Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa

2008-10-29
Protokół nr 17 / 2008
z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 18 września 2008 roku, o godz. 16.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.

Posiedzenie Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa otworzył i posiedzenie prowadził Przewodniczący Komisji Zbigniew Nowak.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli radni zgodnie z listÄ… obecnoÅ›ci. Nieobecny radny JarosÅ‚aw Witt, radny Kazimierz Lis nie braÅ‚ udziaÅ‚u w posiedzeniu od godz. 16.30 ( w zaÅ‚Ä…czeniu do protokoÅ‚u pismo radnego K. Lisa, w którym prosi o skreÅ›lenie z listy obecnoÅ›ci i potrÄ…cenie należnej diety). Ponadto w obradach udziaÅ‚ wziÄ™li Burmistrz Rogoźna BogusÅ‚aw Janus, Skarbnik Gminy Maria Kachlicka, Sekretarz Gminy Iwona Sip-Michalska, oraz Redaktor „Gazety Powiatowej” MaÅ‚gorzata Å»ak.

Proponowany porzÄ…dek posiedzenia

 

1. Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.

2. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 20.08.08.

3. Omówienie i zaopiniowanie projektów uchwaÅ‚ oraz  materiałów na najbliższÄ…  sesjÄ™

    Rady Miejskiej.

4  Analiza wykonania budżetu za I półrocze 2008r. 

5. Sprawy bieżące, wolne głosy i wnioski.

6. Zakończenie.

 

Porządek obrad przyjęty został bez uwag.

NastÄ™pnie Komisja przystÄ…piÅ‚a do przyjÄ™cia protokoÅ‚u z poprzedniego posiedzenia: protokół zostaÅ‚ przyjÄ™ty bez uwag, 5 gÅ‚osami „za” , przy 1 gÅ‚osie „wstrzymujÄ…cym” w obecnoÅ›ci  6 czÅ‚onków Komisji.

W dalszej kolejności Komisja przystąpiła do omówienia projektu uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Rogoźno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w realizacji zadań pożytku publicznego na rok 2009. Projekt przedstawiła p. Skarbnik. Poinformowała, że zadania przewidziane do realizacji są takie same, jak w roku 2008.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zbigniew Nowak zapytaÅ‚ czy nie celowy byÅ‚by zapis „ uchwaÅ‚a wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009r”?

Skarbnik wyjaśniła, że opierając się na tej uchwale organizacje będą składały swoje propozycje ,w terminie do 15 października tego roku.

Radny Kazimierz Lis zauważyÅ‚, że uchwaÅ‚a dotyczy współpracy Gminy z organizacjami ,  które dziaÅ‚ajÄ… na jej terenie. Należy zastanowić siÄ™ kto, z kim współpracuje, gdyż GminÄ™ tworzÄ… także te organizacje.

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że pojÄ™cie „Gmina” użyte w uchwale dotyczy podmiotu prawnego, a nie terytorium.

Radny Lis wyraził wątpliwość, czy to rzeczywiście tak powinno być.

Sekretarz wyjaśniła, że gdyby pojęcie dotyczyło gminy jako obszaru terytorialnego (najmniejsza jednostka podziału terytorialnego), użyto by zapisu z małej litery. Jednak pojęcie dotyczy osoby prawnej, stąd użycie wielkiej litery. Ponadto zapis taki wynika z ustawy o wolontariacie.

Radny Kazimierz Lis stwierdziÅ‚, że pojÄ™cie „Gmina Rogoźno” obejmuje zarówno osoby prawne oraz wszystko, co siÄ™ w tej Gminnie dzieje. Radny zauważyÅ‚, że jest to trochÄ™ niekonsekwentne, a wyjaÅ›nienie p. Sekretarz nie do koÅ„ca jest jasne.

Sekretarz Gminy poinformowaÅ‚a, że kodeks cywilny, normuje wystÄ™powanie osób prawnych , osób fizycznych oraz innych jednostek na podstawie przepisów ustaw szczególnych. Sekretarz zauważyÅ‚a, że pojÄ™cia „gmina Rogoźno” oraz „Gmina Rogoźno”, nie sÄ… pojÄ™ciami jednoznacznymi. ZwÅ‚aszcza, że w ustawie o samorzÄ…dzie terytorialnym zawarto definicjÄ™ gminy, jako najmniejszej jednostki podziaÅ‚u terytorialnego. Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że pod pojÄ™ciem gminy rozumie siÄ™ terytorium, ludność zamieszkaÅ‚Ä… oraz administracjÄ™ publicznÄ…. Sekretarz zauważyÅ‚a, że pojecie „gmina”, jest pojÄ™ciem analogicznym do pojÄ™cia „paÅ„stwa”.

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że słowa p. Sekretarz utwierdziły w go przekonaniu, że jest to dobrze. Dodał, że cyt. "podziwiam od lat tych, którzy zawsze wszystko wiedzą najlepiej, tych którzy nigdy nie mają wątpliwości".

 

            NastÄ™pnie czÅ‚onkowie Komisji przystÄ…pili do omówienia projektu uchwaÅ‚y w sprawie przystÄ…pienia do sporzÄ…dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze dziaÅ‚ek o nr nr ewidencyjnych 25/18, 38 i na obszarze dziaÅ‚ki o nr ewidencyjnym 61/11 poÅ‚ożonych w miejscowoÅ›ci CieÅ›le.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy wiadomo jaka powierzchnia obejmuje omawiany obszar?

Burmistrz poinformował, że nie wie. Dodał, że nie jest to istotne. Wniosek jest zgodny ze studium i został złożony przez właściciela terenu. Następnie Burmistrz przedstawił omawiany obszar na załączniku graficznym.

Radny Roman Kinach zapytał czy obszar ten nie będzie kolidował z przyszłą obwodnicą?

Burmistrz wyjaśnił, że obwodnica będzie przebiegała w dalszym obszarze.

Radny Kazimierz Lis zapytał kto sfinansuje opracowanie planu?

Burmistrz zauważył, że w złożonym wniosku, zainteresowany napisał, iż koszty poniesie we własnym zakresie.

Radny Lis zapytał czy Gmina może przyjąć darowiznę?

Skarbnik odpowiedziała, że można przyjąć każdą darowiznę.

Radny Kazimierz Lis zapytał kiedy będzie znana wartość opracowania planu, oraz czy będzie to przetarg na wykonanie w/w planu?

Burmistrz wyjaśnił, że zostaną ogłoszone przetargi na wykonanie wszystkich planów, w formie zapytania o cenę.

Radny Kazimierz Lis zapytaÅ‚, czy wnioskodawca, po przeprowadzeniu przetargu,  zobowiÄ…zuje siÄ™ wnieść okreÅ›lonÄ… kwotÄ™ w formie darowizny.

Burmistrz potwierdził.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy wszyscy wnioskodawcy będą zobowiązani do wniesienia darowizny?

Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że darowizna jest dobrowolna. 

Przewodniczący Nowak zapytał co się stanie, jeśli wnioskodawca nie uiści darowizny?

Burmistrz odpowiedział, że nie przystąpi do opracowania planu.

Przewodniczący Nowak stwierdził, że w takim przypadku wpłata darowizny jest obligatoryjna.

Burmistrz zaprzeczył.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że uchwalenie przez Radę w/w uchwały, jest zobowiązaniem Burmistrza do podjęcia działań.

Burmistrz stwierdził, że po uchwaleniu przystąpi do realizacji uchwał.

Radny K. Lis zauważył, że zgodnie z wypowiedzią Burmistrza, jeśli nie zostanie wpłacona darowizna, to Burmistrz nie przystąpi do sporządzenia planu.

Burmistrz stwierdził, że nie jest to temat na dzisiejsze posiedzenie Komisji.

Radny Henryk Janus zapytał czy opłaty wnioskodawców są dokonywane przed zmianą planu, czy dopiero po jej sporządzeniu?

Burmistrz zauważył, że Gmina jest zobowiązana do wykonania planów przestrzennego zagospodarowania. Dodał, że działania radnych idą w tym kierunku, że to Gmina powinna płacić ze wykonywanie planów i takie informacje przekazywane są mieszkańcom.

Radny H. Janus zauważył, że pytania radnych dotyczą kwestii czy wszyscy wnioskodawcy będą płacić za sporządzenie planów czy nie.

Burmistrz stwierdził, że najpierw trzeba wyłonić wykonawcę , określić wielkość opłaty, a następnie można podjąć dyskusję z zainteresowanymi.

Radny Henryk Janus zauważył, że niedługo radni będą obawiali się zadawać pytania, ze względu na formę udzielanej odpowiedzi.

Sekretarz wyjaÅ›niÅ‚a, że zawsze można byÅ‚o przyjąć pieniÄ…dze, jeÅ›li miaÅ‚y one formÄ™ darowizny.  DodaÅ‚a, że w latach ’90 byÅ‚o to praktykowane, aby uzyskać zwolnienie podatkowe. Sekretarz poinformowaÅ‚a, że na wykonanie planu przestrzennego zagospodarowania nie ma w budżecie Å›rodków. Natomiast wnioskodawcy zÅ‚ożyli deklaracjÄ™ pokrycia kosztów sporzÄ…dzenia w/w planów. W Å›wietle prawa można by uznać , iż zainteresowany zÅ‚ożyÅ‚ zapewnienie, na podstawie którego Burmistrz w dobrej wierze wystÄ™puje o pozwolenie na opracowanie planu. NastÄ™pnie wnioskodawca może speÅ‚nić przyrzeczenie ofiarowania darowizny na rzecz Gminy, jednak może także nie wywiÄ…zać siÄ™ ze zÅ‚ożonej deklaracji. Natomiast koszty sporzÄ…dzenia planów ponosi Gmina.

Radny Roman Kinach zapytał co się stanie, jeśli Gmina zapłaci za sporządzenie dokumentu, a wnioskodawca nie uiści darowizny?

Radny Henryk Janus zapytał czy jeśli wnioskodawca nie ofiaruje darowizny, to koszty sporządzenie planu poniesie Gmina?

Sekretarz wyjaśniła, że podjęcie omawianej uchwały zezwala na przystąpienie do sporządzenia uchwały, jednak kolejny ruch należeć będzie do wnioskodawcy.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał jaka będzie wysokość darowizny?

Burmistrz wyjaśnił, że w pierwszej kolejności należy określić jaki będzie koszt sporządzenia planu. Burmistrz zauważył, że tą kwestię radni powinni pozostawić, do załatwienia organowi wykonawczemu. Ponadto dodał, że sporządzenie planu przestrzennego zagospodarowania jest obowiązkiem Gminy.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski stwierdziÅ‚, „że nosi to znamiona korupcyjne”.

Radny Kazimierz Lis poinformowaÅ‚, że podejmujÄ…c w/w uchwaÅ‚Ä™ zobowiÄ…zuje siÄ™ Burmistrza do wykonania planu, natomiast uchwaÅ‚a nie wspomina nic na temat kwestii finansowych z tym zwiÄ…zanych. Radny dodaÅ‚, że kwestia opÅ‚aty za sporzÄ…dzenie dokumentu jest odrÄ™bnym problemem. Radny zauważyÅ‚, że skoro Burmistrz nie chce dyskutować z radnymi, to „ktoÅ› powinien zamknąć drzwi z tamtej strony”.

Burmistrz zauważył, że nikomu nie broni opuszczenia posiedzenia Komisji, gdyż został zaproszony tak samo jak radni.

W wyniku tej dyskusji radny Kazimierz Lis opuścił posiedzenie Komisji ok. godz. 16.30.

Wiceprzewodniczący Henryk Janus poinformował, że przez wszystkie kadencje radni pytali, a urzędnicy byli od odpowiadania na pytania, a obecne odpowiedzi są nie na temat.

Burmistrz poinformował, że jeżeli Rada podejmie uchwałę, to organ wykonawczy przystąpi do jej realizacji.

W dalszej kolejności członkowie Komisji przystąpili do omówienia projektu uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Rogoźno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Ponadto członkowie Komisji zapoznali się z poprawkami i uwagami, które do w/w projektu wniosła Komisja Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury:

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2, pkt 2 , tiret 3 proponuje siÄ™ zapis o treÅ›ci: „ Burmistrz przyjmuje również wnioski do projektu skÅ‚adane przez uprawnione podmioty”. Do propozycji czÅ‚onkowie Komisji GFiR nie wnieÅ›li uwag.

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2, wnosi siÄ™ o wykreÅ›lenie pkt 6 o treÅ›ci: „ w przypadku, gdy zmiany bÄ™dÄ… prowadzić do zwiÄ™kszenia sumy wydatków w odniesieniu do projektu budżetu, wnioskodawcy wskazujÄ… źródÅ‚o pokrycia dla proponowanych zmian okreÅ›lajÄ…c dziaÅ‚, rozdziaÅ‚ oraz tytuÅ‚.” Skarbnik zauważyÅ‚a, że ten zapis mógÅ‚by pozostać. WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus stwierdziÅ‚, że bÅ‚Ä™dem byÅ‚oby wykreÅ›lenie tego zapisu. Burmistrz zauważyÅ‚, że zapis ten regulowany jest przez akt wyższego rzÄ™du, dlatego takÄ… propozycjÄ™ podaÅ‚a Komisja SSOiK. PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak przychyliÅ‚ siÄ™ do propozycji podanej przez KomisjÄ™ SSOiK.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że podczas prac nad statutem, również pozostawiono zapisy ustawowe, i nie było to uchybienie. Dodał, że zapis , o którego wykreślenie wniosła druga Komisja powinien pozostać.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski przychylił się do propozycji radnego H. Janusa.

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2 , w pkt 7, wnioskuje siÄ™ o uzupeÅ‚nienie treÅ›ci o zapis „ opinia pisemna”. CzÅ‚onkowie Komisji GFiR, nie wnieÅ›li uwag do w/w propozycji.

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2 pkt 11 wnioskuje siÄ™ o uzupeÅ‚nienie treÅ›ci o zapis „ sesja budżetowa”. CzÅ‚onkowie Komisji GFiR, nie wnieÅ›li uwag do w/w propozycji.

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2 w pkt 11 b, wnioskuje siÄ™ o uzupeÅ‚nienie treÅ›ci o zapis „ Przedstawienie opinii Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak zapytaÅ‚ czy poprawny bÄ™dzie zwrot „odczytanie”, czy „przedstawienie”? Skarbnik odpowiedziaÅ‚a, że powinien zostać użyty zwrot „przedstawienie’. Sekretarz poinformowaÅ‚a, że pojÄ™cie „przedstawienie” ma szersze znaczenie niż  „ odczytanie”. 

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że projekt uchwały budżetowej powinien zostać przedstawiony, a opinia Komisji, oraz opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej powinny zostać odczytane.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że wnioski także należy odczytać.

Skarbnik zauważyła, że do budżetu wpływa z reguły ponad sto wniosków, więc niecelowe byłoby odczytywanie wszystkich. Można natomiast przedstawić informację na temat wniosków składanych do budżetu.

W związku z powyższym Wiceprzewodniczący A. Olenderski zaproponował, aby :

-         w pkt 11 a- użyć pojÄ™cia „przedstawienie projektu uchwaÅ‚y”,

-         w pkt 11 b- użyć pojÄ™cia „odczytanie opinii Komisji”,

-         w pkt 11 c- użyć pojÄ™cia „odczytanie opinii RIO”,

-         w pkt 11 d- użyć pojÄ™cia „przedstawienie informacji o wnioskach”

-         w pkt 11 e- użyć pojÄ™cia „odczytanie stanowiska Burmistrza”, ewentualnie

      „przedstawienie stanowiska Burmistrza”.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zauważyÅ‚, że gdyby pozostawić pojÄ™cie „odczytanie wniosków”, to należy na sesji odczytać caÅ‚ość zgÅ‚oszonego wniosku, a wystarczy jedynie przedstawić wnioskodawcÄ™, zadanie i kwotÄ™.

Skarbnik zauważyÅ‚a, że przedstawienie może być w formie informacji na temat iloÅ›ci wniosków zÅ‚ożonych do budżetu, ile z nich zostaÅ‚o pozytywnie rozpatrzonych, a ile negatywnie. Natomiast wnioski uzasadnione,  sÄ… wprowadzane do budżetu i opisane w części opisowej projektu budżetu. Ponadto radni otrzymujÄ… w materiaÅ‚ach pomocniczych informacjÄ™ o wnioskach, wykonanie budżetu na wrzesieÅ„  danego roku, oraz planowane wydatki roku przyszÅ‚ego. Skarbnik dodaÅ‚a, że na sesji można przedstawić informacjÄ™ na temat wniosków, a jeÅ›li radni bÄ™dÄ… mieli szczegółowe pytania, to zostanie udzielona odpowiedź.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak zaproponowaÅ‚,  by w pkt 11a zapis miaÅ‚ brzmienie: „ przedstawienie projektu uchwaÅ‚y”.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że jeśli pkt 11a będzie obejmował tylko przedstawienie, to radni nie będą mogli wnosić o odczytywanie projektu uchwały.

Skarbnik wyjaśniła, że radny ma prawo poprosić o szczegółowe odczytanie projektu uchwały.

Przewodniczący Zb. Nowak zaproponował zapis w pkt 11a o brzmieniu:

-         „Przedstawienie projektu uchwaÅ‚y wraz z uzasadnieniem”.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zauważyÅ‚, że w pkt 11a można użyć zwrotu „projekt uchwaÅ‚y budżetowej”, gdyż w porzÄ…dku sesji budżetowej podejmowane sÄ… również inne uchwaÅ‚y, dlatego zapis należy uÅ›ciÅ›lić.

Skarbnik zauważyła, że wnioskodawcom najprawdopodobniej chodziło o punkt sesji dotyczący uchwalania budżetu. Natomiast inne uchwały podejmowane są w kolejnym punkcie sesji.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zaproponował przygotowanie projektu uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Rogoźno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, wraz ze zmianami głosowanymi przez radnych.

Skarbnik wyjaśniła, że przygotowanie nowego projektu byłoby nie celowe, gdyż na sesji radni mogą zgłaszać kolejne propozycje zmian.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zauważył, że jeśli poprawki nie zostaną uwzględnione w nowym projekcie, to na sesji należy każdą przegłosować.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że należy przegłosować na sesji wnioski Komisji, gdyż niektóre propozycje będą się wzajemnie wykluczały. W związku z powyższym radny zgodził się z propozycją p. Skarbnik, aby głosować poprawki do projektu uchwały z dnia 28 sierpnia br.

W dalszej kolejności członkowie Komisji przystąpili do głosowania wniosku o treści:

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2 pkt 11 a proponuje siÄ™ zapis : „ Przedstawienie projektu uchwaÅ‚y budżetowej  wraz z uzasadnieniem”. Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

-         W zaÅ‚Ä…czniku nr 2 pkt 11b wnioskuje siÄ™ o pozostawienie zapisu: „odczytanie opinii Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa”. Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

Do pkt 11c, członkowie Komisji nie wnieśli uwag.

Do propozycji Komisji Spraw SpoÅ‚ecznych OÅ›wiaty i Kultury dotyczÄ…cej treÅ›ci pkt 11d w brzmieniu : „ Przedstawienie informacji o zÅ‚ożonych wnioskach do projektu budżetu”, czÅ‚onkowie Komisji zÅ‚ożyli wniosek dotyczÄ…cy uzupeÅ‚nienia o zwrot „ o wszystkich wnioskach”. Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak złożył wniosek przeciwny, do wniosku Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury, odnośnie pkt 11g, czyli wnioskuje się o pozostawienie tego zapisu.

Burmistrz zapytał kiedy może wnosić autopoprawki? Dodał, że z tego m.in. względu druga Komisja wnioskowała o wykreślenie tego punktu.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że należy pozostawić ten zapis.

Wiceprzewodniczący H. Janus zaproponował następujący zapis w/w pkt:

-         „gÅ‚osowanie nad autopoprawkami i poprawkami do projektu uchwaÅ‚y budżetowej”.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że Burmistrz zawsze może złożyć swoją autopoprawkę.

Burmistrz wyjaśnił, że w żadnym punkcie porządku obrad nie ma głosowania autopoprawek i poprawek do projektów uchwał. Natomiast, jeśli uwzględni się głosowanie tylko poprawek, to

ewentualne autopoprawki złożone do projektu budżetu, zgodnie z zapisem w uchwale mogą nie zostać poddane pod głosowanie.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że autopoprawka mieści się w zakresie poprawki.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy autopoprawka, nie wynika z przyjęcia wniosków, zgłoszonych np. przez radnych podczas prac Komisji?

Burmistrz wyjaśnił, że autopoprawkę przygotowuje tylko osoba opracowująca projekt uchwały, natomiast omawiany punkt projektu uchwały dotyczy obrad podczas sesji.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak przyznał rację Burmistrzowi, iż w pierwszej kolejności powinny być głosowane autopoprawki, a następnie poprawki.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy przyjęcie do realizacji wniosków Komisji, będzie zgłoszone w formie autopoprawki?

Skarbnik potwierdziła.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał dlaczego podczas obrad ostatniej sesji Skarbnik poprosiła o przedstawienie przez radnych autopoprawek?

Skarbnik wyjaśniła, że było to przejęzyczenie, wynikający ze stresu podczas obrad Rady.

Następnie członkowie Komisji zaproponowali zapis :

„ w pkt 11 g o treÅ›ci : „gÅ‚osowanie nad autopoprawkami i poprawkami do projektu uchwaÅ‚y budżetowej”. Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

 

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zaproponowaÅ‚, aby w nr 2 pkt 6 pozostawić zapis o treÅ›ci: „ W przypadku, gdy zmiany bÄ™dÄ… prowadzić do zwiÄ™kszenia sumy wydatków w odniesieniu do projektu budżetu, wnioskodawcy wskazujÄ… źródÅ‚o pokrycia dla proponowanych zmian okreÅ›lajÄ…c dziaÅ‚, rozdziaÅ‚ oraz tytuÅ‚”.  

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zauważył, że zapis ten może zostać wykreślony.

Wniosek WiceprzewodniczÄ…cego A. Olenderskiego zostaÅ‚ przyjÄ™ty 3 gÅ‚osami „za”, przy 1 gÅ‚osie „przeciwnym” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.  

 

Następnie członkowie Komisji przystąpili do omówienia uwag Komisji SSOiK zgłoszonych do omawianego projektu uchwały:

 - w zaÅ‚Ä…czniku nr 2, w pkt 1 , tiret 1, proponuje zastÄ…pić siÄ™ sÅ‚owo „wskazówki”, sÅ‚owem „wskaźniki”. PrzewodniczÄ…cy Zb. Nowak poprosiÅ‚, aby do tej uwagi ustosunkowaÅ‚a siÄ™ p. Skarbnik.

Skarbnik wyjaśniła, że taki zapis jest konsekwencją zapisu w załączniku nr 1.

Do uwagi w zaÅ‚Ä…czniku nr 2 , w pkt 2 tiret – proponuje siÄ™ zapis o treÅ›ci: „ gminne jednostki organizacyjne opracowujÄ… projekty planów i przedkÅ‚adajÄ… je Burmistrzowi”, czÅ‚onkowie Komisji nie wnieÅ›li uwag.

Do uwagi w zaÅ‚Ä…czniku nr 2 pkt 4 proponuje siÄ™ zapis o treÅ›ci : „ PrzewodniczÄ…cy Rady Miejskiej przesyÅ‚a niezwÅ‚ocznie projekt budżetu Radnym” PrzewodniczÄ…cy  Komisji zaproponowaÅ‚ zapis o treÅ›ci: „ PrzewodniczÄ…cy w ciÄ…gu trzech dni przesyÅ‚a projekt uchwaÅ‚y budżetowej Radnym”. Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty 2 gÅ‚osami „za” przy 2 gÅ‚osach „wstrzymujÄ…cych” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

 

OdnoÅ›nie kolejnej uwagi Komisji SSOiK dotyczÄ…cej uzupeÅ‚nienia treÅ›ci o zwrot „opinie pisemne”, Komisja GFiR nie wniosÅ‚a uwag.

Następnie Przewodniczący Komisji Zb. Nowak poinformował, że Powiat organizuje wyjazd studyjny do Niemiec do m. Lüchow. Dodał, że zgłosiło się kilku rolników i radnych z Gminy chętnych na wyjazd. Radny zgłosił wniosek o treści:

„Wnosi siÄ™ o przygotowanie na sesjÄ™ projektu uchwaÅ‚y w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2008 rok i wprowadzenie zmiany dotyczÄ…cej zabezpieczenia kwoty w wysokoÅ›ci 3.000 zÅ‚ na poparcie zadania- wyjazdu studyjnego do m. Lüchow w Niemczech.”

Burmistrz poinformował, że na sesję nie został przygotowany projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie, stąd wniosek nie może być zrealizowany.

Skarbnik zapytała czy to dofinansowanie nie może być zrealizowane w innej formie? Dodała, że należy zastanowić się z którego paragrafu pieniądze można przeznaczyć.

Burmistrz dodał, że na ten cel nie przeznaczy środków z administracji, gdyż radni zdjęli z tego działu środki w wysokości 120.000 zł.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że mimo obcięcia tylu środków, pieniądze wykorzystane w administracji stanowią ok. 40%, a 60% nadal pozostaje w budżecie.

Burmistrz poinformował, że nie przygotuje proponowanych zmian.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał z jakich działów pokrywane były koszty wyjazdów na Litwę i Ukrainę oraz do Czorsztyna?

Burmistrz odpowiedział, że z delegacji.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy wniosek radnych nie może być umieszczony w paragrafie delegacji?

Burmistrz wyraził wątpliwość czy rolnikom można wystawić delegację z tytułu proponowanego wyjazdu.

Wniosek zgÅ‚oszony przez PrzewodniczÄ…cego Komisji Zb. Nowaka zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

 

Następnie ogłoszono 10 minutową przerwę w obradach.

 

W punkcie 3 porządku obrad głos zabrała Skarbnik Gminy przedstawiając analizę z wykonania budżetu za I półrocze 2008r.

Budżet Gminy na 2008 rok został uchwalony 19 grudnia 2007 roku. Po stronie dochodów zaplanowano 33.846.062 zł, po stronie wydatków zaplanowano 34.503.040 zł. Po zmianach wprowadzonych w ciągu roku plan dochodów wynosi 34.968.456 zł, a plan wydatków 37.007.884 zł, natomiast planowany deficyt budżetowy po zmianach wynosi 2.039.428 zł.

Skarbnik poinformowała, że dochody w I półroczu zrealizowano w kwocie 20.638,30 zł, co stanowi 59,02% planu.

Wydatki wykonano w kwocie 16.914.045,41 zł, co stanowi 45,70%, wydatki bieżące wykonano w kwocie 15.430.965,31, czyli 48,36%, a wydatki majątkowe w kwocie 1.483.080,10 zł, czyli 29,10%.

Ponadto Skarbnik poinformowała, iż wykonano nadwyżkę w wysokości 3.724.392,89, przychody wykonano w kwocie 1.418.178,36 zł, czyli 40,72 %.

Skarbnik poinformowaÅ‚a, że wydatki w dz.801-OÅ›wiata i wychowanie zrealizowano w 50,64%,  w dz. 852- pomoc spoÅ‚eczna wydatki zrealizowano w 46,57%.

Skarbnik wyjaśniła, że w dochodach nie występują zobowiązania wymagalne, jak również nie zmieniła się prognoza długu.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał o dochody wykonane w 72% z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.

Skarbnik odpowiedziała, że są to dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe. Dodała, że możliwe jest, że te dochody mogą zostać przekazane w mniejszej kwocie, niż planowano. Skarbnik zauważyła, że zagrożenie wykonania dochodów widać w udziale, w podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż w sierpniu przyszła niższa rata.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał dlaczego p. Skarbnik widzi zagrożenie wykonania dochodów, skoro wzrosły one o 1.222.539,00 zł, wydatki wzrosły o 2.504.000 zł, a deficyt wynosi 2.039.000,00? Na spłatę kredytów miała być przeznaczona kwota 1.400.000 zł, poza tym deficyt zmniejszono o 380.000 zł, i z powyższych kwot wynikałoby, że deficyt jest w granicach 200.000 zł.

Skarbnik wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy jest to ok. 1.670.000 zł.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że zadłużenie z tego tytułu jest większe o 220.000 zł., niż w roku poprzednim. Dodał, że do końca roku pojawią się możliwości, że deficyt o kwotę 200.000 zł będzie zmniejszony. Ponadto są jeszcze kwoty dotyczące zadań dofinansowywanych z Unii Europejskiej.

Skarbnik wyjaśniła, że po obniżeniu deficytu o kwotę 380.000 zł, pozostało ok. 1.600.000 zł. W przypadku braku zmiany uchwał intencyjnych, a w szczególności przesunięcia terminu realizacji zadań dot. budowy oczyszczalni ścieków i kanalizacji, to deficyt nie zostanie zmniejszony, gdyż te środki muszą być jako wydatki niewygasające na oddzielnym rachunku.

Wiceprzewodniczący Rady A. Olenderski stwierdził, że na dzień dzisiejszy zadłużenie Gminy jest większe o 220.000 zł, w porównaniu do roku ubiegłego.

Skarbnik zauważyÅ‚a, że radny porównuje w/w kwoty do bilansu otwarcia budżetu, natomiast  patrzeć należy zawsze na kwoty, na koniec roku.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że Gmina bardziej się nie zadłuży i poziom będzie podobny do roku ubiegłego.

Skarbnik wyjaśniła, że jeśli nie zrobi się cięć w wydatkach, a dochody będą wykonane w 100%, to z końcem października trzeba będzie rozpocząć procedurę uzyskania kredytu w kwocie 1.600.000 zł na realizację zadań zaplanowanych w budżecie.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że p. Skarbnik może zaciągnąć kredytu mniej o kwotę 700.000 zł, która była na realizację zadań unijnych. Radny dodał, że jest to kwota nie potrzebna, gdyż tych zadań już nie ma.

Skarbnik zauważyła, że można zaciągnąć mniejszy kredyt o tą kwotę, ale tylko w przypadku zmian w uchwałach intencyjnych, tak by terminy realizacji rozpoczęły się w roku 2009. Inaczej, środki muszą być na rachunku jako wydatek niewygasający.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy jest opracowana dokumentacja na II etap kanalizacji?

Burmistrz odpowiedział, że dokumentacji nie ma.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że nie ma o czym gadać, gdyż zadanie nie będzie wykonywane.

Skarbnik wyjaśniła, że zadanie to będzie wydatkiem niewygasającym i środki na rachunku muszą być.

Burmistrz dodał, że w pierwszej kolejności należy opracować promessę, jednak nie został jeszcze ogłoszony nabór wniosków.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał jaki jest koszt wykonania w/w zadań ( kanalizacji, oczyszczalni, budowa separatorów).

Skarbnik odpowiedziała, że łączna kwota wydatków wyniesie ok. 35.000.000 zł. Dodała, że kwota potrzebna na realizację zadań w roku bieżącym wynosi ok.600.000 zł, po przesunięciu terminu realizacji zadań, ewentualna kwota zaciągnięcia kredytu to ok.1.000.000 zł.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zauważyÅ‚, że nie ma „czarnych chmur nad wykonaniem budżetu”.

Skarbnik wyjaśniła, że obecnie brakuje kwota ok.1.000.000 zł. Ponadto dochody z tytułu podatków od nieruchomości od osób fizycznych nigdy nie są wykonane w 100%, przeważnie jest to wykonane w ok. 80-90%. Skarbnik zauważyła, że w mniejszej kwocie wpływają także dochody z tytułu udziału w podatku dochodowym.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy będą wykonane dochody z działu rolnictwo i łowiectwo?

Skarbnik odpowiedziała, że są to dotacje z tytułu zwrotu akcyzy paliwowej i nie są to dochody, które zostają do dyspozycji Gminy. Są to sumy wypłacane rolnikom z terenu Gminy.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył wyższe wykonanie dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, zapytał czym to jest spowodowane.

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że wpÅ‚ynęły dochody z podziaÅ‚u masy upadÅ‚oÅ›ciowej po „Agromet- Rofama”, jest to sumÄ… 300.000 zÅ‚, którÄ… firma zalegaÅ‚a Gminie. Dlatego też wykonanie wynosi 52%.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał, która Spółdzielnia Rolnicza zalegała z wpłatą podatków?

Skarbnik odpowiedziaÅ‚a, że byÅ‚a to RSP „WeÅ‚na”, która wpÅ‚aciÅ‚a kwoty należne Gminie za rok 2007 oraz 2008, ponieważ ubiega siÄ™ o Å›rodki strukturalne.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał o dochody z tytułu czynności cywilno- prawnych, które w pierwszym półroczu zostały wykonane w 81%.

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że sÄ… to dochody przekazywane przez UrzÄ…d Skarbowy, dlatego nie wiadomo w jakim procencie zostanÄ… one wykonane, gdyż nieznana jest liczba podatników pÅ‚acÄ…ca podatek od czynnoÅ›ci cywilno-prawnych. Skarbnik  wyjaÅ›niÅ‚a, że w roku poprzednim dochody byÅ‚y niewykonane i podobna sytuacja może być w roku bieżącym.

Następnie Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że wykonanie z tytułu subwencji oświatowej wynosi 61%, na plan ponad 9.000.000 zł. Zapytał na co przeznaczane są te sumy? Dodał, że w tym dziale widać zwiększenie kwot przekazywanych z budżetu państwa i zapytał czy z tego tytułu powstanie jakaś rezerwa, którą można by przeznaczyć na deficyt budżetowy, w przypadku powstania takiej konieczności?

Skarbnik wyjaÅ›niÅ‚a, że sÄ… to kwoty przyznawane dla oÅ›wiaty. DodaÅ‚a, że Å›rodki te znajdujÄ… siÄ™ w rezerwie celowej, która najpóźniej zostanie rozwiÄ…zana w miesiÄ…cu listopadzie. Skarbnik dodaÅ‚a, że na oÅ›wiatÄ™ przeznaczono sumÄ™ 16.000.000 zÅ‚, a subwencja wynosi 9.094.000 zÅ‚.   Skarbnik dodaÅ‚a, że wskaźnik wykonania z tego tytuÅ‚u jest mylÄ…cy, gdyż subwencja dzielona jest na 13 rat, a w miesiÄ…cu lutym przyszÅ‚y dwie subwencje, a jest to zwiÄ…zane z wypÅ‚atÄ… tzw. „trzynastek” dla oÅ›wiaty. Skarbnik zauważyÅ‚, że do koÅ„ca roku bÄ™dÄ… przychodziÅ‚y równe transze subwencji i do koÅ„ca roku dochody w kwocie 9.094.000 zÅ‚, bÄ™dÄ… wykonane.

WiceprzewodniczÄ…cy  Olenderski stwierdziÅ‚, że pewne kwoty powinny zostać, tak jak miaÅ‚o to miejsce w roku ubiegÅ‚ym, kiedy do budżetu z powrotem wpÅ‚ynęła kwota ok. 300.000zÅ‚.

Skarbnik wyjaśniła, że dochody , które pozostały w stołówkach szkolnych przekazywane są do budżetu 31 grudnia, ale 1 stycznia środki te wracają do stołówek, na zakup żywności.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że Skarbnik może tą kwotę zaliczyć na poczet deficytu i budżet zostanie dopięty.

Skarbnik wyjaśniła, że nie zdarzyło się , by oświata miała wykonane 100% dochodów. Skarbnik dodała, że są to środki po stronie planów.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że nie ma obawy w wykonaniu dochodów, jedynym zmniejszeniem są dochody w podatku dochodowym od osób fizycznych.

NastÄ™pnie Skarbnik przedstawiÅ‚a wykonanie wydatków, które zostaÅ‚y wykonane w 45,7%, w tym wydatki bieżące wykonano w kwocie 15.430.965,31 zÅ‚. Przekazano dotacje w kwocie 1.462.000 zÅ‚, czyli 60,09%, a pozostaÅ‚e wydatki wykonano w 44,92%. Skarbnik poinformowaÅ‚a, że wydatki majÄ…tkowe wykonano 29,10% , w tym wydatki wÅ‚asne stanowiÅ‚y 21,41%. NastÄ™pnie Skarbnik poinformowaÅ‚a, że oÅ›wiata i wychowanie wykonaÅ‚a wydatki w 51,13%, pomoc spoÅ‚eczna w 46,51%, a pozostaÅ‚e wydatki wykonane zostaÅ‚y w 38,55%. W dalszej kolejnoÅ›ci Skarbnik poinformowaÅ‚a, że  na koniec I półrocza zobowiÄ…zania niewymagalne stanowiÅ‚y kwotÄ™ 597.901 zÅ‚ i dotyczyÅ‚y m.in.: podatku dochodowego za miesiÄ…c czerwiec, skÅ‚adek na ubezpieczenia spoÅ‚eczne i fundusz pracy, wynagrodzeÅ„ na umowy zlecenia, odsetek od pożyczek.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zapytaÅ‚ dlaczego na plan 14.920,612 zÅ‚, wykonano 40%  wydatków inwestycyjnych wszystkich jednostek?

Skarbnik wyjaśniła, że wszystkie duże wydatki inwestycyjne zakwalifikowane są w jednostce Urzędu. Urząd swoje inwestycje wykonał w 21,41%. W przypadku wykonania inwestycji na poziomie 50%, to wydatki wszystkich jednostek wykonane byłyby na poziomie 70%.

Wiceprzewodniczący Olenderski zapytał dlaczego wydatki w przedszkolu w Parkowie wykonane zostały w 43%?

Skarbnik wyjaśniła, że we wszystkich szkołach remonty planowane są na okres wakacyjny lipiec-sierpień, stąd niższe wykonanie w pierwszej połowie roku. Ponadto w II połowie roku dokonywane są zakupy opału.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zauważyÅ‚, że wydatki wykonano w 47,70%. StwierdziÅ‚,  że podobny poziom powinien być w II poÅ‚owie roku, dlatego też nie można mówić o deficycie, gdyż Å›rodków wystarczy na pokrycie deficytu.

Skarbnik odpowiedziała, że taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku zrezygnowania z realizacji inwestycji.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski zauważyÅ‚, że wykonanie w dz. Transport i Å‚Ä…czność wynosi 20,19%.  

Burmistrz wyjaśnił, że wykonywane są takie inwestycje jak: budowa dwóch dróg za ponad 1.000.000zł, budowa mostu za 200.000 zł, czy budowa chodników.

Skarbnik dodała, że inwestycje przewidziane są również do realizacji w drugim półroczu.

Ponadto zauważyła, że środki zaplanowane w wydatkach majątkowych na zadania na drogach gminnych wynoszą 2.358.750 zł, a wykonanie w I półroczu wynosi ok. 8.000 zł.

Następnie Wiceprzewodniczący A. Olenderski zwrócił uwagę na wykonanie 33% w dz. Gospodarka mieszkaniowa.

Skarbnik wyjaśniła, że w tym dziale znajduje się dotacja dla zakładu budżetowego, przekazana w miesiącu lipcu, w kwocie 40.000zł, środki dla Spółki w Kopaszynie-20.000zł, oraz środki na wykup gruntów-40.000zł.

W dalszej kolejności Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał o wykonanie wydatków w dz. Bezpieczeństwo i ochrona przeciwpożarowa w wysokości 33% oraz w dz. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska.

Skarbnik wyjaśniła, że taki procent wykonania wynika z zabezpieczenia kwoty 60.000 zł na zakup samochodu dla PSP w wysokości 60.000 zł. Wydatek zostanie zrealizowany po wyborze przez Starostwo dostawcy samochodu pożarniczego. Skarbnik wyjaśniła, że w dz. Gospodarka komunalna są inwestycje na kwotę 1.348.000 zł, a wykonanie wynosi 398.000 zł.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy wydatki będą wykonane w 100%?

Skarbnik wyraziła nadzieję, że tak.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy drgnęło coś w kwestii budowy dodatkowego oświetlenia, na które przygotowano 20 projektów. Dodał, że na to zadanie ujęto kwotę 68.000 zł jako wydatki niewygasające oraz środki w tegorocznym budżecie.

Burmistrz wyjaśnił, że szczegółów nie poda, gdyż do dnia dzisiejszego przychodzą nowe umowy od energetyki. Opóźnienia te wynikają ze zmiany kierownictwa w energetyce. Pierwsze umowy podpisywane były na innego dyrektora, po zmianie osoby na tym stanowisku trzeba było podpisywać umowy na nowo. Burmistrz dodał, że większość z tych zadań powinna zostać zrealizowana.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus poinformowaÅ‚, że po to w roku 2001 robiono modernizacjÄ™ oÅ›wietlenia, by zwiÄ™kszyć ilość lamp, na nieoÅ›wietlonych terenach. WyjaÅ›niÅ‚, że wówczas byÅ‚y inne Å›rodki i  caÅ‚a Gmina miaÅ‚a być oÅ›wietlona, WiceprzewodniczÄ…cy dodaÅ‚, że modernizacjÄ™ oÅ›wietlenia można byÅ‚o zakoÅ„czyć w poprzedniej kadencji, jednak nie byÅ‚o woli politycznej.

Burmistrz stwierdził, że w poprzedniej kadencji wszędzie tam, gdzie radny sobie życzył lampy były montowane.

Wiceprzewodniczący H. Janus dodał, że lampy były montowane na wniosek radnych, a nie Burmistrza. Dla przykładu podał kwotę na ustawienie lamp w Gościejewie, gdzie radni zwiększyli sumę z 6.000 zł do 15.000zł.

Burmistrz zauważył, że zadanie to można było wykonać w roku 2001, kiedy radny Janus był w Zarządzie Gminy. Został wykonany projekt na całą Gminę, na kwotę 300.000 zł, która to suma spłacana była w ratach. Burmistrz dodał, że w roku 2001 można było zadanie zakończyć, a obecnie na ustawienie dwóch lamp niezbędne jest wykonywanie projektów.

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że w roku 2001 modernizacja oświetlenia miała polegać na wymianie starych lamp na nowe ( wymiana żarówek kwarcowych na sodowe), z czym radny się nie zgadzał. Dodał, że gdyby w projekcie uwzględniono założenie nowych lamp na wszystkich koloniach, to projekt kosztowałby może ok. 600.000zł. Radny Janus dodał, że w projekcie z 2001 roku uwzględniono założenie 14 nowych punktów przy drodze nr 11.

WiceprzewodniczÄ…cy   A. Olenderski, stwierdziÅ‚, że energia drożeje, jednak Rada oraz Burmistrz posiadajÄ… możliwoÅ›ci pozyskiwania dochodów w tym zakresie. DodaÅ‚, że jeÅ›li wyniknie taka konieczność, to można mieszkaÅ„com wytÅ‚umaczyć, że jeÅ›li chcÄ… mieć oÅ›wietlone tereny, to powinni pÅ‚acić wiÄ™ksze podatki. Radny zauważyÅ‚, że to wÅ‚aÅ›nie Burmistrz i Rada decyduje o wysokoÅ›ci stawek podatku, w tym podatku od nieruchomoÅ›ci oraz podatku rolnego. Radny stwierdziÅ‚, że można mieszkaÅ„com zakÅ‚adać oÅ›wietlenie, gdyż zapÅ‚acÄ… za nie w formie podatku.

Burmistrz zauważył, że za zwiększony podatek można wykonywać także drogi i chodniki.

Wiceprzewodniczący H. Janus stwierdził, że podatki powinny być równo podnoszone, a nie jak miało miejsce w roku poprzednim, gdzie proponowano podniesienie podatku rolnego o 48% , a podatku od nieruchomości 3,3%.

Skarbnik zauważyła, że na rok 2008 wysoka stawka w podatku rolnym wynikała, z faktu, iż w roku 2007 nie podniesiono stawki tego podatku. Ponadto stawka podatku rolnego zależy od ustalonej i ogłoszonej ceny kwintala żyta.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy została podpisana umowa na oświetlenie na Garbatce?

Burmistrz odpowiedział, że umowa została podpisana w ostatnich dniach. Dodał, że po podpisaniu wszystkich umów zostaną wystosowane zlecenia i montowanie oświetlenia będzie wykonywane.

WiceprzewodniczÄ…cy A. Olenderski stwierdziÅ‚, że czasami Burmistrz myÅ›li pozytywnie i korzystnie, żeby zrobić niektóre drogi. Jednak czasami emocje odgrywajÄ… rolÄ™, i Burmistrz mówi, że np. do drogi powiatowej nie zostanÄ… doÅ‚ożone Å›rodki. DodaÅ‚, że w rzeczywistoÅ›ci z wszystkich dróg( gminnych, powiatowych i wojewódzkich) korzystajÄ… mieszkaÅ„cy. Radny stwierdziÅ‚, że takie stwierdzenia iż nie chce siÄ™ wykonywać tych dróg „idÄ… w eter”.    

Burmistrz zauważyÅ‚, że podczas omawiania zmian w budżecie w miesiÄ…cu sierpniu, na Komisjach nie zgÅ‚oszono żadnych wniosków. DodaÅ‚, że można wykonywać m.in. chodnik na ul. Rolnej, czy na Garbatce, jednak niewÅ‚aÅ›ciwy jest sposób dziaÅ‚ania radnych. DodaÅ‚, że zdjÄ™te zostaÅ‚y Å›rodki z budowy drogi w Jaraczu i przeznaczone na budowÄ™ chodnika na Garbatce. Burmistrz zauważyÅ‚, że w rozmowie dyrektor ZarzÄ…du Dróg Powiatowych stwierdziÅ‚, że temat ten należy zostawić, gdyż na tym terenie nie ma kanalizacji deszczowej. DodaÅ‚, że Starosta i ZarzÄ…d Dróg Powiatowych nie powie, iż proponowanych Å›rodków nie przyjmie.   Burmistrz zauważyÅ‚, że każda jednostka powinna budować swoje drogi, i dopiero wówczas można mówić o doÅ‚ożeniu Å›rodków, gdyż sÄ… to zadania wykonywane na  terenie Gminy.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski wyjaśnił, że w rozmowie z dyrektorem Zarządu Dróg Powiatowych został poinformowany, że jest dokumentacja na budowę chodnika w stronę Garbatki i Gmina mogłaby to zadanie wspomóc.

W dalszej kolejności Burmistrz poruszył temat budowy chodnika na Rudzie. Wyjaśnił, że radni twierdzą, iż Burmistrz trzymał środki, jednak w miesiącu kwietniu opracowano projekt, a Województwo wymyśliło , że należy wykonać nakładkę oraz poszerzyć szosę o metr. W związku z powyższym konieczne było wykonanie drugiego projektu, w dniu dzisiejszym dokonywano ostatnich uzgodnień, a w piśmie skierowanym do Rady, Marszałek pisze, że w dniu 15.10 zostanie ogłoszony przetarg. Burmistrz dodał, że zgodnie ze słowami projektanta, istnieje obawa, co do realizacji zadania w roku bieżącym. Poinformował, że w momencie , kiedy Gmina przystąpiła do opracowania projektu, Województwo nie planowało położenia nakładki asfaltowej. Natomiast po wykonaniu pierwszego projektu, podjęto decyzję o rozszerzeniu zadania , zlecono wykonanie drugiego projektu, którego koszty sporządzenia poniosło Województwo.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy chodnik będzie wykonywany także od przejazdu kolejowego w stronę miasta, gdyż z pisma skierowanego przez Województwo nie ujęto tego odcinka.

Burmistrz odpowiedział, że zgodnie z projektem wykonywanym przez Urząd, chodnik o wspomnianym przez radnego odcinku także został ujęty oraz dokonywano uzgodnień , co do wjazdów na posesje.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zauważył, że przekazanie pieniędzy gminnych , spowodowało, że Województwo zainteresowało się wykonaniem tego zadania.

Burmistrz dodaÅ‚, że podobna sytuacja z doÅ‚ożeniem Å›rodków miaÅ‚a miejsce,  w przypadku budowy drogi na ul. KoÅ›cielnej, gdzie Województwo w poczÄ…tkowej fazie deklarowaÅ‚o 300.000 zÅ‚, a później doÅ‚ożyÅ‚o kwotÄ™ 600.000 zÅ‚.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że w temacie inwestycji na drogach wojewódzkich pomogła wizyta radnych i poinformowanie Wicemarszałka o sytuacji w Gminie.

Wiceprzewodniczący H. Janus stwierdził, że gdyby Burmistrz poinformował radnych o w/w inwestycjach, to radni nie pojechali by do Wicemarszałka.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy jest zrobiona koncepcja na krzyżówkę na Rudzie?

Burmistrz odpowiedział, że projekt na krzyżówkę jest wykonany, a projekt na wjazd będzie wykonany w roku bieżącym.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że należy podziękować Burmistrzowi, iż docenił działania radnych.

 

W punkcie sprawy bieżące, wolne głosy Burmistrz poruszył temat rozbudowy strażnicy OSP w Pruścach. Poinformował, że pracownicy Urzędu przygotowali kosztorys na stan surowy , który wyniósł 317.000zł. Następnie Burmistrz przedstawił radnym wstępny projekt rozbudowy strażnicy (sala, sanitariaty oraz drugi garaż). Burmistrz wyjaśnił, że szacunkowe koszty wykończenia obiektu mieścić się będą w granicy 700.000 zł.

Przewodniczący Komisji zapytał czy sala ma służyć również szkole na zajęcia lekcyjne?

Burmistrz odpowiedział, że sala ma służyć strażakom. Uzgodnienia co do wielkości sali uczyniono z członkami OSP oraz z członkami Rady Sołeckiej.

Radny Marian Połczyński stwierdził, że nie było takich uzgodnień co do kwoty. Radny dodał, że wnioskowano o remont strażnicy.

Burmistrz poinformował, że temat był poruszony na zebraniu wiejskim. Jednak dopiero przed posiedzeniami Komisji wykonane zostały kosztorysy, które zostały radnym przedstawione.

Radny Marian Połczyński zauważył, że Sołectwo planowało przeznaczyć na remont strażnicy środki zaplanowane na budowę sceny, co w ostateczności nie zostało uczynione. Mieszkańcy podjęli decyzję, że sołectwo ma mieć zakupiony namiot z podłogą.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak zapytaÅ‚ kto wpadÅ‚ na pomysÅ‚, by sala miaÅ‚a 200m²?

Burmistrz odpowiedział, że są to propozycje komendanta. Zapytał co w tym temacie należy zrobić? Czy zlecić projekt na mniejszą salę, czy tak jak dyskutowano na Komisji SSOiK wykonać projekt na remont sanitariatów i istniejącego garażu?

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że zadanie można wykonywać etapowo.

Burmistrz dodał, że strażacy zaproponowali rozbudowę strażnicy w własnym zakresie, jednak jeśli projekt będzie opiewał na 700.000 zł, to ogłoszony będzie musiał być przetarg.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał jak do tematu podchodzą mieszkańcy?

Radny Marian PoÅ‚czyÅ„ski  poinformowaÅ‚, że na zebraniu podjÄ™to decyzjÄ™ o zakupie namiotu z podÅ‚ogÄ…, a Å›rodki  w wysokoÅ›ci 60.000 zÅ‚ miaÅ‚y być przeznaczone na remont strażnicy.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zapytał czy sala będzie także służyć szkole?

Burmistrz odpowiedział, że OSP chce mieć salę na zabawy, na wynajem oraz na wesela.

Burmistrz zaproponował przygotowanie projektu i kosztorysu na remont toalet oraz garażu.

Członkowie Komisji przyjęli w/w propozycje do wiadomości.

PrzewodniczÄ…cy Komisji Zb. Nowak zauważyÅ‚, że wniosek do budżetu byÅ‚ na kwotÄ™ 60.000 zÅ‚ i żaden z radnych nie wnosiÅ‚ sali o powierzchni 200m². Poza tym zadanie może być wykonywane etapowo, poprzez wyremontowanie w roku bieżącym istniejÄ…cej strażnicy, a w nastÄ™pnym roku można dobudować salÄ™.

Pani Sekretarz podała jako przykład budowy etapami budynek znajdujący się na zapleczu Urzędu Miejskiego, który od ponad 20 lat stoi w stanie surowym.

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że w roku 1993 wykonano projekt połączenia budynku Urzędu Miejskiego z budynkiem na zapleczu, jednak nie został on zrealizowany.

Radny Marian Połczyński poinformował, że na zebraniu wiejskim zdecydowano, że zostanie zakupiony namiot, zamiast budowy sceny.

Burmistrz poinformowaÅ‚, że w ciÄ…gu roku w SoÅ‚ectwie PruÅ›ce, odbywajÄ… siÄ™ 4 imprezy plenerowe. Jednorazowe wypożyczenie namiotu kosztuje ok. 500 zÅ‚, czyli w roku bÄ™dzie to ok. 2.000 zÅ‚ , natomiast na zakup przeznaczono ok. 40.000 zÅ‚.  

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał dlaczego sołectwo chce zakupić namiot, skoro w budżecie zaplanowano środki na budowę sceny?

Burmistrz wyjaśnił, że scena miała być na żelaznych słupach, kryta blachą, o wymiarach 10x15m. W związku z tym, że pojawił się problem z lokalizacją sceny ustalono, iż zakupiony zostanie namiot.

Następnie Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zgłosił wniosek, by Burmistrz w budżecie 2009 roku , uwzględnił sumę 40.000 zł na zakup samochodu dla Komisariatu Policji w Rogoźnie.

Drugi wniosek zgłoszony przez Przewodniczącego Komisji dotyczył uwzględnienia w budżecie kwoty 4.000 zł , na pomoc dla Gminnej Spółki Wodnej , na zakupy inwestycyjne, m.in. na przepust w Grudnie.

Odnośnie drugiego wniosku Burmistrz poinformował, że mieszkaniec złożył wniosek do budżetu na kwotę 10.000 zł.

Przewodniczący Komisji zauważył, że sprawa nie dotyczy tylko przepustu w Grudnie. Problem pojawił się w m.in. w m. Studzieniec, gdzie zadania te realizowane są ze składek rolników.

Burmistrz zapytał o motywację zakupu samochodu dla policji.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak poinformował, że policja nie ma się czym poruszać.

Burmistrz poinformowaÅ‚, że jest po rozmowach z Komendantem Powiatowym, który zdaje sobie sprawÄ™, że samorzÄ…dy nie kupiÄ… samochodów, gdyż obietnice w tym zakresie skÅ‚adaÅ‚ generaÅ‚. DodaÅ‚, że przetargi siÄ™ nie odbyÅ‚y, samorzÄ…d kupiÅ‚ jeden samochód, jednak iloÅ›ciowo stan siÄ™ nie zmieniÅ‚ w samochodach, gdyż zlikwidowany zostaÅ‚ stary pojazd.  Burmistrz stwierdziÅ‚, że należy realnie patrzeć na wydatki.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak zauważył, że realnie to się słyszy, że ciągle nie ma pieniędzy, a w rzeczywistości środki się znajdują.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy umowa o zakupie drugiego samochodu była ustna czy pisemna?

Burmistrz odpowiedział , że umowa była ustna.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał czy jest możliwość rozmów, że połowę wartości zakupu samochodu pokrywa Gmina, a połowę Policja?

Burmistrz odpowiedział, że tak.

Wniosek dotyczÄ…cy :  by Burmistrz w budżecie 2009 roku , uwzglÄ™dniÅ‚ sumÄ™ 40.000 zÅ‚ na zakup samochodu dla Komisariatu Policji w Rogoźnie. Wniosek przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 5 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 5 czÅ‚onków Komisji.

Odnośnie drugiego wniosku, dotyczącego przekazania środków dla Spółki Wodnej, Skarbnik wyjaśniła, że w poprzednich latach praktykowano, zakupy materiałów, a zadanie wykonywała spółka. Skarbnik wyjaśniła, że Spółka Wodna nie może otrzymać dotacji jako pomocy finansowej, gdyż taka pomoc może być udzielona tylko między jednostkami samorządu terytorialnego.

Przewodniczący Komisji Zb. Nowak stwierdził, że może zmodyfikować wniosek, i jego treść może być następująca : wnioskuje się o zabezpieczenie w budżecie, 4.000 zł na zakup materiałów, na udrożnienia przepustów na drogach gminnych.

Przewodniczący Komisji dodał, że są przypadki wykonywania napraw i udrożnień, tylko pojawia się pytanie skąd na to brać środki.

Burmistrz zauważył, że takie zadania wykonuje się w ramach sekcji.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie wyraża zgody, by z jego składek czyszczone były studnie. Dodał, że inne Gminy praktykują takie działania i jest tak np. w Budzyniu i Czarnkowie.

Burmistrz zapytał dlaczego zaproponowano kwotę 4.000 zł i z czego to wynika?

Przewodniczący Komisji stwierdził, że może to być kwota 5.000 zł.

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 5 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 5 czÅ‚onków Komisji.

 

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zgÅ‚osiÅ‚ wniosek , majÄ…cy zwiÄ…zek z bezpieczeÅ„stwem mieszkaÅ„ców, o treÅ›ci: ustawienie znaku „stop” na ul. Polnej, przy skrzyżowaniu z ul. II Armii Wojska Polskiego, od strony dziaÅ‚ek. WiceprzewodniczÄ…cy zauważyÅ‚, ze taki znak stoi  na ul. Polnej , od strony byÅ‚ego zakÅ‚adu „Agrometr-Rofama”. Radny dodaÅ‚, że na tej ulicy nie widać krzyżówki z ul. II AWP, a szczególnie niebezpieczne jest to w godzinach wieczornych i nocnych.

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 4 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 4 czÅ‚onków Komisji.

 

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że wniosek Komisji dotyczący zamontowania znaku, określającego przebieg ulic przy wyjeździe z os. Przemysława został zrealizowany.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zgłosił wniosek dotyczący usytuowania 2 garbów zwalniających prędkość na ul. Różanej oraz na ul. Dworcowej.

Burmistrz poinformował, że ul. Dworcowa należy do PKP. Zauważył, że garby zwalniające ruch należałoby zamontować na większości ulic w mieście, gdyż mieszkańcy zgłaszają takie potrzeby.

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 5 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 5 czÅ‚onków Komisji.

WiceprzewodniczÄ…cy H. Janus zapytaÅ‚ jakie podjÄ™to dziaÅ‚ania w zwiÄ…zku z inwestycjami dotyczÄ…cymi budowy dróg: Boguniewo-Parkowo, Jaracz –Jaracz MÅ‚yn oraz GoÅ›ciejewo k. kaplicy?

Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że na budowÄ™ drogi Parkowo- Boguniewo ogÅ‚oszony zostaÅ‚ przetarg. OdnoÅ›nie drogi w Jaraczu zostanie wysÅ‚ane pismo do MarszaÅ‚ka o rezygnacji z kwoty 150.000 zÅ‚. Burmistrz dodaÅ‚, że nie bÄ™dzie  budowy autostrady, jak pisze p. redaktor obecna na posiedzeniu Komisji. Burmistrz stwierdziÅ‚, że p. redaktor mogÅ‚aby przyjść zobaczyć projekt, a potem opisywać to w gazecie. Natomiast sprawÄ… odrÄ™bnÄ… jest sÅ‚uszność budowy tej drogi i Rada może uważać, że jest to niecelowe. Burmistrz poinformowaÅ‚, że na drogÄ™ w Boguniewie ogÅ‚oszony zostaÅ‚ przetarg, mimo, że kosztorys wynosi ponad 1.000.000 zÅ‚, a w budżecie zatwierdzono Å›rodki w wysokoÅ›ci ok. 860.000zÅ‚. DodaÅ‚, że  rezygnuje z budowy drogi w Jaracz, gdyż radni uważajÄ…, że tam lepsza byÅ‚by droga piaskowa, do Muzeum. Burmistrz dodaÅ‚, że za kwotÄ™ 300.000 zÅ‚ nie zostanie wybudowana droga asfaltowa w Jaraczu. NastÄ™pnie Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że odcinek drogi w GoÅ›ciejewie bÄ™dzie wykonywany razem z drogÄ… przy moÅ›cie.

Radny Marian Połczyński zapytał o jesienne równanie dróg.

Burmistrz poinformował, że na dzień dzisiejszy nie ma środków, gdyż radni złożyli wnioski o zdjęcie pieniędzy z utrzymania dróg gminnych.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał utwardzenie odcinka drogi w m. Dziewcza Struga.

Burmistrz odpowiedział, że na to zadanie ma zostać opracowany kosztorys.

 

 

Posiedzenie zakończono o godz. 19.30.

 

Protokół sporządziła Beata Ryga

 

Rogoźno, dnia 6 października 2008r.

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 667961_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP