Strona g³ówna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona G³ówna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwi±zki i stowarzyszenia
  » W³adze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urz±d Miejski
• O¶wiadczenia maj±tkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protoko³y z posiedzeñ Komisji
• Komisja Spraw Spo³ecznych, O¶wiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wa¿ne informacje
• Uchwa³y Rady Miejskiej
• Zarz±dzenia Burmistrza
• Protoko³y z sesji
• Podatki i op³aty
• Bud¿et
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentów
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa

2008-03-04
Protokół nr 9/2007
z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytego w dniu 5 grudnia 2007 roku, o godz. 12.00 w sali nr 20 Urzędu Miejskiego w Rogoźnie.
 

Posiedzenie Komisji Gospodarki Finansów i Rolnictwa otworzył i posiedzenie prowadził Przewodniczący Komisji Zbigniew Nowak.

W posiedzeniu Komisji uczestniczyli radni zgodnie z listą obecności- radny Kazimierz Lis uczestniczył w obradach od godz. 12.40 , oraz Sekretarz Gminy Iwona Sip- Michalska i Skarbnik Gminy Maria Kachlicka.



Proponowany porzÄ…dek posiedzenia:



1/ Otwarcie i przyjęcie porządku posiedzenia.

2/ Omówienie wniosków Komisji złożonych do projektu budżetu, wydanie opinii o skutkach

finansowych.

3/Wolne głosy i wnioski.

4/ Zakończenie.



Radny Andrzej Olenderski zauważył, że zgodnie z procedurą uchwalania budżetu i planem pracy Komisji powinno być jedno posiedzenie Komisji, podzielone na dwie części w dniach 5 grudnia i 18 grudnia.

Wiceprzewodniczący Rady poparł wniosek radnego Olenderskiego, by postępować zgodnie z planem pracy Komisji.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Pani Sekretarz , z zapytaniem czy zwołanie Komisji na dzień 18 grudnia będzie złamaniem prawa?

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Komisja G,F i R wskazała ogólne źródła finansowania wniosków, ale ich nie uszczegółowiła. Natomiast Komisja SSO i K wcale nie wskazała źródeł, w związku z tym Burmistrz nie może się ustosunkować. Na dzisiejszym posiedzeniu Komisja powinna wydać ostateczną opinię o skutkach finansowych poprawek zgłoszonych przez radnych, do której ustosunkować się musi Burmistrz.

Przewodniczący Nowak stwierdził, że Burmistrz powinien odnieść się do wniosku odnośnie wykonania chodnika na ul. Wyszyńskiego i Czarnkowskiej, gdyż nie powoduje to zmian w budżecie. Opinia Burmistrza powinna być również do precyzyjnego wniosku Przewodniczącego, z dokładnie podaną klasyfikacją budżetową, związanego z tematem targowiska miejskiego.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że Burmistrz od dnia dzisiejszego i złożenia ostatecznej opinii przez Komisję ma 7 dni na ustosunkowanie się do złożonych wniosków.

Przewodniczący Nowak ponowił pytanie czy zwołując drugą część posiedzenia złamane zostanie prawo?

Pani Sekretarz wyjaśniła, że na obecnym posiedzeniu Komisja powinna wydać opinię. Natomiast w Statucie jest informacja odnośnie przerwy w obradach sesji, nie ma natomiast możliwości przerw w obradach Komisji.

Następnie radny Andrzej Olenderski przedstawił pismo adresowane do Burmistrza, które stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Radny Roman Kinach zapytał skąd wzięto kwotę 800.000 zł?

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że środki nie są wzięte z żadnych źródeł. Radni tą decyzje pozostawili do dyspozycji organu wykonawczego, gdyż Komisja na obecnym etapie nie jest zobligowania do wskazania źródeł. Nie jest nic zmieniane, następuje tylko zmniejszenie wydatków ze wskazanych działów.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że w Regulaminie Rady Miejskiej nie ma zapisu odnośnie przerw w obradach komisji, co nie znaczy, że nie można tego praktykować. Natomiast w przypadku odbycia dwóch komisji w miesiącu grudniu zostanie złamana uchwała Rady.

Przewodniczący Rady zauważył, że jest możliwość przerwy w obradach.

Zaproponowany porzÄ…dek obrad przyjÄ™ty zostaÅ‚ jednogÅ‚oÅ›nie 6 gÅ‚osami „za” w obecnoÅ›ci 6 czÅ‚onków Komisji.

Przewodniczący Komisji poinformował, że zwołując Komisję na dzień 5 grudnia miał nadzieję, że Burmistrz odpowie na wnioski radnych i można by prowadzić dalszą dyskusję.

Pani Skarbnik poinformowała, że zgodnie z procedurą Burmistrz ma 7 dni na ustosunkowanie się do wniosków, od momentu wypracowania przez Komisję opinii ostatecznej. Skarbnik dodała, że Burmistrz tak jak radni przestrzega procedur.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że zmniejszenie kwoty ok.857.000 zł w oświacie i wprowadzenie zadań proponowanych prze radnych nie powoduje żadnych zmian. Dochody pozostają na tym samym poziomie, w innym przypadku należałoby podać klasyfikację budżetową. Wydatki pozostają w tej samej wysokości, tak samo przychody i rozchody, a dokonuje się tylko przeniesień z określonych zadań. Radny dodał, że w obecnej sytuacji radni nie muszą podawać żadnych źródeł oraz klasyfikacji, pozostawiając to organowi wykonawczemu. Natomiast jeśli Burmistrz tego nie uczyni, to wnioski zostaną zgłoszone na sesji, tak jak miało to miejsce 14 lutego 2007 r.

Radny Roman Kinach zapytał kto ustalił cenę za renowację figury w kwocie 20.000 zł?

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że jest to cena założona tak, jak przy innych zadaniach. Radny dodał, że organ wykonawczy również wskazuje wiele zadań na kwoty przeszacowane.

Radny Marian Połczyński wyjaśnił, że kwota jest nie co zawyżona, jednak można ją zmniejszyć.

Przewodniczący Rady poprosił, by radny Olenderski uzasadnił, dlaczego na obecnym etapie procedowania radni nie muszą wskazywać szczegółowych źródeł?

PrzewodniczÄ…cy Komisji poinformowaÅ‚, że 14 lutego br. wprowadzono wnioski do budżetu. Wówczas padÅ‚y zarzuty, że radni dokonywali tego w ukryciu. Natomiast obecnie wnioski sÄ… przedstawiane na Komisji, by rozpocząć dyskusjÄ™. PrzewodniczÄ…cy dodaÅ‚, że należy uchwalić budżet najlepszy z możliwych. Natomiast nieobecność Burmistrza i ZastÄ™pcy Å›wiadczy o ich stosunku do radnych. PrzewodniczÄ…cy Nowak dodaÅ‚, że „Klub Radnych” podczas sesji wskaże konkretne paragrafy.

Przewodniczący Rady ponowił pytanie jakim przepisem sugeruje się radny Olenderski twierdząc, że komisje nie muszą podawać źródeł finansowania zadań? Mimo, że w uchwale o procedurze jest zapis, iż Komisje muszą wskazać źródło.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że wnioski radnych nie powodują zwiększenia sumy wydatków, stąd nie trzeba wskazywać źródeł finansowania zadań.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z pkt 7 uchwały o procedurze uchwalania budżetu komisja winna wskazać opinię o skutkach finansowych, oraz trzeba podać z jakich zadań się rezygnuje i na jakie działania środki są przeznaczane.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że skutek finansowy występuje wówczas, gdy zwiększa się deficyt, zmieniają się wydatki i dochody.

Pani Skarbnik odpowiedziała, że skutkiem finansowym jest rezygnacja z konkretnego zadania i przeznaczenie tych środków na nowe zadanie.

Radny Olenderski poinformował, że przez skutki finansowe należy rozumieć sankcje związane z pieniędzmi, a zgodnie z wnioskami radnych wydawana jest ta sama ilość, co w projekcie budżetu.

Radny Roman Kinach zauważył, że należy podać dokładnie skąd środki są zdejmowane i na jakie cele przeznaczane.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że nie ma żadnych skutków finansowych, gdyż pieniądze są przenoszone w ramach budżetu.

Przewodniczący Rady wyraził wątpliwość co do precyzyjności uchwały mówiącej o procedurze uchwalania budżetu. Ponadto zauważył, że opinia Komisji powinna zostać wydana.

Przewodniczący Komisji przypomniał, że Komisja GFiR wydała już opinię o projekcie budżetu, natomiast trudno wydać opinię ostateczną, skoro Burmistrz się do wniosków nie ustosunkował.

Przewodniczący Rady stwierdził, że nie można mówić o nieterminowości złożenia wniosków, gdyż wszyscy byli na Komisji obecni i wnioski zostały sformułowane.

Przewodniczący Zbigniew Nowak poinformował, że pismo przekazujące wnioski zostało sporządzone 30 listopada, gdyż Komisja zakończyła się o godz. 22.00.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że Burmistrz nie szanuje zdania radnych. W pierwszej kolejności powinna odbyć się debata, w której radni powinni przedstawić swoje wnioski. Radny dodał, że opinia została już wydana, ale nadal nie ustosunkował się do niej Burmistrz.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy mają być sporządzone dwie opinie?

Radny Kazimierz Lis wyjaśnił, że od czasu wydania opinii ostatecznej i o skutkach finansowych, Burmistrz ma 7 dni na ustosunkowanie się do w/w opinii.

Przewodniczący Rady stwierdził, że opinia może być, ale nie cząstkowa lub warunkowa- po uwzględnieniu zgłaszanych wniosków. Przewodniczący Rady zapytał jak czują się dyrektorzy podległych placówek, gdy z ich szkół zdejmowane są środki i przeznaczane dla obiektu, który nie jest gminnym. Przewodniczący Hinz stwierdził, że po to zostało spisane odpowiednie porozumienie i powinno być one respektowane.

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że w poprzedniej kadencji to Urząd Miejski nie podjął rozmów ze Starostą. Natomiast do subwencji dokładane jest 7 mln zł, a nie dokładane są środki do Gimnazjum Nr 2.

Radny Kazimierz Lis poinformował, że utworzenie Gimnazjum nr 2 było w roku 2000. Wówczas subwencja była znacząca, natomiast przez siedem lat subwencja się zwiększa, dodatkowo Urząd dokłada do gminnych placówek środki. Radny stwierdził, że należy dołożyć pieniądze również do Gimnazjum Nr 2, by traktować je sprawiedliwie.

Pani Skarbnik zauważyła, że jeśli ktoś chce ubiegać się o dodatkowe środki to powinien przygotować plan finansowy. Natomiast sprawozdanie mimo, że Gimnazjum nr 2 zgodnie z umową powinno składać kwartalnie, nie jest wysyłane do Burmistrza. Ponadto Gimnazjum nie zgłosiło żadnego wniosku o dofinansowanie na konkretny cel. Kwoty 150.000 zł Gimnazjum nie wykorzysta na rzeczówkę, dlatego przy podpisywaniu umowy środki przekazane zostały na remont stołówki, mimo, że nie jest ona podległa Gminie. Skarbnik dodał, że ze stołówki korzystają uczniowie gimnazjum, natomiast podopieczni GOPS-u i mieszkańcy miasta korzystają ze stołówki odpłatnie.

Przewodniczący Rady stwierdził, że temat jest bardzo ważny. Natomiast ustawodawca wyraźnie określił, że kierownik jednostki nie może być radnym, natomiast taka sytuacja ma miejsce. Przewodniczący dodał, że należy podjąć się tematu zmiany porozumienia ze Starostą , by obiektywnie sprawę rozeznać.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że w Gminie dzieje się źle od dwóch kadencji np. pełnomocnik ds. Oświaty jest jednocześnie Dyrektorem Placówki. Dokonano wyliczeń, że na ucznia dokładana jest kwota do 1000 zł.

Natomiast do Gimnazjum nr 2 Gmina dołożyła tylko 33.000 zł. Należy dokonać rzetelnych wyliczeń, jakie kwoty są dokładane do szkół. Radny dodał, że Starosta wystosował pismo o przyznanie dodatkowych środków.

Pani Skarbnik dodała, że po przyznaniu środków dokonano obliczeń, iż oprócz subwencji do Gimnazjum nr 2 należy dołożyć 97.000 zł.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że wnioski p. Tomaszewskiej były odrzucane przez Burmistrza i p. Jaworskiego. Dlatego podjęto takie działania, by Gimnazjum nr 2 otrzymało dodatkowe środki. Radny dodał, że 1.200.000 zł dokłada do wszystkich szkół samorząd i ten wzrost co roku jest bardzo duży. Natomiast można pozostawić remonty na poziomie roku 2007.

Radny Roman Kinach zapytał czy Powiat Obornicki dokłada do utrzymania Zespołu Szkół ?

Radny Kazimierz Lis wyjaśnił, że Zespół Szkół otrzymuje subwencję.

Przewodniczący Rady zauważył, że obiekt nie należy do Gminy tylko do Starostwa.

Radny Kazimierz Lis poinformował, że zgodnie z umową, Burmistrz przekazał obowiązki prowadzącego Starostwu, czyli ono otrzymuje sprawozdanie, a nie Urząd.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zgodnie z aneksem do umowy Gimnazjum swoje sprawozdania winno przekazywać również do Urzędu.

Przewodniczący Rady zgłosił wniosek:

Zobowiązać Burmistrza do podjęcia stosownych zadań celem uregulowania spraw finansowych Gimnazjum Nr 2 .

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty jednogÅ‚oÅ›nie 7 gÅ‚osami „za”.

Przewodniczący Komisji zapytał czy wniosek powinien być podpisany przez Przewodniczącego?

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że w poprzedniej kadencji nie było podpisywania wniosków.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że wnioski i protokoły winien podpisywać Przewodniczący.

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek, że należy wyegzekwować od dyrekcji szkoły terminowe przekazywanie sprawozdań do Burmistrza.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że jest odpowiedni zapis w aneksie do umowy. Ponadto Gimnazjum nr 2 winno składać plany finansowe i wnioski o zwiększenie środków, tak jak inne szkoły.

Wniosek Radnego Kazimierza Lisa przyjÄ™ty zostaÅ‚ jednogÅ‚oÅ›nie 7 gÅ‚osami za”.

Przewodniczący Komisji zapytał czy jest zobowiązany do podpisywania wniosków. Sekretarz wyjaśniła, że tak, lub upoważniony członek komisji.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że na Komisji powinien być komputer z drukarką i wnioski będą przekazywane na bieżąco.

Sekretarz poinformowała, że nie widzi przeszkód.

Radny Andrzej Olenderski zgłosił wniosek by przegłosować opinię odnośnie skutków finansowych zawartych w przygotowanym i podpisanym przez 5 radnych piśmie i przekazanie go do Burmistrza. Pismo stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

Wniosek zostaÅ‚ przyjÄ™ty 5 gÅ‚osami „za” przy 1 gÅ‚osie „przeciwnym” i 1 gÅ‚osie „wstrzymujÄ…cym” w obecnoÅ›ci 7 czÅ‚onków Komisji.

Następnie ogłoszono 10 minut przerwy.

Po przerwie Komisja zajęła się punktem wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący Komisji przedstawił członkom wniosek, który został skierowany do Starosty odnośnie Punktu Powiatowego Urzędu Pracy.

W dalszej kolejności Przewodniczący przedstawił plan pracy komisji na 2008 rok.

Radny Roman Kinach zgłosił wniosek o wykonanie tablic z nazwami ulic Wójtostwo i Słoneczna.

Skarbnik wyjaśniła, że tablice są zamówione.

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek odnośnie bardzo złej nawierzchni drogi przy ulicy Biskupskiego i niebezpieczeństwa zarwania studzienki w tamtym rejonie.

Wiceprzewodniczący Janus poprosił o wyjaśnienie pisma Spółdzielni Mieszkaniowej odnośnie zerwanych płyt drogowych.

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że trwa spór między Spółdzielnią a Urzędem, gdyż obydwie strony twierdzą, że płyty są ich własnością. Przewodniczący zgłosił wniosek do Burmistrza o wyjaśnienie sprawy płyt drogowych przy ul. Kościuszki.

Wiceprzewodniczący Rady poruszył temat przekazania środków dla PSP w Obornikach w zamian za przekazanie dla jednostki gminnej, samochodu używanego. Radny stwierdził, że Burmistrz winien podjąć rozmowy w tej sprawie.

Pani Skarbnik poinformowała radnych, że przygotowała uchwały o pomocy finansowej, muszą jednak one zostać zaopiniowane przez biuro prawne. W związku z tym uchwały mogą zostać dostarczone w zależności od opinii prawnej, na sesję budżetową lub dopiero na miesiąc styczeń.

Przewodniczący Komisji poinformował, że te uchwały należy przyjąć razem z uchwałą budżetową.

Radny Andrzej Olenderski również stwierdził, że wskazane byłoby wywołanie tych uchwał na sesji grudniowej , tak by województwo mogło środki przyjąć w swoim budżecie.

Przewodniczący Komisji zgłosił wniosek, by Burmistrz przygotował wszystkie projekty uchwał dotyczące pomocy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego.

Radny Kazimierz Lis zapytał czym motywowano wybór terminów sesji i Komisji?

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że między świętami były to czas nie korzystny ze względu na sprawy osobiste.

Pani Skarbnik dodała, że na ostatniej sesji grudniowej podjęta zostanie uchwała o środkach nie wygasających roku 2007.

Przewodniczący Rady dodał, że będzie to sesja uroczysta z lampką szampana.

Wniosek PrzewodniczÄ…cego Komisji przyjÄ™ty zostaÅ‚ jednogÅ‚oÅ›nie 7 „za” w obecnoÅ›ci 7 czÅ‚onków Komisji.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady ponowił sprawę podjęcia rozmów z Komendantem PSP, celem pozyskania samochodu pożarniczego dla jednostek gminnych. Ponadto zgłosił wniosek, by przerwać obrady Komisji, do 18 grudnia.

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że w dniu dzisiejszym Komisja powinna się zakończyć.

Przewodniczący Rady poinformował, że na początku posiedzenia temat był poruszany i podjęto decyzję o ogłoszeniu przerwy w obradach

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że plan pracy określa tematy posiedzeń, które zwołuje Przewodniczący określając ich ilość, stąd w planie pracy nie powinno być rubryki mówiącej o ilości spotkań.

Następnie Wiceprzewodniczący poinformował, że w kolejnych dniach grudnia będzie wykonywane oświetlenie w Siernikach, Biniewie, Gościejewie oraz Budziszeku. Radny wyjaśnił, że ENEA S.A w Chodzieży zaplanowała wyłączenie prądu na czasu montażu oświetlenia. W dalszej kolejności Wiceprzewodniczący poruszył temat numeracji dróg, informując, że ten temat Urząd podjął niezgodnie z ustawą. Kolejnym poruszonym tematem był proponowany porządek obrad sesji budżetowej. Wiceprzewodniczący Janus zapytał czy uchwały o pomocy finansowej tzw. okołobudżetowe, nie powinny być podjęte prezd budżetem?

Skarbnik wyjaśniła, że są to odrębne uchwały, które mają wpływ na budżet, dlatego zaproponowano określoną kolejność.

Radny Kazimierz Lis stwierdził, że w przypadku nie podjęcia uchwał okołobudżetowych nie ma możliwości procedowania nad budżetem.

Skarbnik wyjaśniła, że uchwały powinny być podjęte przed przyjęciem budżetu. W przypadku kolejności uchwalania: najpierw budżet, następnie uchwały okołobudżetowej i dokonania zmian w uchwałach pomocowych w miesiącu styczniu należy nanieść poprawki.

KolejnÄ… sprawÄ… poruszonÄ… przez WiceprzewodniczÄ…cego byÅ‚y publikacje prasowe w „GoÅ„cu RogoziÅ„skim”. WiceprzewodniczÄ…cy stwierdziÅ‚, że artykuÅ‚y oszukujÄ… mieszkaÅ„ców.

Przewodniczący Rady poinformował, że szanuje zdanie radnych, jednak przedstawił swoją opinię w tym temacie. Rada nie powinna występować przeciwko niezależnej prasie. Przewodniczący Hinz wyjaśnił, że podobne sytuacje miały miejsce w poprzednich kadencjach, stąd polemika jest nie na miejscu.

Radny Andrzej Olenderski stwierdziÅ‚, że pismo , by podjąć stosowne kroki przeciwko redakcji „GoÅ„ca RogoziÅ„kiego „ podpisaÅ‚o 10 radnych. Nie zgadzajÄ… siÄ™ oni z przedstawianymi w prasie artykuÅ‚ami, zwÅ‚aszcza, że redaktor pisze półprawdÄ™, a komentarze sÄ… zÅ‚oÅ›liwe , poniżajÄ…ce i obraźliwe.

Radny dodał, że jest to prasa jednostronna.

Radny Marian PoÅ‚czyÅ„ski poinformowaÅ‚, że prasa w sÄ…siednich gminach nie opisuje radnych w taki sposób, w jaki robi to „Goniec RogoziÅ„ski”.

Przewodniczący Rady stwierdził, że należy zastanowić się nad celowością wydawania oświadczeń w stosunku do artykułów prasowych.

Przewodniczący Komisji zapytał co takiego złego dzieje się na sesji skoro orzeł odwraca się od radnych, jak można było przeczytać w jednym z artykułów?

Przewodniczący Rady poinformował, że nie abonuje lokalnej prasy, żadna z gazet nie jest obiektywna i nie odzwierciedla sytuacji. Natomiast obserwujący i oceniający mają swoje zdanie na dane tematy, stąd trudno stwierdzić jakimi przesłankami się kierują opisując konkretne wydarzenia.

Pani Sekretarz wyjaśniła, że przy naruszeniu dóbr osobistych istniej określona procedura. W pierwszej kolejności redaktor powinien umieścić sprostowanie, jeśli tego nie uczyni, to trzeba udowodnić, w których miejscach nastąpiło naruszenie dóbr osób fizycznych.

Radny Marian Połczyński zapytał czy Przewodniczący Rady konsultował odpowiedź na interpelację z prawnikiem?

Przewodniczący potwierdził. Radny Połczyński dodał, że redaktor powinien weryfikować umieszczane w prasie informacje.

Radny Andrzej Olenderski zauważył, że w przypadku podjęcia uchwały i opisania tego faktu jako półprawdy, to redaktor opluwa Radę, która jest zespołem.

Pani Skarbnik dodała, że prostowanie błędów może spowodować gorsze skutki, niż pozostawienie sprawy bez biegu.

Wiceprzewodniczący Rady zgłosił wniosek o przerwę w obradach do dnia 18 grudnia.

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek o zakończenie posiedzenia w dniu dzisiejszym i zwołania Komisji w dniu 18 grudnia.

Wniosek WiceprzewodniczÄ…cego przyjÄ™ty zostaÅ‚ 6 gÅ‚osami „za” przy 1 gÅ‚osie „przeciwnym” w obecnoÅ›ci 7 czÅ‚onków Komisji.

Wniosek radnego Lisa nie zostaÅ‚ przyjÄ™ty- 6 gÅ‚osów „przeciwko, 1 gÅ‚os „za” wnioskiem.

Pani Skarbnik zapytała kiedy Komisja sformułuje i przekaże ostateczną opinię o skutkach finansowych zgłaszanych poprawek?

Przewodniczący Rady stwierdził, że w protokole winno się odnotować czy Komisja podtrzymuje wcześniej podjętą opinię czy nie.

Radny Andrzej Olenderski poinformował, że zgłaszał wniosek dotyczący opinii.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie ma to być wniosek, tylko opinia.

Radny Kazimierz Lis dodał, że Komisja na podstawie wniosków powinna wydać opinię o

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że zostało sformułowane pismo, podpisane przez pięciu członków komisji.

Radny dodał, że nie należy niczego w piśmie zmieniać tylko załączyć je jako opinię. Natomiast gdyby Burmistrz ustosunkował się do wniosków radnych, to można by wypracować inną opinię.

Radny Kazimierz Lis poinformował, że od dnia dzisiejszego Burmistrz ma 7 dni o zajęcie stanowiska co do wniosków zgłoszonych przez Komisje.

W związku z powyższy, Komisja podjęła opinię:

Komisja G,Fi R w załączeniu przekazuje pismo podpisane przez 5 radnych zawierające ocenę skutków finansowych zmian zaproponowanych przez obydwie Komisje i ostateczną opinię .

Opinia zostaÅ‚a przyjÄ™ta 5 gÅ‚osami „za” przy 2 gÅ‚osach „wstrzymujÄ…cych” w obecnoÅ›ci 7 czÅ‚onków Komisji.



Pierwsza część posiedzenia zakończyła się o godz. 15.05 .



Druga część posiedzenia odbyÅ‚a siÄ™ 18 grudnia o godz. 15.30 w UrzÄ™dzie Miejskim w Rogoźnie. UdziaÅ‚ wziÄ™li radni zgodnie z listÄ… obecnoÅ›ci, nieobecny PrzewodniczÄ…cy Rady ZdzisÅ‚aw Hinz – uczestniczÄ…cy w Konferencji SGiPW, radny Andrzej Olenderski uczestniczyÅ‚ w obradach od godz. 16.00 do 17.10.

Ponadto udziaÅ‚ wziÄ™li udziaÅ‚owcy firmy „OKCHAMP” Aleksandra WysoczyÅ„ska, Andrzej Childebrant oraz Leszek Ejsmant, jak również Burmistrz Rogoźna BogusÅ‚aw Janus, ZastÄ™pca Burmistrza Krzysztof Głów, Skarbnik Gminy Maria Kachlicka, Referent Prawny JarosÅ‚aw Dolatowski oraz MaÅ‚gorzata Å»ak z redakcji „Gazety Powiatowej”.

Pan Leszek Ejsmant poinformował, że działania firmy nastawiają się na usługi medyczne , głównie SPA i prowadzenie rehabilitacji, na odpowiednim terenie.

Pani Aleksandra Wysoczyńska wyjaśniła, że teren , w który chce zainwestować firma znajduje się na obszarze sołectwa Jaracz po starej żwirowni. Wyjaśniła, że firma chce złożyć wniosek o zmianę planu przestrzennego zagospodarowania tego terenu. Przyszła inwestycja ma obejmować budowę hotelu 2-3 kondygnacyjnego, nisko kubaturowe domy, jako np. zaplecze mieszkalne dla personelu oraz przywrócenie do użyteczności starorzecza, jak również budowę ścieżek spacerowych oraz rowerowych. P. Wysoczyńska dodała, że obiekt będzie otwarty dla mieszkańców.

Pan Chldebrant dodał, że inwestycja jest zgodna ze studium, które ma zostać podjęte.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy nowego inwestora będzie obowiązywała umowa podpisana między gminą a obecnym właścicielem żwirowni.

Pan Childebrant odpowiedział, że nic na ten temat nie wie.

Przewodniczący Komisji zapytał kto jest właścicielem terenu oraz czy firma przewiduje budowę dróg ogólnoużytkowych?

Pani Wysoczyńska poinformowała, że powstałe drogi będą drogami wewnętrznymi obiektu, które muszą zostać wykonane przez inwestorów.

Przewodniczący Nowak zapytał czy obecny właściciel ma wobec Gminy długi?

Pan Childebrant wyjaśnił, że przy podpisywaniu umowy kupna, chcą mieć oświadczenie, że nieruchomość nie wykazuje żadnych obciążeń.

Burmistrz wyjaśnił, że właściciel terenu nie posiada zaległości, jest natomiast dzierżawca, z którym sprawy nie są uregulowane.

Pan Ejsmant wyjaśnił, że firma nie oczekuje od Gminy żadnej pomocy, cała inwestycja będzie finansowana z własnych środków.

Przewodniczący Nowak zauważył, że droga dojazdowa do muzeum ma być asfaltowa, zgodnie z podjętą uchwałą.

Pani Wysoczyńska wyjaśniła, że firma nie będzie ingerowała w istniejące środowisko, natomiast drogę można wkomponować w istniejący krajobraz poprzez jej utwardzenie,.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał kiedy żwirowania zaprzestanie działalności?

Pan Childebrant wyjaśnił, że może to nastąpić w każdej chwili.

Radny Jarosław Witt zapytał kto będzie właścicielem domków nisko-kubaturowych?

Pani Wysoczyńska wyjaśniła, że będą one własnością inwestora.

Burmistrz dodał, że właściciele złożą wniosek o zmianę planu przestrzennego zagospodarowania zapłacą za jego sporządzenie i zostanie on przekazany na obrady Rady.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że po zmianie ustawy z wnioskiem o zmiane planu musi wystąpić Gmina, która też ponosi koszty jego sporządzenia, a nie mieszkańcy.

Kierownik Rogiński wyjaśnił, że Gminy sporządzały plany, ale praktykowano, że koszty ponosili inwestorzy. Na obecną sytuacje koszty leżą po stronie Gminy, jednak różne formy można stosować np. darowizna rzeczowa lub finansowa.

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że w poprzedniej kadencji informowano, że kosztów sporządzenia planów nie mogą ponosić mieszkańcy, nawet w formie darowizny.

Kierownik Rogiński wyjaśnił, że ustawowy zapis brzmi, iż koszty obciążają budżet Gminy.

Pan Childebrant wyjaśnił, że inwestorzy będą chcieli, poniesione przez Gminę koszty zwrócić, np. przez dofinansowanie budowy drogi lub inne zadanie zasugerowane przez Urząd.

Następnie ogłoszono 10 minut przerwy.


Przewodniczący Komisji zapytał jaki radni popełnili błąd, że zostały przekroczone terminy?

Burmistrz odpowiedział, że wnioski zostały złożone piętnastego dnia po przekazaniu projektu budżetu.

Przewodniczący Nowak stwierdził, że Komisja miała miejsce 29 listopada.

Burmistrz odpowiedział, że wnioski otrzymał 30 listopada.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że podczas ustalania posiedzeń Komisji nie zostały ich terminy zakwestionowane, Komisja odbyła się 29 listopada, a pismo podpisane zostało dnia następnego.

Radny Andrzej Olenderski stwierdził, że pismo powinno być sporządzone z datą 29 listopada. Ponadto Burmistrz zamierzał zwolnić się z posiedzenia Komisji i radny chciał wnioski przekazać wcześniej.

Burmistrz odpowiedział, że to Komisje składają wnioski, a nie radny.


Radny Andrzej Olenderski zapytał o autopoprawkę nr 3 do projektu budżetu.

Skarbnik wyjaśniła, że ma to związek z uchwałami odnośnie pomocy między JST.

Radny Kazimierz Lis zapytał jak wyglądały prace nad projektem budżetu do roku 2002? Radny zapytał czy w przedstawionym przez Burmistrza projekcie można coś zmienić oraz jaki należy przyjąć styl pracy nad budżetem?

Burmistrz wyjaÅ›niÅ‚, że nie byÅ‚o sytuacji jak w roku poprzednim , że radni majÄ… przygotowane wnioski i przedstawiajÄ… je tylko na sesji, gdzie Burmistrz – odpowiedzialny za wykonanie budżetu- ze Skarbnikiem nie majÄ… możliwoÅ›ci odniesienia siÄ™ do ich treÅ›ci. Burmistrz dodaÅ‚, że faktyczny deficyt na 2008 rok to ok. 2.100.000 zÅ‚, w budżecie zaproponowanym przez Burmistrza. JeÅ›li wypadnÄ… niektóre zadania unijne to deficyt wyniesie ok. 800.000 zÅ‚. Natomiast wnioski zgÅ‚aszane przez radnych bardzo dezorganizujÄ… pracÄ™. Radni nie rozmawiajÄ… z Burmistrzem , w zwiÄ…zku z powyższym Burmistrz zastosowaÅ‚ taktykÄ™ praktykowanÄ… przez radnych i skorzystaÅ‚ z uchwaÅ‚y mówiÄ…cej o terminach. PoinformowaÅ‚, że jeÅ›li radni przegÅ‚osujÄ… swoje wnioski, to zostanie wysÅ‚ane stosowne pismo do Regionalnej Izby Obrachunkowej.

WiceprzewodniczÄ…cy Rady poinformowaÅ‚, że nie pamiÄ™ta, by przed rokiem 2003 istniaÅ‚a procedura uchwalania budżetu, nie byÅ‚o także ustalonych terminów skÅ‚adania wniosków przez Komisje. Na szkoleniu w Poznaniu radni otrzymali informacjÄ™, że uchwaÅ‚a w sprawie procedury uchwalania budżetu nadaje siÄ™ do kosza, co widać szczególnie w ciÄ…gu ostatniego roku. Wszystkie zgÅ‚aszane poprawki byÅ‚y tzw. „koncertem życzeÅ„”, jeÅ›li nie przechodziÅ‚y na komisjach, to zgÅ‚aszano je na sesjach. WiceprzewodniczÄ…cy Rady stwierdziÅ‚, że zarówno w poprzednich kadencjach jak i w obecnej, Burmistrz uważa, że to co on przedstawi jest najlepsze i winno zostać uchwalone. Z kolei nikt nie pyta radnych o propozycje, w zwiÄ…zku z tym zarówno w latach wczeÅ›niejszych, jak i obecnie to co Rada zmienia jest najgorsze, radni majÄ… jedynie przegÅ‚osować przygotowany projekt . Natomiast propozycje radnych powinny być dyskutowane przed konstruowaniem projektu budżetu.

Burmistrz wyjaśnił, że zgodnie z uchwałą radni otrzymują gotowy projekt budżetu, co nie znaczy , że nie mogą go zmienić.

Radny Kazimierz Lis poinformował, że prace nad budżetem powinny odbywać się według następującego porządku:

  • 15.11 – Burmistrz prezentujÄ™ wizjÄ™ budżetu

  • nastÄ™pnie jest czas na posiedzenia komisji, prace nad budżetem i w efekcie wspólne wypracowanie budżetu.

Radny dodał, że powinien być taki styl pracy, jak na dzisiejszym posiedzeniu, gdzie przyszli inwestorzy przekazali radnym swoją propozycję.

Radny Andrzej Olenderski zauważył, że debaty nad budżetem powinny odbywać się we wrześniu.

Przewodniczący Komisji zapytał o ile wzrosną pensje nauczycieli , jeśli 10% podwyżka zaproponowana przez rząd zacznie obowiązywać?

Burmistrz powiedział, że będzie to wzrost o ok. 240.000 zł. Dodał, że na obecną nie chwilę nie proponuje się zmian w budżecie, gdyż prawdopodobnie będzie dopłata od państwa.

Wiceprzewodniczący Rady zapytał czy dla obsługi będzie większa podwyżka?

Skarbnik odpowiedziała, że 10%.

Odnośnie budżetu Burmistrz zauważył, że Komisje proponują zdjąć 460.000 z oświaty, przy budżecie, gdzie bardzo szczegółowo zaplanowano podatki i dochody.

Wiceprzewodniczący Rady zauważył, że co roku dokładne są środki do szkół,, w roku 2003 poza subwencją Gmina dołożyła około 3 mln. W roku 2008 proponuje się dołożyć do subwencji 7 mln., co daje wzrost w ciągu 5 lat o 130 %. Wiceprzewodniczący zauważył, że za kilka lat może nastąpić sytuacja, gdy Gminy będą utrzymywać tylko oświatę. W związku z tym nikogo nie powinno dziwić, że radni chcą zrobić inwestycje proponują obciąć środki z oświaty, bo skoro nie ma na inwestycje, to dlaczego dokłada się 20-30% więcej na oświatę.

Burmistrz stwierdził, że palcówki składają plany finansowe i należy każą szkołę szczegółowo przeanalizować.

Przewodniczący Komisji zapytał w którym miejscu przedstawione zostaną autopoprawki do projektu budżetu?

Skarbnik odpowiedziała, że nastąpi to przed projektem uchwały, natomiast porządek obrad najbliższej sesji zaproponowali radcy prawni. Według ich doświadczenia taki sposób procedowania będzie najwłaściwszy.

NastÄ™pnie Skarbnik przedstawiÅ‚a autopoprawkÄ™ nr 1 – wywoÅ‚ana w wyniku zastrzeżeÅ„ RIO oraz autopoprawkÄ™ nr 2 do projektu budżetu zwiÄ…zanÄ… z obniżeniem stawki podatku rolnego.

Radny Kazimierz Lis zapytał czy nie lepiej zdjąć pewne środki ze szkolnictwa, tak, by zostały one przeznaczone na inne konieczne inwestycje.

Radny Jarosław Witt zauważył, że zwiększające się środki na szkoły są wynikiem nakazów SANEPID-u, które muszą być rygorystycznie przestrzegane

W dalszej kolejności przedstawione zostały pozostałe uchwały przewidziane do podjęcia na najbliższej sesji.

Odnośnie uchwały o zmianie składu osobowego Komisji, Przewodniczący Komisji zapytał dlaczego projekt jest taki obszerny.

Referent Prawny wyjaśnił, że uchwała określa skład osobowy, dlatego w taki sposób została przygotowana.

Odnośnie planów pracy Komisji radny Kazimierz Lis zapytał czy temat styczniowy Komisji Rewizyjnej dotyczący kontroli wykorzystania dotacji przez RCK nie jest wywoływany zbyt wcześnie?

Pani Skarbnik stwierdziła, że Komisja powinna zebrać się pod koniec stycznia, w innym przypadku informacja może być nie pełna.

Radny Lis stwierdził, że radni posiadają zbyt mało informacji na temat działalności Komisji Rewizyjnej i przewodnicząca powinna składać obszerne sprawozdanie z działalności.

Następnie Pani Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie gminy na 2007 rok wraz z 3 autopoprawkami, dotyczącymi oświaty , remontu drogi w Gościejewie oraz odszkodowań.

Wiceprzewodniczący Rady poinformował, że powinien zostać wykonany kosztorys na remont i na likwidację mostu, by wybrać tańszy wariant.

Radny Roman Kinach zapytał jak została załatwiona sprawa p. Krzywoszyńskiego?

Zastępca poinformował, że w związku z niemożnością wybudowania chodnika, będzie tam znajdował się ciąg pieszo-jezdny.

Radny Kazimierz Lis poinformował o prawdopodobieństwie uszkodzenia studzienek kanalizacyjnych na ul. Seminarialnej.

Wiceprzewodniczący Rady stwierdził, że należy zastanowić się nad zakupem fotoradaru dla Straży Miejskiej.

Radny Roman Kinach zapytał kiedy będą montowane tablice z nazwami ulic.

Zastępca odpowiedział, że w miesiącu styczniu.


Posiedzenie zakończono o godz. 17.40.

Protokół sporządziła Beata Ryga.

» powrót
Ilo¶æ odwiedzin : 673362 Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP