przetargu okazało się, że pieniędzy zatwierdzonych na budowę drogi w Boguniewie-Józefinowei jest za mało, dlatego zwołana został sesja w trybie nadzwyczajnym. Radny stwierdził, że w takim sam sposób należało postąpić z budową drogi w Jaraczu. Radny dodał, że zaistniała sytuacja jest złą wolą Burmistrza.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski poinformował, że na sesji sierpniowej podczas dyskusji, powiedział, że jeśli Burmistrz uważa, że na to zadanie należy dołożyć środków i, że są one niezbędne w proponowanej przez Burmistrza wysokości, to jest możliwość zwiększenia ( na sesji sierpniowej) deficytu na kwotę 2.100.000 zł. Radny stwierdził, że urzędnicy są inteligentni i wiedzą o co chodzi, dlatego po tej wypowiedzi jeśli byłaby wola Burmistrza, można było poprawić projekt uchwały poprzez zwiększenie deficytu do poziomu 2.100.000 zł i temat byłby zakończony. Wiceprzeowdniczący Olenderski stwierdził, że obecnie szukane są argumenty poboczne, żeby udowodnić, że nie można było tego wykonać. Radny stweirdził, że temat ten mógł zostać załatwiony na sesji sierpniowej, bez potrzeby przygotowywania projektów. Radny zauważył, że wystarczyłaby zgoda Burmistrza i p. Skarbnik, i Rada przegłosowałaby zmiany w budżecie polegające na zwiększeniu deficytu o 380.000 zł. Wiceprzeowdniczący Olenderski poinformował, że do końca roku pojawią się możliwości zmniejszenia deficytu. Radny stwierdził, że sprawę budowy dróg z udziałem środków FOGR można było załatwić na sesji sierpniowej, jednak z powodu podtekstu politycznego nie zostało to uczynione.

Kierownik Wydziału T. Zygmunt zauważył, że radny wskazał możliwość zwiększenia deficytu budżetowego. Kierownik zapytał czy współpraca z Burmistrzem nie byłaby lepsza, gdyby radni przedstawili swoje propozycje zadań do wykonania, jednocześnie wskazując, że budowa drogi w Jaraczu miały by się odbyć np. metodą zwiększenia deficytu z, z jednoczesną informacją, iż zadanie Burmistrza będzie pozostawione do realizacji.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że taka sytuacja miała miejsce na sesji.

Kierownik poinofmrował, że radnym prezentuje się skąd środki zostaną umniejszone, a gdzie zwiększone. Radni zabierając te środki i przesuwając na inne paragrafy, również nie działają czysto. Kierownik stwierdził, ze w tym przypadku radni są tak samo złośliwi jak Burmistrz.

Radny K. Lis stwierdziÅ‚, że Kierownik przegiÄ…Å‚ wypowiadajÄ…c te sÅ‚owa.  

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zauważyÅ‚, że w budżecie na realizacjÄ™ zadania w m. Jaracz pozostawiono kwotÄ™ 300.000 zÅ‚. StwierdziÅ‚, że można byÅ‚o ogÅ‚osić przetarg, tak samo jak uczyniono to z remontem mostu w GoÅ›ciejewie, gdzie brakujÄ…cÄ… sumÄ™ szukaÅ‚o siÄ™ po rozstrzygniÄ™ciu  przetargu, przed podpisaniem umowy. Radny zapytaÅ‚ jak byÅ‚a wykonywana droga w GoÅ›ciejwie, gdzie projekt obejmowaÅ‚ wykonanie  2700 metrów, a zrobiono odcinek 1814 metrów, czyli tylko część, gdyż na tyle starczyÅ‚o Å›rodków. Radny stwierdziÅ‚, że w ten sam sposób można byÅ‚o wykonać drogÄ… w Jaraczu. Radny zauważyÅ‚, że projekt mógÅ‚ zostać wykonany na caÅ‚Ä… drogÄ™, jednak wykonanie mogÅ‚oby obejmować tÄ… część drogi, na którÄ… wystarczyÅ‚oby Å›rodków.

Kierownik WydziaÅ‚u wyjaÅ›niÅ‚, że dÅ‚ugość drogi wykonanej w GoÅ›ciejewie  zostaÅ‚a zrobiona adekwatnie do iloÅ›ci Å›rodków przyznanych z FOGR. Natomiast w Jaraczu Å›rodki z FOGR zostaÅ‚y przyznane na wykonanie caÅ‚ej drogi o dÅ‚ugoÅ›ci 930 metrów.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zwrócił się z zapytaniem do p. Skarbnik czy udowodni radnym, że w budżecie nie ma pieniędzy? Radni widzą, że środki są zwłaszcza, iż w sprawozdaniu z wykonania budżetu Skarbnik poinformowała, że zadłużenie spadło z 15,5% na 10,53%.

Skarbnik wyjaśniła, że zadłużenie spadło, gdyż nie zaciągnięto jeszcze planowanego kredytu.

NastÄ™pnie Skarbnik odnoszÄ…c siÄ™ do wypowiedzi WiceprzewodniczÄ…cego Olenderskiego odnoÅ›nie zadaÅ„ z udziaÅ‚em Å›rodków unijnych, które prawdopodobnie w roku bieżącym nie bÄ™dÄ… wykonywane, zauważyÅ‚a, że w pierwszej kolejnoÅ›ci należy anulować uchwaÅ‚y intencyjne mówiÄ…ce o realizacji omawianych zadaÅ„ ( oczyszczalnia, kanalizacja, separatory). W dalszej kolejnoÅ›ci Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że w tym paragrafie zaplanowano 114.000 zÅ‚, a wykonanie wynosi ponad plan z tytuÅ‚u sprzedaży majÄ…tku. W październiku wpÅ‚ynÄ… kolejne Å›rodki, wiÄ™c pokryta zostanie brakujÄ…ca kwota w wysokoÅ›ci 210.000 zÅ‚. NastÄ™pnie Skarbnik poinofrmowaÅ‚a, że  prawdopodobnie trzeba bÄ™dzie zaciÄ…gnąć kredyt w wysokoÅ›ci ok. 800.000 zÅ‚. Skarbnik dodaÅ‚a, że przygotowane zostaÅ‚y wstÄ™pne projekty uchwaÅ‚, anulujÄ…ce uchwaÅ‚y intencyjne. Po anulowaniu uchwaÅ‚, oraz wykonaniu sprawozdaÅ„ za wrzesieÅ„ i dokonaniu analizy wykonania dochodów znana bÄ™dzie wielkość kredytu , który należy zaciÄ…gnąć w miesiÄ…cu listopadzie, aby zbilansować budżet. Skarbnik dodaÅ‚a, że na dzieÅ„ dzisiejszy w tym paragrafie znajdujÄ… siÄ™ Å›rodki pochodzÄ…ce ze sprzedaży dziaÅ‚ek.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy są przeciwwskazania, aby powrócić do poziomu deficytu z początku roku, gdyż założenia w budżecie były takie , by zaciągnąć kredyt w wysokości 1.800.000 zł. Natomiast w dniu dzisiejszym radni zostali poinformowani, że należy zaciągnąć w wysokości 800.000zł.

Skarbnik odpowiedziała, że na obecną chwilę deficyt wynosi 1.720.000zł. Skarbnik wyjaśniła, że ewentualna kwota kredytu została wstępnie obliczona poprzez odjęcie kwot na zadania z udziałem środków unijnych ( 798.500zł) oraz uwzględnieniem dochodów, które mogą wpłynąć z tytułu sprzedaży działek. Ponadto poinformowała, że nie zostaną zrealizowane dochody z tytułu podatku rolnego i podatku od nieruchomości oraz dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym. Zauważyła, że nie zdarzyło się, by wszyscy podatnicy wpłacili pełną wartość podatku. Skarbnik dodała, że ze wstępnej analizy wynika, iż trzeba będzie zaciągnąć kredyt w wysokości ok.800. 000 zł, biorąc pod uwagę 100% wykonanie dochodów. Natomiast dokładna wielkość zostanie ustalona po sprawdzeniu dokumentów i sprawozdań za miesiąc wrzesień.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że podatki mogą być niewykonane w ok. 5%. Następnie zapytał o kwotę umorzeń stwierdzając, że jest możliwość zrezygnowania z udzielania umorzeń w podatkach.

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że nie pamiÄ™ta kwot udzielonych umorzeÅ„, jednak dane zostaÅ‚y zawarte w sprawozdaniu z wykonania budżetu. 

Wiceprzeowdniczący H. Janus zapytał czy wszystkie wydatki niewygasające z 2007 roku zostały ujęte w budżecie?

Skarbnik wyjaśniła, że są to środki, które realizowane są zgodnie z planem wydatków niewygasających. Są to środki na oddzielnym rachunku i fizycznie nie ma ich w budżecie roku bieżącego, gdyż były to wydatki roku 2007.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy w 100% będą zrealizowane te wydatki?

Skarbnik odpowiedziała, że wydatki są cały czas realizowane, w 100% zrealizowana została budowa wodociągu. Natomiast sprawy związane z oświetleniem nadal pozostają w zawieszeniu.

PrzewodniczÄ…cy Komisji  Zb. Nowak stwierdziÅ‚, że zarzuty w stronÄ™ WydziaÅ‚u, co do opieszaÅ‚oÅ›ci sÄ… uzasadnione, gdyż w Å›rodkach niewygasajÄ…cych zatwierdzono na oÅ›wietlenie kwotÄ™ 68.000 zÅ‚.

Skarbnik zauważyÅ‚a, że częściowo Å›rodki na te zadania sÄ… wykonane. Natomiast mija siÄ™ z celem wprowadzanie takich zadaÅ„, jako wydatki niewygasajÄ…ce, gdyż lepiej jest wprowadzić te Å›rodki jako nadwyżkÄ™ i wprowadzić nowe zadania. Skarbnik dodaÅ‚a, że wydatek niewygasajÄ…cy powinien dotyczyć zadania, które zostaÅ‚o już rozpoczÄ™te , a jego kontynuacja bÄ™dzie miaÅ‚a miejsce w roku nastÄ™pnym. NastÄ™pnie Skarbnik zauważyÅ‚a, że zgodnie z projektem zmiany ustawy o finansach publicznych wydatkiem niewygasajÄ…cym bÄ™dzie mogÅ‚o być zadanie, którego wykonanie nastÄ…pi do 30 kwietnia nastÄ™pnego roku budżetowego. Skarbnik dodaÅ‚a, że Å›rodki, które nie zostanÄ… wykorzystane w 100%  jako wydatek niewygasajÄ…cy trafiÄ… do budżetu po stronie dochodów.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał co by się stało z budżetem, gdyby Gmina zaciągnęła by kredyt w wysokości 1.200.000 lub 1.400.000 zł?

Skarbnik odpowiedziała, że Gmina miałaby większe zadłużenie. Dodała, że jeśli w przyszłym roku będzie wykonywana budowa ul. Długiej z własnych środków, to też trzeba będzie zaciągnąć kredyt.

Kierownik WydziaÅ‚u zauważyÅ‚, że po opracowaniu dokumentacji okreÅ›lony zostanie zakres prac. Prawdopodobnie opracowanie dokumentacji przejdzie na rok nastÄ™pny, bÄ™dÄ… znane kosztorysy i można przystÄ…pić do podzielenia wykonania tego zadania na etapy. Kierownik zauważyÅ‚, że we wniosku skÅ‚adanym o dofinansowanie z Å›rodków Unii Europejskiej wyszacowano wartość tego zadania na 10.000.000 zÅ‚. Wykonanie tego zadania obejmowaÅ‚o  m.in. z budowÄ… infrastruktury, odwodnieniem, budowÄ… chodników oraz oÅ›wietlenia.    

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy do soboty, czyli dnia zwołania sesji nadzwyczajnej znany będzie wybór oferty?

Skarbnik wyjaśniła, że z powodu braków środków nie można podpisać umowy, oferta wykonawcy opiewa na kwotę 1.065.000zł.

Kierownik poinformowaÅ‚, że w postÄ™powaniu przetargowym wpÅ‚ynęła tylko jedna oferta zÅ‚ożona przez firmÄ™ „Pol-Dróg” ( 1.064.298,66 zÅ‚), mimo, że próbowano zainteresować inne firmy. W obecnej chwili komisja przetargowa zaproponowaÅ‚a wstrzymanie procedury, ponieważ wybór oferty bÄ™dzie mógÅ‚ nastÄ…pić, wówczas, gdy bÄ™dzie można podpisać umowÄ™. Kierownik poinformowaÅ‚, że p. Skarbnik przygotowuje zmiany w budżecie. PrzyjÄ™cie Å›rodków przez RadÄ™, upoważni Burmistrza do podpisania umowy, w przypadku braku Å›rodków, przetarg zostanie unieważniony. Kierownik zauważyÅ‚, że po ponownym wszczÄ™ciu procedury przetargowej ( 30-dniowy termin ogÅ‚oszenia o przetargu oraz 7-dniowy termin odwoÅ‚aÅ„), rozstrzygniÄ™cie przypadnie na okres niekorzystnych warunków pogodowych.

Radny K. Lis  stwierdziÅ‚, że ze słów Kierownika Zygmunta wynika, iż Burmistrz 37 dni wstecz podjÄ…Å‚ decyzjÄ™, iż nie bÄ™dzie budowana droga w Jaraczu.

Kierownik zauważyÅ‚, że  sÄ… przesuniÄ™cia w terminach, kiedy Gmina uzyskaÅ‚a dokumenty ze Starostwa, pozwalajÄ…ce na realizacjÄ™ w/w zadaÅ„. Kierownik dodaÅ‚, że na dzieÅ„ dzisiejszy nie podjÄ™to decyzji , co do ogÅ‚oszenia przetargu na budowÄ™ drogi w Jaraczu i zdecydowano o tym po sierpniowej sesji. Kierownik zauważyÅ‚, że 15 sierpnia zostaÅ‚a opracowana dokumentacja dot. Drogi w Jaraczu, nastÄ™pnie UrzÄ…d wystÄ…piÅ‚ do Starostwa o pozwolenia na realizacjÄ™ inwestycji i zostaÅ‚y one wystawione 22 wrzeÅ›nia. Kierownik zauważyÅ‚, że gdyby Å›rodki byÅ‚y zapewnione, można by wykonywać zadanie.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy na sesji wrześniowej, po otrzymaniu stosownych dokumentów ze Starostwa, można było wprowadzić zmiany w budżecie na budowę tej drogi?

Kierownik stwierdził, że można było to uczynić, ale była jeszcze kwestia woli radnych , co do zgody na budowę tej drogi. Kierownik zauważył, ze takie wątpliwości pojawiły się po burzliwej sesji sierpniowej.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zauważyÅ‚, ze każdy chciaÅ‚, by droga byÅ‚a wykonywana, gdyż Å›rodki  300.000 zÅ‚, zostaÅ‚y w budżecie.

Radny Kazimierz Lis stwierdziÅ‚, że dziÅ› wiadomym jest, że w roku 2008 droga w m. Jaracz nie zostanie zbudowana. Radny zauważyÅ‚, że nawet  jeÅ›li w dniu dzisiejszym zostanie podjÄ™ta decyzja o budowie tej drogi, to potrzeba jest 30 dni na procedurÄ™ przetargowÄ…, 7 dni terminu odwoÅ‚awczego, potem podpisanie umowy, która nastÄ…pi z koÅ„cem roku, w zwiÄ…zku z tym w roku bieżącym droga nie bÄ™dzie wykonywana. Radny Lis stwierdziÅ‚, że wynika to z faktu, iż Burmistrz nie ogÅ‚osiÅ‚ procedury przetargowej. Radny dodaÅ‚, że to nie radni rozpoczynajÄ… procedurÄ™ przetargowÄ… tylko Burmistrz wraz z urzÄ™dnikami.

Radny Jarosław Witt poinformował, że z wiedzy, którą posiada, przy ogłaszaniu przetargu należy zapewnić środki równe z wartością kosztorysową. W przypadku unieważnienia przetargu , osoba składająca ofertę ma prawo żądać odszkodowania. Następnie radny Witt powrócił do obrad sesji sierpniowej , informując , że opowiedział się za częścią zadań wprowadzonych przez Radę. Radny Witt wyraził jednak zdziwienie, że na drogę Boguniewo-Parkowo o długości 2300 metrów, Rada była skłonna przyjąć środki w wysokości 137.000 zł. Natomiast na odcinek 930 metrów w m. Jaracz, gdzie Marszałek gwarantował 150.000 zł, Rada zrezygnowała ze zmian, które proponował Burmistrz. Radna dodał, że jeśli Rada uważała, że Gminy nie stać na budowę tych dróg, to dziwić się należy dlatego zdecydowano się na budowę drogi, do której dofinansowanie było dwa razy mniejsze.

PrzewodniczÄ…cy Komisji poinformowaÅ‚, że podjÄ™ta zostaÅ‚a uchwaÅ‚a, którÄ… przygotowali  radni okreÅ›lajÄ…ca harmonogram inwestycji z udziaÅ‚em Å›rodków FOGR. Natomiast Jaracz byÅ‚ drogÄ… dodatkowÄ…, którÄ… wprowadziÅ‚ Burmistrz. Radny Nowak stwierdziÅ‚, że byÅ‚ przeciwny budowie tej drogi, gdyż Gmina nie byÅ‚a wÅ‚aÅ›cicielem gruntów. DodaÅ‚, że jest podjÄ™ta uchwaÅ‚a Rady i Burmistrz powinien respektować to, co uchwaliÅ‚a Rada, a nie zachowywać siÄ™ jak przedszkolak, że wziÄ…Å‚ zabawki i sobie poszedÅ‚. Radny stwierdziÅ‚, że Gmina ma skorzystać ze 150.000 zÅ‚ dodatkowych Å›rodków. ZauważyÅ‚, że gdyby byÅ‚a to inwestycja gminna, to możliwe, że realizacja tego zadania nastÄ…piÅ‚a by w marcu lub kwietniu. PrzewodniczÄ…cy Komisji stwierdziÅ‚, że na przyszÅ‚y rok Gmina może nie otrzymać tych 150.000 zÅ‚, lub może nie otrzymać dofinansowania na zadania, gdyż radni sejmiku stwierdzÄ…, że  skoro Rogoźno nie skorzystaÅ‚o z Å›rodków, to nastÄ™pnych nie dostanÄ… w ogóle.

Radny JarosÅ‚aw Witt zauważyÅ‚, że na sesji w miesiÄ…cu sierpniu byÅ‚a dyskusja po co dwa dywaniki asfaltowe, co może jest sÅ‚uszne. Należy jednak zadać sobie pytanie dlaczego zdejmowano Å›rodki tylko z drogi w Jaraczu, a nie zdejmowano Å›rodków z drogi w Boguniewie, skoro uważano , że wykonanie metra asfaltu jest zbyt kosztowny. Radny zapytaÅ‚ dlaczego Å›rodki nie zostaÅ‚y zdjÄ™te proporcjonalnie z obydwu zadaÅ„, skoro budowa metra drogi sÄ… to wielkoÅ›ci porównywalne oraz dlaczego budowa drogi  na odcinku Boguniewo-Parkowo jest tak kosztowna?

Przewodniczący Komisji Zb, Nowak zauważył, że ustawa o samorządzie gminnym pozwala wnieść taką poprawkę do budżetu.

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że w uchwale z września 2007 roku , kosztorys na drogę w Boguniewie o długości 2700 metrów wynosił 820.000 zł, odcinek 9000 metrowy w Jaraczu miał kosztować 680.000 zł., W związku z czym budowa metra drogi w Jaraczu oraz w Boguniewie stanowią zupełnie inne wartości.

Radny J. Witt zauważył, że należy wziąć pod uwagę, że droga w Boguniewie posiada podkład, a droga w Jaraczu nie.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus poprosiÅ‚ o wyjaÅ›nienie czy do ogÅ‚oszenia  przetargu konieczne sÄ… zapewnione Å›rodki w budżecie. Radny dodaÅ‚, że wedÅ‚ug jego wiedzy nie jest to konieczne.

Kierownik Wydziału T. Zygmunt wyjaśnił, że jakieś tam środki muszą być. Dokładne zabezpieczenie jest obowiązkowe przed zawarciem umowy.

Radna Renata Tomaszewska zapytał czy w przygotowywaniu przetargu podawana jest klauzula, że przetarg może być unieważniony bez podania przyczyny?

Kierownik wyjaśnił, że ustawa o zamówieniach publicznych nie dopuszcza takich zapisów. Jednak zamawiający może odstąpić od zawarcia umowy, jeżeli złożone oferty przekraczają możliwości finansowe i jest to taka sytuacja, w której Gmina nie znajduje środków do pokrycia tej inwestycji.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zapytaÅ‚ czy jeÅ›li Rada  nie zatwierdzi Å›rodków to przetarg może zostać unieważniony?

Kierownik Zygmunt potwierdził.

Radna Renata Tomaszewska zapytaÅ‚a czy jeÅ›li z braków odpowiedniej iloÅ›ci Å›rodków, nie zostaÅ‚a podpisana umowa,  to wystÄ™pujÄ… zobowiÄ…zania z tytuÅ‚u odszkodowania, w stosunku do firmy, która zÅ‚ożyÅ‚a ofertÄ™?

Kierownik WydziaÅ‚u T. Zygmunt zauważyÅ‚, że unieważniajÄ…c przetarg należy liczyć siÄ™ z tym, że firma skÅ‚adajÄ…ca ofertÄ™ może obciążyć GminÄ™ kosztami sporzÄ…dzenia dokumentacji niezbÄ™dnej do procedury przetargowej. DodaÅ‚, że do tej pory sytuacja taka nie  miaÅ‚a miejsca, stÄ…d nie może udzielić informacji jakie to mogÄ… być sumy.

Radny K. Lis stwierdził, że słowa p. Zygmunta potwierdzają fakt, iż organ wykonawczy wykazał złą wolę w tej sprawie ( budowa drogi Jaracz- Jaracz Młyn).

Radny Rady Powiatu A. Nadolny zapytał czy oprócz kosztorysu na wykonanie drogi z dwoma dywanikami asfaltowymi oszacowano koszty wykonania jednej warstwy asfaltu, oraz co stoi na przeszkodzie, by w roku bieżącym wykonać pierwszą warstwę, a w kolejnym położyć drugi dywanik asfaltowy?

Kierownik Wydziału wyjaśnił, że opracowana dokumentacja nie przewiduje technologii sugerowanej przez radnego Nadolnego. Kierownik wyjaśnił, że Urząd zlecając opracowanie dokumentacji nie określił konstrukcji drogi. Sugestia Urzędu była jedynie taka, jak pisał Marszałek, że ma obejmować dojazd autobusów do Muzeum. Ponadto Kierownik zauważył, że wszyscy są świadomi , iż sprzęt rolniczy poruszający się po drogach dojazdowych do pól wywiera ogromny nacisk. Kierownik wyjaśnił, że obowiązkiem uczestników procesu inwestycyjnego jest zachowanie przepis z prawa budowlanego , mówiący o zapewnieniu obiektowi trwałości w okresie użytkowania. Dodał, że na dzień dzisiejszy jest okres obejmujący 50 lat. W związku z tym na projektancie ciąży obowiązek sporządzenie dokumentacji zgodnej z przepisami i wszystkimi normami.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że dofinansowanie z FOGR, nie zależy od zakresu prac na drodze.

Kierownik WydziaÅ‚u   T. Zygmunt  wyjaÅ›niÅ‚, że przy tworzeniu Funduszu Ochrony Gruntów rolnych przyjÄ™to zasadÄ™ dofinansowania  kwot do poszczególnych robót. Kierownik zauważyÅ‚, że nawet jeÅ›li droga posiada podbudowÄ™, wybudowana kilka lat wstecz, to i tak należy jÄ… przygotować i wykonać pewne prace. Pierwsza warstwa tzw. wiążąca ma pokryć nierównoÅ›ci, które powstaÅ‚y na podbudowie, a wÅ‚aÅ›ciwy ksztaÅ‚t nadje dopiero warstwa Å›cieralna. Kierownik dodaÅ‚, że pierwsza warstwa nigdy nie pokryje nierównoÅ›ci.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał jakiej grubości będą omawiane warstwy asfaltu, gdyż w Gościejewie jedna z warstw miała 2 cm grubości?

Kierownik T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że na drogach w GoÅ›ciejewie, Budziszewku oraz MiÄ™dzylesiu powinien być ustawiony zakaz poruszania samochodami powyżej 3,5 t.  Po wybudowaniu drogi w MiÄ™dzylesiu, Burmistrz wyraziÅ‚ zgodÄ™, na proÅ›bÄ™ p. Jaworskiego, aby autobus szkolny jechaÅ‚ tÄ… drogÄ….

Przewodniczący Nowak zauważył, że był to wniosek z zebrania wiejskiego w Studzieńcu.

Kierownik zauważył, że od momentu wybudowania drogi, do czasu jej odbioru- okres 10 dni- była złamana krawędź asfaltu. Kierownik wyjaśnił, że założenie było, aby po tej drodze poruszały się samochody osobowe. Natomiast podczas opracowania dokumentacji nikt nie mówił, że po drodze mają poruszać się takie pojazdy. W związku z powyższym konieczne było wykonanie zjazdu, by asfalt nie był łamany. Kierownik dodał, że w przypadku budowy drogi o szerokości 4 metrów, zjazdy pojazdów poruszających się po tej drodze będą powodowały łamanie asfaltu.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus stwierdziÅ‚, że nie jest fachowcem w tym temacie, jednak na stan jego wiedzy Å‚amanie krawÄ™dzi nie zleży od gruboÅ›ci asfaltu, ale od podbudowy drogi oraz od nieutwardzonego pobocza.  NastÄ™pnie WiceprzewodniczÄ…cy porównujÄ…c umowy podpisane z FOGR zauważyÅ‚, że umowie dotyczÄ…cej budowy drogi w Jaraczu brakuje dwóch punktów, które umieszczone zostaÅ‚y w  umowie odnoÅ›nie budowy drogi w Boguniewie. Dotyczy to zapisu w pkt 3, informujÄ…cego, ze dofinansowanie do dróg o szerokoÅ›ci mniejszej niż 4 metry bÄ™dzie proporcjonalnie mniejsze oraz, że wybór zakresu i rodzaju prac w wymienionych obrÄ™bach zależy od Gminy. W zwiÄ…zku z tym radny stwierdziÅ‚, że szerokość oraz rodzaj poÅ‚ożonej warstwy nie zależy od MarszaÅ‚ka, tylko od Gminy.

Radna Renata Tomaszewska poprosiła o wyjaśnienie rozbieżności pomiędzy umowami na dofinansowanie budowy dróg z udziałem środków FOGR.

Kierownik wyjaśnił, że umowy przygotowane zostały przez Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych. Kierownik stweirdził, że Marszałek Racki zaproponował kwotę 150.000 zł, dla Gminy Rogoźno, by zmobilizować Burmistrza do wybudowania drogi w Jaraczu. Dodał, że są to dodatkowe pieniądze, których udział w wykonaniu całego zadnia wynosi 21,87%, natomaist udział środków FOGR na dofinansowanie drogi w Boguniewie wynosi 15,94%.

Wiceprzewodniczący H. Janus przypomniał , ze podczas głosowania nad tą drogą Burmistrz lub Zastępca Burmistrza poinformowali, że Marszałek daje 150.000zł, Gmina także daje 150.000 zł i środki wystarczą na budowę drogi. Radny zapytał skąd były brane te wartości?

Kierownik T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że nie chce zajmować stanowiska w tej kwestii, gdyż dla niego najważniejsza jest dokumentacja.  Natomiast jeÅ›li radni uważajÄ…, ze jest ona żle wykonana można jÄ… zaskarżyć.

Wiceprzewodniczący Janus poinformował, że w późniejszym czasie podawano koszt szacunkowy na kwotę 400.000 zł, a obecnie jest to suma 680.000 zł.

Kierownik wyjasniÅ‚, ze należy zwrócić uwagÄ™, na okres kiedy informowano o szacunkowych kosztach. Ponadto, kiedy droga byÅ‚a eksploatowana przez osoby wywożące żwir i mieli w zakresie jakieÅ› jej utrzymywanie.   DodaÅ‚, że droga ta w okresie jesiennym zachowywaÅ‚a siÄ™ fatalnie i byÅ‚a caÅ‚kowicie rozmokniÄ™ta. Oznacza to, że materiaÅ‚ nawożony przez żwirowniÄ™ posadowiÅ‚ siÄ™ w koleinach. Dlatego też droga w Jaraczu bÄ™dzie budowana od podstaw. Wykonawca opracowujÄ…cy dokumentacjÄ™ wykonaÅ‚ otwory kontrolne stwierdzajÄ…c, że warstwa, która miaÅ‚a speÅ‚niać warstwÄ™ noÅ›nÄ…, w rzeczywistoÅ›ci nie posiada żadnej noÅ›noÅ›ci i droga musi być budowana od podstaw.

Radny Rady Powiatu A. Nadolny zapytał czy żwirownia w m. Jaracz zostanie zamknięta, gdyż obecnie jest to główny niszczyciel drogi? Zauważył, że jeśli droga ma mieć 4 metry szerokości, zakładając poruszenie się autobusów w obydwie strony, to krawędzie będą ulegały łamaniu. Dodał, że w Jaraczu nie ma dużego natężenia ruchu pojazdów rolniczych.

Kierownik wyjaśnił, że z posiadanych informacji wie, iż żwirowni wygasa pozwolenie na wydobycie materiału. Natomiast po wybudowaniu tej drogi należy ustawić znaki określające dopuszczalny tonaż samochodów.

Radny K. Lis stwierdził, że po wypowiedzi Kierownika Wydziału, należy pochwalić Burmistrza za podjęcie decyzji o nie wybudowaniu drogi w Jaraczu. Dodał, że lepiej stracić 7.500 zł kary umownej, z tytułu nie wywiązania się z umowy, niż wybudować drogę, która zostanie zniszczona przez sprzęt ze żwirowni. Radny Lis zauważył, że w dniu jutrzejszym kończy się termin wybudowania drogi w Jaraczu i jeśli nie zostanie to uczynione, to Gmina zapłaci karę umowną.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że na stan jego wiedzy, przy udzielaniu pomocy przez Województwo, musiała być znana wysokość kosztów realizacji zadania. W momencie ubiegania się o dofinansowanie województwo potrzebuje informacji o pełnych kosztach zadaniach. Radny zauważył, że można stwierdzić, iż w tamtym czasie zakładano położenie 1 warstwy asfaltu, gdyż 300.000 zł, starczyłoby to taka inwestycję. Natomiast później zmienił się punkt widzenia, że muszą być 2 warstwy asfaltu i dlatego pieniądze zostały dołożone.

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że obiecanie przyznania  Å›rodków na budowÄ™ drogi w Jaraczu, byÅ‚o w formie umowy ustnej.  Wówczas mówiono , że Województwo doÅ‚oży 150.000z Å‚, Gmina tyle samo i droga zostanie wykonana. Skarbnik poinofrmowaÅ‚a, że odcinek drogi w GoÅ›ciejewie o dÅ‚. 1800 metrów kosztowaÅ‚ 400.000 zÅ‚, dlatego też proporcjonalnie okreÅ›lono wartość zadania w Jaraczu. Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że kosztorys inwestorski wynosi 680.000 zÅ‚. Skarbnik zauważyÅ‚a, że z kwoty zaplanowanej na realizacjÄ™ tego zadania poniesione zostaÅ‚y koszty na zapÅ‚acenie projektu oraz sporzÄ…dzenia map, jak również koszty umowy dzierżawy ( Å‚Ä…czne poniesione nakÅ‚ady wynoszÄ… 11.100 zÅ‚. Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że aby móc uzyskać pozwolenie na budowÄ™ należy dzierżawić część gruntu i uiszczać z tego tytuÅ‚u opÅ‚atÄ™ dzierżawy. Kolejnym kosztem bÄ™dzie wykup tego gruntu.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski wyjaśnił, że swoją wypowiedź odnośnie poinformowania Województwa o wielkości nakładów przewidzianych do budowy drogi, oparł na rozmowie z p. Urbańską z Urzędu Wojewódzkiego. Natomiast kwoty , które dołoży Województwo wynika z środków , które posiadają w budżecie.

Kierownik wyjaÅ›niÅ‚, że w momencie skÅ‚adania wniosku żąda siÄ™ podania kwot szacunkowych. Nawet jeÅ›li zostaÅ‚by opracowany kosztorys inwestorski na dzieÅ„ skÅ‚adania wniosku, to w momencie przyznania Å›rodków z FOGR, kwoty w kosztorysie ulegnÄ… zmianie. Natomiast sam kosztorys ważny jest maksymalnie pół roku. Z reguÅ‚y byÅ‚o tak, że wykonawcy okreÅ›lali kwoty wykonania zadania o ok. 20% niższÄ… od kosztorysu inwestorskiego, jednak w obecnej chwili wyglÄ…da to inaczej. Kosztorysy inwestorskie sÄ… wykonywane w  oparciu o RozporzÄ…dzenie Ministra Rozwoju Regionalnego, gdzie podane sÄ… ustalone ceny materiałów.  Natomaist wykonawca sporzÄ…dzajÄ…c ofertÄ™, opiera siÄ™ na cenach materiałów, które zakupi.

Radny K. Lis zapytaÅ‚ czy Burmistrz na sesji sierpniowej wiedziaÅ‚, że nie bÄ™dzie wykonywaÅ‚ drogi w Jaraczu, gdyż nie chce tego zadania  lub nie warto go robić.

Kierownik Wydziału T. Zygmunt stweirdził, że nie chce w tym temacie zajmować stanowisko, o wyjaśnienia należy zapytać organ wykonawczy. Natomiast Burmistrz nie mógł uczestniczyć w Komisji, gdyż w tym samym czasie odbywa się posiedzenie w sprawie przynależności do spółki odpadów w Kopaszynie i przyjęcia nowych członków. Z kolei Zastępca Burmistrza przebywa na urlopie, gdyż uczestniczy w podpisaniu aktu notarialnego.

Wiceprzeowdniczący H. Janus zauważył, że analizując wszytskie dane, wielkość dofinansowania z FOGR nie zależy ani od długości odcinka drogi, ani od wartości inwestycji.

Kierownik wyjaśnił, że dofinansowanie do drogi w Jaraczu miało zmobilizować Gminę do wybudowania tej drogi. Natomiast FOGR przyznając środki kieruje się zasadą, iż do 1km przyznaje dofinansowanie w wysokości 50.000 zł.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy jeśli Burmistrz w dniu dzisiejszym ogłosi przetarg, to czy droga w Jaraczu zostałaby zrealizowana w tym roku?, lub kiedy upłynął ostateczny termin ogłoszenia przetargu, aby droga została zbudowana w 2008 roku?

Kierownik T. Zygmunt wyjaÅ›niÅ‚, że potrzebnych jest kilka dni na przygotowanie dokumentów przetargowych, nastÄ™pnie  czas konieczny do zÅ‚ożenia ofert wynosi 1 miesiÄ…c, nastÄ™pnie trzeba uwzglÄ™dnić 7-10 dni terminu odwoÅ‚awczego. W zwiÄ…zku z powyższym umowa może zostać podpisana ok. 20 listopada. Natomaist umowa z FOGR wedÅ‚ug aneksu przewiduje termin zakoÅ„czenia inwestycji na  30 listopada. Kierownik wyraziÅ‚ wÄ…tpliwość  czy wykonawca jest w stanie wybudować drogÄ™ od podstaw w tak krótkim terminie.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stweirdził, że taki stan rzeczy nie wynika, z faktu iż radni zdjęli trochę środków, tylko wynika to z faktu, że Urząd jest nieprzygotowany.

Kierownik zauważył, że przy przygotowywaniu procedury przetargowej należy ściśle przestrzegać terminów, gdyż inaczej wszytskie materiały są wycofywane z biuletynu zamówień publicznych i procedura zaczyna się od nowa.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy sesji sierpniowej, kiedy w budżecie zostały środki w wysokości 300.000 zł można było ogłosić przetarg, lub w miesiącu wrześniu, kiedy uzyskano dokumenty ze Starostwa?

Kierownik poinformował, że można było to uczynić.

Następnie Przewodniczący Komisji Zb. Nowak poprosił, aby w czasie przerwy została radnym udostępniona dokumentacja na w/w drogi, oraz na budowę drogi przy ul. Kościuszki.

Kierownik wyjaśnił, ze nie może radnym udostępnić projekty związane z budową drogi na ul. Kościuszki, gdyż jeden egzemplarz na wykonawca, a jeden inspektor nadzoru. W obecnej chwili w siedzibie Urzędu nie ma tych projektów, gdyż zadanie wykonywane jest etapowo. Wynika to z faktu, iż dokumentacja w formie powykonawczej kierowane są do Starostwa.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał na jakiej podstawie zostanie dokonany odbiór drogi, skoro nie ma dokumentów?

Kierownik wyjaÅ›niÅ‚, że po zakoÅ„czonej inwestycji jeden egzemplarz wraca do UrzÄ™du, a drugi  wysyÅ‚any jest do Starostwa.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że odnosi się wrażenie, iż panuje komplety bałagan.

Kierownik wyjaśnił, że w imieniu Urzędu działa inspektor nadzoru, który posiada stosowną dokumentację.]

NastÄ™pnie ogÅ‚oszono 20 minut przerwy na zapoznanie siÄ™ z dokumentami dotyczÄ…cymi budowy dróg z udziaÅ‚em Å›rodków  z FOGR.

  

 Po przerwie gÅ‚os zabraÅ‚ radny Kazimierz Lis zgÅ‚aszajÄ…c wniosek nastÄ™pujÄ…cej treÅ›ci:

Wnioskuje się o do Burmistrza o ogłoszenie przetargu na wykonanie drogi Jaracz-Jaracz Młyn, renegocjowanie terminów i warunków umowy z Marszałkiem Województwa, na dofinansowanie z FOGR, w kwocie 150.000 zł i przygotowanie zmian w budżecie na 2008 rok, które umożliwią realizację tego zadania w roku 2008.

Kierownik T. Zygmunt zapytał czy rani biorą pod uwagę niekorzystne warunki pogodowe, które mogą wystąpić i przyczynić się do nie realizowania tego zadania?

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że jeśli pogoda będzie zła , to odpowiedzialność spadnie na Kierownika Wydziału oraz Burmistrza, gdyż są to osoby, które przedłużały wykonanie zadania, skoro w sierpniu można było ogłosić przetarg.

Radny Kazimierz Lis zaproponował, aby przy renegocjacji umowy zawrzeć aneks, mówiący, iż w przypadku niekorzystnych warunków atmosferycznych, będzie możliwość przeniesienia kosztów na rok 2009.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy byłaby możliwość przeniesienia tych środków na rok 2009 , jako wydatek niewygasający?

Skarbnik wyraziła wątpliwość czy dotacja może być wydatkiem niewygasającym. Dodała, że środki Gmina otrzyma w momencie rozliczania inwestycji.

Następnie członkowie Komisji przystąpili do głosowania wniosku zgłoszonego przez radnego K. Lisa:

Wnioskuje się o do Burmistrza o ogłoszenie przetargu na wykonanie drogi Jaracz-Jaracz Młyn, renegocjowanie terminów i warunków umowy z Marszałkiem Województwa, na dofinansowanie z FOGR, w kwocie 150.000 zł i przygotowanie zmian w budżecie na 2008 rok, które umożliwią realizację tego zadania w roku 2008.

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 6 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 6 czÅ‚onków Komisji.

 

Radny K. Lis zaproponował, aby o podjęciu tego wniosku powiadomiony został także Marszałek Województwa.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zaproponował, aby wniosek przekazać także Wicemarszałkowi p. W. Jankowiaka.

 PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak poinformowaÅ‚, ze na posiedzenie zaproszeni zostali radni Sejmiku oraz PrzewodniczÄ…cÄ… Komisji RiRW. PrzewodniczÄ…cy zaproponowaÅ‚, by wniosek zostaÅ‚ przekazany PrzewodniczÄ…cej w/w Komisji Sejmiku.

 

W punkcie  wolne gÅ‚osy i wnioski radny K. Lis zapytaÅ‚ czy radny może zrzec siÄ™ diety lub jeje części, w sytuacji kiedy uczestniczyÅ‚ częściowo w Komisji. ZapytaÅ‚ także czy można skreÅ›lić radnego z listy obecnoÅ›ci jeÅ›li byÅ‚ tylko na poczÄ…tku posiedzenia. DodaÅ‚, że uchwaÅ‚a Rady w sprawie diet dla radnych nie precyzuje tej kwestii, w szczególnoÅ›ci, czy za częściowÄ… obecność potrÄ…cana jest pewna część diety. PoinformowaÅ‚, że Å›wiadomie, po ostatniej Komisji wystosowaÅ‚ pismo, w którym prosi o skreÅ›lenie z listy obecnoÅ›ci i potrÄ…cenia należnej diety, aby podjąć dyskusjÄ™ w tym temacie. ZauważyÅ‚, że można by zastanowić siÄ™ nad zmianÄ… uchwaÅ‚y.

Sekretarz poinformowała, że w piśmie , które wystosował radny wyraził swoją wolę, co do skreślenia z listy obecności i potrącenia diety. W związku z tym należało uszanować wolę radnego.

Radny K. Lis poinformował, że prawo nie zezwala zrzeczenia się wynagrodzenia, a dieta radnych jest wynagrodzeniem za wykonywaną pracę radnego.

Sekretarz wyjaśniła, że zgodnie z przepisami prawa pracy pracownik nie może zrzeć się wynagrodzenia. Jednak w przypadku wypłaty diet dla radnych, nie mają zastosowania przepisy z zakresu prawa pracy, oparte jest na podstawie uchwały Rady. Sekretarz wyjaśniła, ze uchwała nie precyzuje problemu , który poruszył radny i jest to tylko wola radnego co do potrącenia diety.

Radny Lis poinformował, że świadomie złożył podpis na liście obecności oraz świadomie napisał pismo, w którym prosi o skreślenie z listy obecności. W związku z tym zapytał kto miał prawo zrealizować wole radnego.

Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że pracami  Rady kieruje PrzewodniczÄ…cy Rady i PrzewodniczÄ…cy miaÅ‚ prawo podjąć decyzjÄ™ o skreÅ›leniu radnego oraz potrÄ…ceniu diety, zgodnie z wolÄ… radnego.

Radny Lis zauważył, że skreślenie z listy obecności oznacza, iż nie uczestniczył w obradach Komisji, a jednak w protokole będą zapisane pytania radnego, które zadawał na posiedzeniu. Radny zauważył, że w tym zakresie wystąpią nieścisłości.

Sekretarz wyjaśniła, że w protokole będzie zaznaczone, w którym momencie radny Lis opuścił posiedzenie Komisji. Ponadto można dołączyć pismo radnego Lisa, żeby nie było żadnych niejasności.

Pracownik biura Rady poinformował, że sprawa skreślenia radnego Lisa oraz potrącenia diety została omówiona z Przewodniczącym Rady, który przychylił się do prośby radnego Lisa wyrażonej na piśmie.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zapytaÅ‚ o wyrównywanie dróg. ZapytaÅ‚ czy nie można ogÅ‚osić  przetargu w lutym, lub marcu, tak by równanie dróg odbywaÅ‚o siÄ™ marzec –kwiecieÅ„? ZapytaÅ‚ także czy można rozgraniczyć równanie dróg z użyciem walca lub bez walca?

Radny Jarosław Witt zapytał czy w przetargu może być określone użycie walca wibracyjnego, gdyż drogi równane takim sprzętem są trwalsze.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że nie na wszystkich drogach jest to możliwe.

Radny Marian Połczyński zgłosił wniosek o naprawę lamp w miejscowości Pruśce.

Redaktor M. Żak zapytała w której gazecie publikowane są materiały zbierane na ulicy?

Kierownik Wydziału poinformował, ze nie wymieni nazwy i zostawi to dla siebie.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy Burmistrz nie pozwolił wymieniać nazwy gazety?

Kierownik zauważył, że są to jego prywatne odczucia.

W zwiÄ…zku z powyższym p. Å»ak zapytaÅ‚ co robi na każdej komisji oraz sesji i dodaÅ‚a, że wie co Kierownik ma na  myÅ›li?

Kierownik zauważył, że p. Żak jest w błędzie.

Radny Jarosław Witt zauważył, ze takie może być odczucie, skoro p. redaktor publikuje sprawy niezgodne z przebiegiem sesji.

Redaktor M. Żak poinformowała, że zostało wyjaśnione jedno niedomówienie.

Radna Renata Tomaszewska zapytał jak wygląda projekt budowy drogi przy ul. Kościuszki oraz czy przy punktach handlowych przewidziano budowę zatoczki?

Kierownik Wydziału T. Zygmunt poinformował, że nie przewidziano budowy zatoczek. Poinformował, że kierownik nadzoru wyjaśnił, iż minimalna szerokość zatoczki powinna mieć 2 metry, do tego dochodzi chodnik, w związku z tym chodnik zbliżył by się w znaczny sposób do sklepów. Dlatego też zrezygnowano z tego pomysłu na korzyść rozbudowy parkingu po drugiej stronie. Dodał, że po stronie punktów handlowych nie przewidziano zatok, w pewnej części tylko uwzględniono miejsce parkingowe dla mieszkańców bloków.

Radna Renata Tomaszewska zapytała dlaczego skoro w budowie zatok przeszkadzają względy techniczne, Burmistrz w rozmowie z dzierżawcą lokalu zasugerował, że za kwotę 30.000 zł, zatoczka może zostać wykonana?

Kierownik wyjaśnił, że Burmistrz przeprowadzał rozmowy z dzierżawcami w kilka dni wcześniej, natomiast w dniu dzisiejszym inspektor nadzoru przedstawił aspekty techniczne, o których nie został jeszcze poinformowany Burmistrz. Natomiast czy jest możliwość wykonania zatoczki, to także kwestia pieniędzy, a Burmistrz zaproponował partycypację w kosztach tego zadania.

Od tego momentu w obradach uczestniczył Burmistrz Rogoźna.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak poinformował, że w tej sprawie spotkał się z Wicestarostą. Właścicielka kwiaciarni odbyła rozmowę z Burmistrzem, w której poinformowana została, że zatoczkę można wykonać, ale ma ją sobie sama sfinansować. Radny zapytał dlaczego przy jednych punktach handlowych buduje się miejsca parkingowe, a przy innych nie?, Zapytał czy jest jeszcze możliwość przeprojektowania tego zadania? \radny Nowak dodał, ze nie byłyby to duże koszty, a parking mógłby mieć szerokość 1,70.

Burmistrz poinformował, że podtrzymuje stanowisko, które wyraził w rozmowie z zainteresowanymi. Dodał, że na zatoczkę trzeba liczyć ok. 30.000 zł. Projekt został wykonany oraz rozstrzygnięto przetarg. Burmistrz dodał, że można gdyby była zatoczka byłoby lepiej.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że można ponieść koszty dodatkowe, oraz wyraził wątpliwość czy któryś z radnych widział projekt.

Burmistrz wyjaśnił, ze projekt jest od trzech lat, z radnych z rozmowach z p. Prezes Spółdzielni uczestniczył radny R. Dworzański.

Radny oman Kinach poinformował, że złożył wniosek o oznakowanie poziome przejścia dla pieszych na ul. Lipowej i zapytał czy będzie to zrealizowane?

Burmistrz odpowiedział, że po zakończeniu budowy drogi na Wójtostwie zostanie to wykonane, prawdopodobnie w przyszłym roku.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zapytaÅ‚ jak daleko jest sprawa realizacji wniosku o ustawienie znaku „stop” na ul Polnej?

Kierownik poinformowaÅ‚, ze wniosek nie zostaÅ‚ skierowany do WZDW. PodjÄ™to rozmowy z WZDW, wedÅ‚ug tej opinii, dodatkowe oznakowanie jest niezasadne, gdyż zasady poruszania  siÄ™ po tej drodze wynikajÄ… z przepisów ruchu drogowego.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus poinformowaÅ‚, że  nie ma to być dodatkowe oznakowanie, tylko zmiana  znaku.

Burmistrz poinformował, że wniosek zostanie przesłany do WZDW.

Wiceprzewodniczący H. Janus zgłosił wniosek, aby w nowo opracowywanej stronie internetowej Urzędu wydzielić podstrony sołectw.

Kierownik Wydziału wyjaśnił, że jest to przygotowane.

NastÄ™pnie Kierownik T. Zygmunt udzieliÅ‚ odpowiedzi na temat równiarki. WyjaÅ›niÅ‚, że postÄ™powania majÄ…ce na celu wyÅ‚onienie wykonawcy odbyÅ‚y siÄ™ w odpowiednim    terminie. Jednak ze wzglÄ™du na różny stan dróg oraz warunki atmosferyczne drogi nie kwalifikujÄ… siÄ™ do równania. Kierownik dodaÅ‚, że aby byÅ‚y widoczne efekty równania wilgotność musi wynosić 14-16%. OdnoÅ›nie równania dróg walcem wibracyjnym, Kierownik poinformowaÅ‚, że czÄ™sto pojawiajÄ… siÄ™ zarzuty mieszkaÅ„ców.

Wiceprzewodniczący zapytał kiedy jest ogłaszany przetarg na równanie dróg?

Kierownik Zygmunt odpowiedział, że po uchwaleniu budżetu. Odnośnie stawek za metr równania drogi Kierownik wyjaśnił, że jest to wykalkulowana średnia wartość, bez uszczegóławiania, że jedne drogi równane były w roku ubiegłym, a inne w dłuższym okresie czasu.

Następnie głos zabrał Burmistrz informując, że uczestniczył w zebraniu Wspólników Spółki w Kopaszynie. Wyjaśnił, ze zaczęły się problemy z finansowaniem realizacji inwestycji i sprawy te były omawiane z uwzględnieniem różnych wariantów finansowania. Wspólnicy podjęli decyzję, że kredyt zaciągnie spółka, jednak nie pokryje to w pełni kosztów zadania, dlatego cały czas trwaj rozmowy w tym temacie.

 

 

Posiedzenie zakończono o godz. 12.10

 

Protokół sporządziła Beata Ryga

 

 

 

Rogoźno, dnia 13 października 2008 roku.

 

 

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 667983_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP