Strona gwna Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl SZUKAJ :    
  » Nasza Gmina
• Strona Gwna
• Lokalizacja
• Dane statystyczne
• Zadania publiczne
• Strategia rozwoju
• Zwizki i stowarzyszenia
  » Wadze i struktura
• Statut Gminy
• Struktura organizacyjna
• Rada Miejska
• Burmistrz
• Urzd Miejski
• Owiadczenia majtkowe
• Jednostki organizacyjne
• Jednostki pomocnicze
  » Protokoy z posiedze Komisji
• Komisja Spraw Spoecznych, Owiaty i Kultury
• Komisja Gospodarki, Finansw i Rolnictwa
• Komisja Dorazna
• Komisja Rewizyjna
  » Wane informacje
• Uchway Rady Miejskiej
• Zarzdzenia Burmistrza
• Protokoy z sesji
• Podatki i opaty
• Budet
• Przetargi
• Oferty inwestycyjne
• Rejestry i ewidencje
• Wzory dokumentw
  » Serwis
• Kontakt
• Redakcja
• Statystyka
• Rejestr zmian
Protokoły z sesji

2008-10-21
PROTOKÓŁ Nr 27/2008 - V kadencja
z XXVII Sesji V kadencji Rady Miejskiej w Rogoźnie odbytej w dniu 28 sierpnia 2008r. o godz.16.00.

Tematy Sesji:

1.      Działalność placówek kultury w naszej gminie.

2.      Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

XXVI Sesja zwołana została przez Przewodniczącego Rady na dzień 28 sierpnia 2008 roku , na godz. 16.00 w auli Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego ul. II Armii Wojska Polskiego 1.

 

I. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Zebranych powitał Przewodniczący Rady Miejskiej w Rogoźnie p. Roman Szuberski, który trzykrotnym uderzeniem Laską Przewodniczącego, otworzył Sesję i przewodniczył jej obradom.

Przed przystąpieniem do realizacji programu sesji, głos zabrał Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej Zbigniew Spychała, który wspólnie z Burmistrzem Rogoźna Bogusławem Janusem, złożył podziękowania i wręczył strażakom z jednostki OSP Rogoźno, oraz OSP Gościejewo okolicznościowe listy, za udział w akcjach ratujących życie i mienie mieszkańców Gminy Rogoźno.

Wyróżnieni strażacy z jednostki OSP Gościejewo:

-         Waldemar Kowalski,

-         Mariusz Koplin,

-         Grzegorz Kołodziejczak,

-         Jerzy Mazurkiewicz,

-         Jan Szcześniak,

-         Marian Tylec.

 

Wyróżnieni strażacy z jednostki OSP Rogoźno:

-         Marek Zieliński,

-         Piotr Cieślak.

 

W dalszej kolejności głos zabrał Wiceprzewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski Tomasz Łęcki, który w imieniu Stowarzyszenia podziękował odchodzącej ze stanowiska dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury p. Dorocie Mąderek za wieloletnią współpracę .

Przewodniczący Rady R. Szuberski poinformował, że Rada Miejska również przygotowała okolicznościowe podziękowania za współpracę dla pracowników odchodzących ze swoich stanowisk, czyli dla p. Doroty Mąderek dyrektora Rogozińskiego Centrum Kultury oraz dla p. Euzebiusza Rogińskiego Kierownika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Rolnictwa oraz Ochrony Środowiska.

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził na podstawie listy obecności, że na 15 radnych w sesji bierze udział 15 radnych-  Rada jest władna do podejmowania prawomocnych uchwał.

Lista obecności radnych stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu.

Lista obecności sołtysów stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.

Lista obecności gości stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

 

Na podstawie Regulaminu Rady Miejskiej w Rogoźnie do przeliczania głosów podczas głosowań Przewodniczący Rady wyznaczył Wiceprzewodniczącego Rady Henryka Janusa.

Wiceprzewodniczący Rady wyraził zgodę.

II. Przyjęcie porządku obrad.

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Przyjęcie protokołów z XXV i XXVI Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.
  4. Interpelacje i zapytania radnych.
  5. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
  6. Informacje Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
  7. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady.
  8. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.
  9. Działalność placówek kultury w naszej gminie.
  10. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.
  11. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

a)     przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 38/3 i 38/4 położonych w miejscowości Kaziopole,

b)    przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarownia przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 210/1 i 217/1 położonych w miejscowości Jaracz,

c)    przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego  na obszarze działek o nr ewidencyjnych od 150/2 do 150/14 położonych w m. Nienawiszcz,

d)    przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działki o nr ewidencyjnym 32 położonej w Rogoźnie przy ul. Łąkowej,

e)     przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno,

f)      przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Rogoźno na lata 2008-2032,

g)    wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa  użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Rogoźno,

h)    rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Rogoźna,

i)       określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

j)       wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok.

 

  1. Wolne wnioski i informacje.
  2. Zakończenie.

 

 

Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska zgłosiła wniosek o wykreślenie z porządku obrad pkt 11 h. Wyjaśniła, że w temacie skargi członkowie Komisji spotkali się dwukrotnie. Jednak biorąc pod uwagę, iż sprawa jest skomplikowana, należy szczegółowo przeanalizować dostępne dokumenty oraz zapoznać się z opinią prawnika. Komisja Rewizyjna temat będzie omawiała powtórnie, dlatego zasadnym jest wykreślenie tego punktu z porządku obrad.

Wniosek Przewodniczącej Komisji przyjęty został jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów  i Rolnictwa Zbigniew Nowak poinformował, że członkowie Komisji zobowiązali jego osobę, do wniesienia projektu uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, procedury jej

uchwalania oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu. Przewodniczący Komisji zaproponował wprowadzenie projektu uchwały w pkt 11 h. Ponadto dodał, że Komisja  zwróciła się z wnioskiem do Burmistrza o zaopiniowanie przygotowanego projektu przez prawnika, co zostało uczynione.

Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych Oświaty i Kultury Ryszard Dworzański zgłosił wniosek o nie wprowadzanie punktu zaproponowanego przez radnego Nowaka. Poinformował, że  wszystkie uchwały omawiane są na posiedzeniach Komisji, w/w uchwała jest szczególnie ważna, a o tym projekcie członkowie Komisji nie wiedzieli. Nie otrzymali także informacji, że Komisja GFiR wnioskuje o wprowadzenie tej uchwały do porządku obrad najbliższej sesji. W związku z tym radni nie mieli możliwości zapoznać się z projektem oraz porównać go z dokumentem, który został wykreślony z porządku obrad sesji czerwcowej.

Radny Zbigniew Nowak stwierdził, że nie ma możliwości nie wprowadzania tego punktu, gdyż Komisja GFiR jednogłośnie zobowiązała jego osobę. Dodał, że Komisja Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, szczegółowo się uchwałą nie zajmowała. Ponadto Pani Skarbnik przed sesją także poinformowała, że celowe byłoby podjęcie omawianej uchwały, tym bardziej , że zbliża się czas procedowania nad budżetem. Radny Nowak stwierdził, że w czasie przerwy kolega Dworzański, jako sprawny radny, może zapoznać się z projektem uchwały.

Radny R. Dworzański zwrócił się z wnioskiem do radnych, aby nie przyjmowali w/w projektu uchwały do porządku obrad.

Wiceprzewodniczący Rady H. Janus zgłosił wniosek o ogłoszenie przerwy w obradach.

Wniosek został przyjęty 12 głosami „za” przy 3 głosach „wstrzymujących”, w obecności 15 radnych.

 

Po przerwie radny Zbigniew Nowak poinformował, że sprawa budżetu jest  najważniejsza. Po naradzie, zgodnie z wolą radnych proponuje, się przegłosowanie wniosku Przewodniczącego Komisji R. Dworzańskiego. 

Przewodniczący Rady zauważył, że przygotowane zostały dwa projekty, jeden ze strony Burmistrza, a drugi ze strony radnych. Prace nad dokumentem trwały do 26 sierpnia, tak aby zapisy były zgodne z wymogami nowej ustawy. W związku z powyższym Przewodniczący Rady R. Szuberski zauważył, że wniosek radnego Dworzańskiego jest zasadny.

Nad wnioskiem radnego R. Dworzańskiego dotyczącym nie wprowadzania w/w projektu uchwały do porządku obrad najbliższej sesji przeprowadzono głosowanie:

12 radnych było „za” wnioskiem, a 2 „wstrzymało się” od głosowania, przy obecności 15 radnych. W związku z nie zgadzająca się liczba głosów głosowanie powtórzono.

W powtórnym głosowaniu wniosek radnego R. Dworzańskiego został przyjęty 13 głosami „za” przy 2 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Radny Zbigniew Nowak zaproponował wprowadzenie:

-         w pkt 10 a -projektu uchwały w sprawie : wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z  przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze powiatowej nr 2027P od ulicy Chabrowej w Rogoźnie do przejazdu kolejowego w miejscowości Garbatka na odcinku około 400 mb.

-         w pkt 10 b- projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika w  miejscowości Rogoźno ulica Wielka Poznańska przy drodze powiatowej nr 2029 od budynku nr 59 do sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego.

Radna Wanda Wiśniewska zapytała co mają wspólnego w/w uchwały z tematem punktu 10, czyli: informacją o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego?

Przewodniczący Rady zasugerował, że punkty te powinny zostać wniesione w pkt 11.

Radny Zbigniew Nowak złożył wniosek, aby zaproponowane przez niego projekty uchwał zostały umieszczone w p 11a oraz 11b.

Radny Zdzisław Hinz  poprosił o uzasadnienie , dlaczego proponuje się wprowadzenie tych projektów uchwał do porządku obrad.

Radny Zbigniew Nowak wyjaśnił, że Klub Radnych przypatrując się zmianom w budżecie, stwierdził, że pewne środki finansowe są i chce przeznaczyć je na wykonanie zadań wymienionych w proponowanych uchwałach. Radny dodał, że w rozmowach z Wicestarostą, Powiat skłania się do przyjęcia środków na te zadania, na specjalnie zwołanej sesji. Radny Nowak poinformował, że dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych uważa, iż zadania są możliwe do realizacji, a do wartości zadania 14 .000 euro nie jest konieczne ogłaszanie przetargu, tylko realizacja inwestycji z wolnej ręki.

Radny Zdzisław Hinz stwierdził, że informacja przedstawiona przez radnego Nowaka jest niepełna. Jeśli radni mają podjąć decyzję, to powinni wiedzieć jakie środki proponuje się na wykonanie w/w zadań.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stweirdził, że odczytano radnym tytuł uchwały. Odnośnie uzasadnienia poinformował, że projekty uchwał będą  rozdane później. W punkcie dotyczącym ich podjęcia, zostaną szczegółowo omówione i podane będą źródła pochodzenia środków. Radny dodał, że jeżeli dyskusja w tym temacie zostanie przeniesiona na chwilę obecną, to później będzie zbędna. W tym momencie wnoszone jest konkretne zadanie, a dalej( w pkt 11) sprawa będzie rozpatrywana. 

Radny Z. Hinz zauważył, że jest Regulamin pracy Rady i komisji, w którym jest dokładnie powiedziane , co należy robić z projektami uchwał. Natomiast uparcie brnie się w sytuację nieprawidłową. Radny Z. Hinz poinformował, że będzie głosował przeciwko takiemu procedowaniu uchwał, które nie ujrzały światła dziennego na posiedzeniu komisji.

Radny R. Dworzański stwierdził, że trudno jest podjąć decyzję o czymś, czego się nie wie. Dodał, że późniejsze rozdanie uchwał i podanie wszystkich informacji, co sugerował Wiceprzewodniczący A. Olenderski, nastąpi po fakcie. Radny R. Dworzański stwierdził, że powinna zostać przedstawiona informacja, w jakiej wysokości dotacja ma być przekazana oraz skąd środki będą pochodzić. Radny zauważył, że wielokrotnie się o to zwracano.

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że obecnie powinna się toczyć dyskusja nad porządkiem obrad, a omawianie konkretnej uchwały będzie miało miejsce w innym punkcie porządku obrad. Ponadto Rada, zgodnie z §29 pkt5 Regulaminu Rady Miejskiej, może nie stosować , w uzasadnionych przypadkach, 10- dniowego terminu przesłania projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad o niczym nie świadczy, gdyż w innym punkcie będzie ona głosowana, po jej wcześniejszym omówieniu i zapoznaniu się z nią. Wówczas radni podejmą decyzję, a samo wprowadzenie uchwały nie przesądza o jej podjęciu. Wiceprzewodniczący dodał, że ustawodawca daje możliwość radnym wprowadzenia zmian w porządku obrad podczas sesji.

Sekretarz Gminy zapytała czy projekty uchwał posiadają opinie radcy prawnego?

Wiceprzewodniczący A. Olenderski odpowiedział, że projekty uchwał były konstruowane w obecności, z doradztwem i z pełnym sprawdzeniem przez radcę prawnego. Dodał, że nie był to radca prawny Urzędu. Wiceprzewodniczący zauważył, że jeśli uchwały będą niezgodne z prawem, to Regionalna Izba Obrachunkowa je odrzuci.

Sekretarz Gminy I. Sip-Michalska poinformowała, że dopuszczalne jest pominięcie 10 – dniowego terminu przedłożenia projektów uchwał komisjom, ale nie można pominąć opinii radcy prawnego, która musi być uwidoczniona na dokumencie.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że zaistniały przypadek nie jest nowy. W ten sposób przez ostatnie dwa lata wprowadzano także inne projekty uchwał.  Wówczas także nie było pieczątki radcy prawnego i uchwały nie zostały zakwestionowane przez Regionalna Izbę Obrachunkową.

Radna Wanda Wiśniewska, w związku z brakiem uzasadnienia, co do wprowadzenia projektów uchwał do porządku obrad, poprosiła, aby temat -w tym wielkość środków na te zadania- został przybliżony  przez radnych Rady Powiatu.

Radny Rady Powiatu Ruks Władysław poinformował, że w dniu 26 sierpnia Rada Powiatu uchwaliła środki na budowę chodnika na odcinku od placu Karola Marcinkowskiego, do sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego. Nie omawiano inicjatywy Rady Miejskiej, jednak Powiat nie ma nic przeciwko dodatkowym środkom.

 

Następnie przystąpiono do głosowania wniosków radnego Z. Nowaka:

- Umieszczenie w pkt 11a projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z  przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze powiatowej nr 2027P Rogoźno- Garbatka. Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 2 głosach „przeciwnych” i 5 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

- Umieszczenie w pkt 11 b projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze powiatowej nr 2029 w m. Rogoźno. Wniosek został przyjęty 8 głosami „za” przy 1 głosach „przeciwnym” i 6 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

III. Przyjęcie protokołów z XXV i XXVI Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.

Protokół z XXV Sesji Rady Miejskiej z dnia 28 maja został przyjęty jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

Protokół z XXVI Sesji Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca został przyjęty jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

IV. Interpelacje i zapytania radnych.

Radny Marian Połczyński zapytał na jakim etapie jest budowa sceny zadaszonej w m. Pruśce?

Burmistrz odpowiedział, że na terenie , gdzie miała powstać scena nic nie ma. W poniedziałek odbędzie się spotkanie z Radą Sołecką, po części prowadzone są rozmowy odnośnie zasadności budowy sceny. Burmistrz poinformował, że na spotkaniu przedstawi swoją koncepcją realizacji tego zadania. Dodał, że powinno to być powiązane z rozbudową remizy strażackiej w Pruścach.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że radny Połczyński zgłosił wniosek w imieniu mieszkańców sołectwa oraz członków Rady Sołeckiej. Teraz okazuje się, że część członków zmieniała zdanie i scena zadaszona nie jest potrzebna. Radny stwierdził, że nie wie co jest tego przyczyną- czy krytyka prasowa czy inne działania, jest to jednak trochę dziwne.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał na jakim etapie jest inwestycja podjęta przez OSP Pruśce oraz jakie środki są potrzebne na zakończenie tego zadania?

Radna Renata Tomaszewska zapytała czy Regionalna Izba Obrachunkowa przysłała opinię o wykonaniu budżetu za I półrocze?

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zapytał czy Burmistrz zrobił coś w temacie  wysokich kosztów, w kwocie 642.000 zł, na utrzymanie Zarządu Spółki „Aquabellis”? Dodał, że bulwersuje to opinie publiczną, zwłaszcza, że podwyżka wody sięga 23%, a ścieków 33%. Kwoty te są uciążliwe i duże pieniądze zostaną „wygarnięte” z kieszeni osób fizycznych. Radny zapytał co Burmistrz w tym względzie zrobił, gdyż tak dalej być nie może. Radny A. Olenderski dodał, że nie jest tak, iż podwyżka weszła z mocy prawa i wszyscy są zadowoleni. Wiceprzewodniczący stwierdził, że należy coś w tym temacie zmienić, gdyż inaczej z roku na rok sytuacja będzie się powtarzała.

Burmistrz zauważył, że pkt IV porządku obrad przerodził się w wolne glosy wnioski, a powinny być interpelacje i zapytania.

Odnosnie rozbudowy remizy w Pruścach, Burmistrz odpowiedział, że odbyło się spotkanie z prezesem  OSP Pruśce. Rozrysowano wstępny szkic rozbudowy budynku, OSP proponuje rozbudowę o 340 m². Nie ma sporządzonego kosztorysu, ani projektu. Wstępny kosztorys przygotowuje pracownik Urzędu.

Burmistrz poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa opinii na temat wykonania budżetu za I półrocze nie przysłała.

Odnośnie pytania na temat kosztów utrzymania Zarządu „Aquabellis” Burmistrz stwierdził, że nic nie poradzi na to, że radny Olenderski nie rozumie, co tłumaczył prezes Dulko. Zaproponował, aby radny udał się do siedziby Spółki, zapoznał się z wszystkimi dokumentami, mimo, że prezes nie musi tych dokumentów pokazywać, zostanie wszystko radnemu wytłumaczone i pewnie zmieni zdanie.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że zapytania oraz wolne głosy i wnioski są to dwa różne punkty. Następnie przytoczył § 61 Statutu, który mówi, że: „ Zapytania  mogą być składane w formie pisemnej Przewodniczącemu na sesji Rady. Powinny być one formułowane zwięźle, tak aby odpowiedź mogła się sprowadzać doi krótkiej informacji o faktach”.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że skoro prezes „Aquabellis”, nie panuje nad kłopotami w firmie, a Burmistrz jest przedstawicielem na Walnym Zgromadzeniu Wspólników, jednoosobowo reprezentujący Urząd Miasta, powinien spowodować, żeby nie było takiej sytuacji, jak przypadki np. nie wymieniania zegarów. Dodał, że o te rzeczy nie ma starania i zadbania. Zauważył, że takich przypadków jest kilkadziesiąt, a sytuacja nie powinna mieć miejsca. Wiceprzewodniczący poinformował, że dane odnośnie kosztów utrzymania Zarządu otrzymał od prezesa „Aquabellis”, prezes mógł tą wypowiedź sprostować, jednak nie zrobił tego.

Burmistrz Rogoźna stwierdził, że radny Olenderski bardzo dobrze zna się na spółkach prawa handlowego, co nie raz już udowodnił. Wyjaśnił, że na Zgromadzeniu Wspólników Spółki „Aquabellis” reprezentuje nie Urząd Miejski, tylko Gminę, jako właściciela tej spółki. Ponadto prezes Dulko panuje nad sytuacją w Spółce, mimo różnych rzeczy rozpowiadanych przez radnego. Burmistrz zaproponował wspólne spotkanie z prezesem „Aquabellis”, aby radny zapoznał się z dokumentami i wszystkie wątpliwości zostaną wyjaśnione. Odnośnie liczników stwierdził, że nie umie udzielić informacji. Dodał, że gdyby Sesja odbywała się jak zwykle w środę, to prezes „Aquabellis”, byłby obecny i udzieliłby odpowiedzi. Burmistrz dodał, że w tej sytuacji radni mogą złożyć zapytanie pisemne.

 

V. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

Przewodniczący Rady poinformował, że podczas obrad ostatniej sesji złożone zostało jedno zapytanie, na które zainteresowani radni otrzymali odpowiedź w formie pisemnej.

Burmistrz wyjaśnił, że zapytanie dotyczyło zbiornika odcieków na wysypisko śmieci w Studzieńcu. W dniu 25 sierpnia odbyła się komisja składająca się z dwóch pracowników Urzędu oraz p. H. Siwińskiego, która dokonała przeglądu. Stwierdzono dwa uszkodzenia, które zostały uszczelnione i naprawione. Burmistrz dodał, że szczegółowe informacje będzie można uzyskać po przeprowadzeniu badania wody.

 

VI.  Informacje Przewodniczącego Rady Miejskiej i Przewodniczących Komisji o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.

Pisemna informacja Przewodniczącego Rady stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa Zbigniew Nowak poinformował, że w dniu 30czerwca wraz z Wiceprzewodniczącym A. Olenderskim uczestniczył w posiedzeniu Komisji Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim. Związane to było z przeznaczeniem środków z budżetu gminy na zadania budowy chodników przy drogach wojewódzkich. Drugie spotkanie (R.Szuberki, A.Olenderski, Zb.Nowak i H.Janus)  z Wicemarszałkiem Jankowiakiem, w tej samej sprawie odbyło się 26 sierpnia. Do wyjazdu radnych skłoniła wypowiedź Burmistrza, który na posiedzeniu Komisji , na pytanie radnego odnośnie chodników, wprost  powiedział, że nie wie co się dzieje w mieście.   Radny dodał, że długo trwała rozmowa z Wicemarszałkiem i wyjdzie to inwestycjom na zdrowie. Ponadto odbyło się jedno posiedzenie Komisji, m.in. w temacie działalności spółki „Afirma”. Radny podkreślił, że na posiedzeniu Komisji Burmistrz poinformował, że wszyscy wnioskujący o zmianę w studium oraz o miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego będą musieli zapłacić za ich sporządzenie. Radny  Nowak zaprotestował, gdyż są to zadania Gminy i nakładanie dodatkowych podatków na obywateli jest nie do przyjęcia.

Radny Jarosław Witt stwierdził, że uczestniczył w posiedzeniu Komisji do końca i zdania, które przytacza radny Nowak, jako wypowiedzi Burmistrza nie zostały wypowiedziane. Zauważył, że sam chciał złożyć wniosek odnośnie odpłatności, a m.in. Burmistrz przekonywał , że to nie musi być odpłatne. Radny Witt zwrócił uwagę, że jeśli przytacza się czyjeś słowa, to trzeba to robić dokładnie.

 

Przewodniczący Komisji Z. Nowak poinformował, że na posiedzeniu Komisji przyjęto dwa wnioski:

-         w sprawie zaopiniowania przez prawnika projektu uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, procedury jej uchwalania oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,

-         w sprawie przygotowania informacji na temat montowanych punktów oświetlenia drogowego.

Burmistrz Rogoźna stwierdził, że Przewodniczący Komisji tak prowadzi jej posiedzenie, że nie wie co mówi organ wykonawczy. Zauważył, że na Komisji nie mówił, iż nie wie co się z chodnikami dzieje. Informował natomiast na jakim etapie są projekty. Burmistrz zwrócił się do radnego, aby przed następną wypowiedzią zastanowił się co mówi. Odnośnie protestów radnego Nowaka Burmistrz stwierdził, że może tak robić, zresztą jest do tego przyzwyczajony. Natomiast na komisji prowadzone były szczere i uczciwe rozmowy na temat odpłatności, planów przestrzennego zagospodarowania i zmian w studium.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że słowa Przewodniczącego Nowaka były prawdą. Przytoczone wypowiedzi zostały wypowiedziane przez Burmistrza na posiedzeniu Komisji.

Radny Zdzisław Hinz- czy spotkanie z Wicemarszałkiem Województwa poprzedzone było rozmową z gospodarzem gminy Rogoźno, lub z osobami z Urzędu merytorycznie odpowiedzialnymi za inwestycje? Radny stwierdził, że taka rozmowa winna być przeprowadzona.

Przewodniczący Rady R. Szuberski wyjaśnił, że Wiceprzewodniczący A. Olenderski oraz radny Zbigniew Nowak uczestniczyli w dniu  30 czerwca w posiedzeniu Komisji Infrastruktury w Poznaniu. Wyjazd ten był wynikiem niezadowolenia z postępu prac prowadzonych wspólnie z Urzędem Marszałkowskim. Natomiast drugi wyjazd w dniu 26 sierpnia wyniknął z posiedzenia Komisji Gospodarki, Finansów i Rolnictwa, na której radni zadawali szereg pytań Burmistrzowi i nie otrzymali odpowiedzi. W związku z tym, że Burmistrz kilka razy odpowiedział radnym „nie wiem’, padła propozycja spotkania z Wicemarszałkiem.

Burmistrz zapytał  na które pytania udzielił odpowiedzi „nie wiem”?

Przewodniczący Rady wyjaśnił, że taką odpowiedź Burmistrz udzielił na pytania dotyczące inwestycji, w tym w sprawie budowy chodnika na ul. Kotlarskiej oraz na Rudzie. Dodał, że kilka razy odpowiedź brzmiała „nie wiem”.

Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że na posiedzeniu Komisji rozmawiano na temat inwestycji na drogach wojewódzkich, m.in. w sprawie budowy chodnika na ul. Kotlarskiej.  Jeden z radnych zapytał jakie są postępy w/w inwestycji, Burmistrz odpowiedział, że nie wie. Wówczas Przewodniczący Rady wysunął propozycję wyjazdu do Marszałka Województwa i spotkanie zostało zorganizowane. Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że w dniu wizyty radnych w rzędzie Marszałkowskim, odbył się przetarg na budowę chodnika przy ul. Kotlarskiej, (inwestycja zgłoszona przez 8 radnych). Budowa chodnika będzie przebiegać po prawej stronie od świateł przy ul. w. Poznańskiej, w kierunku banku PKO. Najniższą ofertę, na wykonanie tego odcinka, złożyła firma z Rogoźna, na kwotę 365.934.28 zł. 

Radny Zbigniew Nowak przypomniał radnemu Hinzowi, że radni uchwalili 450.000 zł pomocy dla Województwa Wielkopolskiego na budowę chodników, a na dzień dzisiejszy nie widać, by działania zostały rozpoczęte. Radny Nowak stwierdził, że radny  Hinz należy do radnych, którzy muszą się pytać , czy mogą coś zrobić. Z kolei radny Nowak należy do tej grupy, która się nie pyta co należy robić. Radny wyjaśnił, że stwierdzenie „na zdrowie naszym inwestycjom”, oznacza, iż komisja sejmikowa zapewniła pomoc, na budowę chodników w Rogoźnie na kwotę ok. 200.000 zł, a Marszałek zapewniał, że suma ta może wzrosnąć.

Przewodniczący Rady poprosił, aby radny nie robił „osobistych wycieczek”.

Radny Zdzisław Hinz zapytał czy w jego wypowiedzi była złośliwość w stosunku do wypowiedzi Przewodniczącego Komisji? Zauważył, że Przewodniczący Komisji takie złośliwości czyni systematycznie, w stosunku do radnego, czego nie powinna mieć miejsca.

Przewodniczący Rady przyjął uwagę jako zasadną.

 

            Przewodniczący Komisji  Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury Ryszard Dworzański poinformował, że Komisja odbyła jedno posiedzenie, którego głównym tematem było przygotowanie placówek oświatowych do nowego roku szkolnego. Komisja podzielona była na dwie części, z których pierwsza miała charakter wyjazdowy i polegała na wizytowaniu poszczególnych szkół. Przewodniczący Komisji poinformował, że placówki są bardzo dobrze przygotowane do nowego roku szkolnego, obiekty są piękniejsze, a baza dydaktyczna coraz lepsza. Przewodniczący Komisji R. Dworzański podziękował dyrektorom szkół, pracowników oraz wszystkim osobom, które przyczyniają się do poprawy wizerunku szkół na terenie gminy Rogoźno.

            Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej Wanda Wiśniewska poinformowała, że członkowie komisji spotkali się dwukrotnie w temacie rozpatrzenia skargi na nie podjęcie działań przez Burmistrza Rogoźna. Ponadto Komisja uczestniczyła w objeździe placówek oświatowych.   

            Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował o uczestnictwie w zebraniu wiejskim na Rudzie w dniu 26 lipca, oraz o udziale w przetargu na remont mostu w Gościejewie ( najniższa oferta opiewała na kwotę ok. 208.000 zł). Ponadto Wiceprzewodniczący uczestniczył w spotkaniach z mieszkańcami odnośnie gazyfikacji Sołectw: Laskowo oraz Karolewo. Poinformował, że budowa gazociągu Tarnowo etap II, ze względu na niski koszt przetargu,  zostanie zakończona w roku bieżącym, dlatego gazyfikację pozostałych sołectw można rozpocząć w roku 2009, a nie jak zaplanowano dopiero w roku 2010. Wiceprzewodniczący H. Janus wyjaśnił, że zebrał od mieszkańców wstępne deklaracje odnośnie przyłączenia do sieci. Zauważył, że deklaracje będą pomocne Urzędowi w weryfikacji osób chętnych na podłączenie przyłączy do sieci gazowej. Ponadto Wiceprzewodniczący poinformował, że w dokumentacji wykonywanej w roku 2002, na budowę gazociągu w . Tarnowo brakował tylko jeden budynek oraz budynki nowowybudowane. Natomiast dodatkowe koszty wybudowania sieci gazowej w Tarnowie, wynikały z braku deklaracji mieszkańców.

Ponadto Wiceprzewodniczący H. Janus poinformował, że na odcinku Ruda-Rogoźno, gdzie   ma powstać chodnik Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich zdecydował się na położenie dywanika asfaltowego.

Wiceprzewodniczący H. Janus uczestniczył w spotkaniach związanych z organizacją Powiatowego Turnieju Wsi.

 

VII. Sprawozdanie Burmistrza Rogoźna o pracach w okresie międzysesyjnym oraz z wykonania uchwał Rady.

Pisemna informacja na temat prac w okresie międzysesyjnym stanowi załącznik nr 5 do protokołu.

Pisemna informacja na temat wykonania uchwal Rady stanowi załącznik nr 6 do protokołu.

Pisemna informacja na temat gospodarowania mieniem komunalnym stanowi załącznik nr 7 do protokołu.

Radny Z. Hinz zapytał o spotkanie z projektantem w sprawie rozwiązania komunikacyjnego na Rudzie.

Wiceprzewodniczący H. Janus zapytał:

-         czy projektant wykonujący wjazd do „Dendro, to ta sama osoba, która wykonywała koncepcje rozwiązania ruchu na Rudzie?,

-         o szczegóły umowy z firmą „Pol-Dróg”,

-         co było tematem spotkania z Radą Nadzorczą Spółki „Aquabelli”?,

-         o spotkanie z projektantem chodnika na Rudzie.

 

 

Burmistrz wyjaśnił, że :

 

-         spotkanie z Radą Nadzorczą było posiedzeniem roboczym, tematykę może przedstawić na piśmie, gdyż nie pamięta szczegółów porządku spotkania,

-         w umowie z firmą „Pol-Dróg”, zawarty jest termin wykonania pracy, kwota, określono warunki, kary, umowa jest zgodna z rozstrzygniętym przetargiem.

-         Projektant p. Marcinkowski wykonywał koncepcję rozwiązania ruchu na Rudzie. Dokonano wszystkich uzgodnień z GDDKiA i podjęto decyzję o budowie ronda.  Ta sama osoba wykonywała projekt chodnika na odcinku Ruda- Rogoźno, dokument został przedłożony w WZDW 7 lipca. Projektant miał także wykonać wjazd do „Dendro”, jednak nie zostało to uzgodnione z WZDW, w związku z powyższym wycofał się z tego zadania i został obciążony karą umowną. Burmistrz poinformował, że w sprawie tego projektu prowadził rozmowy z dwoma firmami, które za to zadanie chcą otrzymać wynagrodzenie ponad 30.000 zł. Dodał, że projekt na wjazd do firmy nie został jeszcze wykonany.

Następnie Burmistrz zwrócił się do Przewodniczącego Rady, że jest ustalony porządek obrad, którego należy się trzymać. Porządek nie zawiera punktu, w którym informacje składa Wiceprzewodniczący Rady. Jest to niepotrzebne wyciąganie, i z omawianego punktu zrobiły się wolne głosy i wnioski. Odnośnie budowy gazociągu i zbierania deklaracji, Burmistrz zauważył, że Wiceprzewodniczący od lat o tym mówi i w tym momencie dyskusja jest nie celowa. Dodał, że gazociąg w Tarnowie został zbudowany i zgodnie z obietnicą gazociąg w Laskowie również będzie.  Odnośnie wizyty radnych u Wicemarszałka, w sprawie budowy chodników, Burmistrz poinformował, że  dwa tygodnie wcześniej mówił Przewodniczącemu Rady, że zostanie wykonana na odcinku Ruda-Rogoźno nakładka asfaltowa. Projektowane jest poszerzenie, nowe odwodnienie oraz nakładka i prawdopodobnie dołożone zostaną środki w wysokości 500.000 zł. Na obecna chwilę nie ma kosztorysów, są to wartości szacunkowe.

Ponadto Burmistrz poinformował,  że nie będzie obecny na turnieju wsi, jest to impreza finansowana przez Starostwo Powiatowe, której koszt wynosi 10.000 zł.

Przewodniczący Rady poinformował, że w następnym porządku obrad będzie informacja z działalności Wiceprzewodniczących Rady.

 

Następnie ogłoszono 30 minutową przerwę w obradach.

 

VIII. Pytania do radnych Rady Miejskiej i radnych Rady Powiatu.

Sołtys Sołectwa Parkowo Józef Szmania poruszył sprawę zniszczeń powstałych po ostatnich silnych wichurach. Sołtys zapytał czy jest to skutek zaniechania działań przez powołane do tego służby? Zapytał także jakie podjęto działania, by ten stan rzeczy już się nie powtórzył?  Sołtys J. Szmania poinformował, że zwracał się do Starostwa z wnioskiem o ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych na terenie sołectwa Parkowa oraz w kierunku Słomowa. Zarząd Dróg Powiatowych udzielił odpowiedzi, iż będzie badał natężenie ruchu na tym terenie. Sołtys zauważył, że niebezpieczeństwo wynika z braku pobocza, po którym mogłyby poruszać się dzieci uczęszczające do szkoły.

Kolejną sprawą poruszoną przez Sołtysa Parkowa były suche gałęzie zwisające nad drogą powiatową od torów kolejowych w kierunku drogi krajowej nr 11.

W dalszej kolejności sołtys zwrócił się z prośbą do Burmistrza o naprawę oświetlenia ulicznego, uszkodzonego podczas wichury w dniu 4 sierpnia.

Sołtys J. Szmania zwrócił się do Burmistrza, aby wystosować do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pisma z prośbą o usunięcie suchych gałęzi zwisających z drzew na odcinku drogi krajowej nr 11 , od Rożnowa w kierunku Obornik.

Radny Rady Powiatu Władysław Ruks stwierdził, że trudno radnym ustosunkować się do stanowiska przedstawionego przez Sołtysa. 

Radny Z. Hinz zaproponował sporządzenie stosowanego pisma do Starosty, z prośbą o wyrażenie stanowiska, co do poruszanych na sesji spraw i problemów.

Radny Rady Powiatu Kazimierz Zieliński poprosił, aby takie wnioski trafiły także do Komisji Gospodarki Powiatu Obornickiego, wówczas będą omawiane na jej posiedzeniach.

Sołtys Sołectwa Słomowo p. Jadwiga Kaczmarek poinformowała, że sołectwo również składało wnioski do Starostwa z prośbą o ograniczenie przejazdu samochodów ciężarowych, jednak żadna odpowiedź na wnioski nie została udzielona.

Radny Rady Powiatu Edmund Mielke poinformował, że droga w Parkowie od torów kolejowych w kierunku drogi nr 11, była oczyszczana. Radny, temat ten omawiał z Nadleśnictwem, które ze względu na brak wysięgnika miało problemy z usunięciem wystających gałęzi. Ponadto radny E. Mielke poruszył ten temat z Wicestarsotą Gronostajem, który wyjaśnił, że sprawa jest załatwiona.

Zastępca Burmistrza poinformował, że wszystkie awarie przekazywane są w formie pismnej do energetyki w Chodzieży. Dodał, że po ostatnich wichurach jest dużo awarii i wszystkie będą sukcesywnie naprawiane. Odnośnie gałęzi na drodze krajowej nr 11 Zastępca powiedział, że zostanie wysłane stosowne pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z prośbą o usunięcie niebezpieczeństwa.

 

IX. Działalność placówek kultury w naszej gminie.

Informacja na temat funkcjonowania Muzeum Historii Młynarstwa i Wodnych Urządzeń Przemysłu Wiejskiego przedstawiła p. Anna Płotkowiak- Przewodnik Muzeum, informacja stanowi załącznik nr 8 do protokołu.

Pani A. Płotkowiak zwróciła uwagę na zły stan drogi, będącej dojazdem do muzeum.

Sołtys Parkowa Józef Szmania wyjaśnił, że właściciel żwirowni systematycznie naprawia i utwardza drogę, o której mówi p. Przewodnik. Stwierdził, że dobrze by było, gdyby wszystkie drogi gminne były takie jak w Jaraczu.

Wiceprzewodniczący H. Janus potwierdził słowa sołtysa i dodał, że droga została utwardzona  1000 ton tłucznia. W związku z tym droga ta, na odcinku do rzeki Wełny jest na podbudowie, a najgorszy odcinek 200- metrowy jest od rzeki do samego Muzeum. Dodał, że na drodze znajdują się dziury, ale autobusy mogą się po niej poruszać.

Informację na temat funkcjonowania Rogozińskiego Centrum Kultury przedstawiła dyrektor Dorota Mąderek- informacja stanowi załącznik nr 9 do protokołu.

Dyrektor odczytała list gratulacyjny Prezydenta Lublina, skierowany do Burmistrza Rogoźna, z okazji uczestnictwa Orkiestry Rogozińskiej w Ogólnopolskim Przeglądzie Hejnałów Miejskich. Ponadto dyrektor poinformowała, że członkowie orkiestry  będą brali udział w konkursie orkiestr  kopalnianych. Na zakończenie dyrektor Dorota Mąderek podziękowała swojemu zastępcy p. Piotrowi  Szturmińskiemu, pracownikom RCK, dyrektorom szkół oraz wszystkim osobom, które wspierały działalność Rogozińskiego Centrum Kultury.

W dalszej kolejności głos zabrał przewodniczący Rady Muzeum p. Czesław Gruszka, który przedstawił skład osobowy Rady oraz jej działania, podjęte od momentu powołania jej na II kadencję.

Burmistrz Rogoźna poinformował, że w dniu jutrzejszym zostanie zamontowany zegar na ratuszu, który o godz. 12.00 w południe grać będzie hejnał Rogoźna, a co godzinę bić będą dzwony.

 

 

 

 

X. Informacja o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

Informację, która stanowi załącznik nr 10 do protokołu, przedstawił dyrektor ZEAPO Wiktor Jaworski.

Dyrektor Jaworski podziękował dyrektorom szkół, wszystkim pracownikom oraz pozostałym osobom, które przyczyniły się do przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

Do materiałów uwag i pytań nie było.

XI. Podjęcie uchwał w następujących sprawach:

A/ wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z  przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno-Garbatka- projekt przedstawił Wiceprzewodniczący A. Olenderski. Wyjaśnił, że podjęcie tego zadania jest konieczne ze względów bezpieczeństwa. Nie możliwości poszerzenia drogi i jedyną możliwością zwiększenia bezpieczeństwa jest budowa chodnika. Wiceprzewodniczący zauważył, że o środki na dalszą budowę chodnika występowało już Starostwo Powiatowe, nie zna jednak wyników prowadzonych rozmów. Dodał, że dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych informował, że na ten odcinek aktualna jest dokumentacja. Radny dodał, że dokumentacja aktualna jest prawie na czas nieokreślony , chyba, że zmienią się przepisy unijne. Wiceprzewodniczący zauważył, że w tym temacie prowadził także rozmowy z sołtysem, który skłania się do budowy chodnika na tym odcinku i wielokrotnie sprawę poruszał. Radny zauważył, że spodziewa się oporów Burmistrza, co do zgłoszonego wniosku.

Burmistrz poinformował, że na stan jego wiedzy projekt na ten odcinek jest już nieaktualny. Wyjaśnił, że nie jest przeciwny budowie chodników, tylko formie w jakiej działa Wiceprzewodniczący wraz z grupą radnych.  

Burmistrz zauważył, że w projekcie uchwały nie ma uzasadnienia i jest działanie pod płaszczykiem, pod pseudonimem, że dla dobra gminy i mieszkańców. Burmistrz poinformował, że nie długo jedzie na rozprawę sądową między p. Tomaszewską, a „Gońcem Rogozińskim” i będzie miał okazję powiedzieć to, co myśli. Dodał, że nie jest oporny budowie chodnika na ul. Garbackiej.

Sekretarz Gminy wyraziła wątpliwość, czy projekt uchwały został zaopiniowany przez radcę prawnego, gdyż § 1 brzmi: „Wyraża się zgodę na przekazanie środków finansowych z budżetu gminy w 2008 roku, w kwocie 130.000 zł dla Powiatu Obornickiego(...)”, a więc wnioskodawca powinien załączyć stosowne pismo, będące wnioskiem o przekazanie w/w środków.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski poinformował, że takie stanowisko zostało uzgodnione ze Starostą. Odnośnie oporności Burmistrza, co do budowy chodnika, radny poinformował, że sugeruje się opinią mieszkańców Garbatki, którym Burmistrz miał powiedzieć, ze przy drodze powiatowej nie będzie budował chodnika.  Dodał, że jeśli zajdzie konieczność, to sprawa będzie wyjaśniana.

 

            Uchwała Nr XXVII/ 176/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie:   wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z  przeznaczeniem na budowę chodnika w miejscowości Rogoźno-Garbatka przyjęta została 9 głosami „za”, przy 6 glosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

B/ wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze powiatowej nr 2029 P w Rogoźnie- projekt przedstawił Wiceprzewodniczący A. Olenderski.

Radny Marian Kuszak poprosił o powtórzenie, przez radnego Rady Powiatu Władysława Ruksa informacji o finansowaniu w całości w/w zadania przez Powiat Obornicki. Radny stwierdził, że mając taką wiedzę nie bardzo wie w jaki sposób głosować.

Radny Rady Powiatu Obornickiego Władysław Ruks poinformował, że na początku sesji użył sformułowania, iż chodnik będzie budowany przez Powiat na odcinku od przystanku autobusowego do sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego. Wyjaśnił, że na posiedzeniu Komisji Społecznej była dyskusja właśnie o takim odcinku. 26 sierpnia Rada Powiatu podjęła uchwałę o budowie chodnika, jednak nie sprecyzowano odcinka, stąd radny Ruks domyślał się, że jest to ten sam odcinek omawiany na Komisji. Jednak w dniu dzisiejszym otrzymał informację, że realizacja zadania zostanie zakończona na wysokości posesji  W. Poznańska 59.

Radny Z. Nowak zapytał czy Rada Powiatu sprecyzowała odcinek, na którym ma zostać położony chodnik? Wyjaśnił, że Rada Miejska dokładnie określiła, gdzie chodnik będzie wykonywany, gdyż jest to jedna z głównych ulic miasta. Obecnie radni idą w kierunku, aby zmienić wizerunek zapomnianego miasta.

Burmistrz poinformował, że nie jest oporny budowie tego chodnika. Wyjaśnił, że dawno myślał o tym zadaniu, rozmawiał z Przewodniczącym Rady, aby na w/w zadanie przeznaczyć środki z ul. Rolnej, gdyż tam nie zostaną wykorzystane. Przewodniczący Rady był za takim rozwiązaniem, jednak stwierdził, że radnego Olenderskiego nie da się przekonać. Burmistrz zauważył, że bardziej zasadnym byłoby wykonywanie chodnika na ul. W. Poznańskiej niż na ul. Rolnej. Dodał, że przy posesji W. Poznańska 59 chodnik został już położony i stwierdził, że uchwała nie jest precyzyjnie przygotowana.

Przewodniczący Rady poinformował, że za kilka lat będzie uroczystość 150-lecia istnienia Liceum, teren jest nieco zaniedbany i w związku z tym zgłoszony wniosek jest zasadny.

Burmistrz wyraził wątpliwość czy zaproponowana kwota 41.000 zł wystarczy na wykonanie tego odcinka i zapytał czy do realizacji zadania Powiat dołoży środki?

Przewodniczący Rady stwierdził, że 41.000 zł kosztował odcinek od przystanku autobusowego do posesji nr 59. W związku z tym zaproponowana przez radnych kwota 41.000 zł, na kolejny odcinek,  powinna wystarczyć na wykonanie ponad 50% tego zadania. Ponadto budowa chodnika powinna zostać wsparta przez Powiat Obornicki.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że Powiat jest zdania, że trzeba wykonywać zadania, za te środki, którymi się dysponuje, a w miarę możliwości pewne kwoty zostaną dołożone.    

Radny Rady Powiatu Władysław Ruks wyraził zdziwienie dla pytań radnego Nowaka, gdyż,  radni nie uczestniczą w dyskusjach Zarządu Powiatu i Starosty.

Radny Rady Powiatu Edmund Mielke poinformował, że Rada Miejska w Rogoźnie może liczyć na poparcie radnych Rady Powiatu w staraniach o uzyskanie środków na zadania inwestycyjne.

 

            Uchwała Nr XXVII/ 177/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie:   wyrażenia zgody na przekazanie środków finansowych dla Powiatu Obornickiego z przeznaczeniem na budowę chodnika przy drodze powiatowej nr 2029 P w Rogoźnie  przyjęta została 11 głosami „za”, przy 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

C/ przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 38/3 i 38/4 położonych w miejscowości Kaziopole-projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

Uwag nie było.

 

Uchwała Nr XXVII/ 178/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 38/3 i 38/4 położonych w miejscowości Kaziopole, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

 

D/ przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarownia przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 210/1 i 217/1 położonych w miejscowości Jaracz- projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

Uwag nie było.

 

Uchwała Nr XXVII/ 179/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działek o nr nr ewidencyjnych 210/1 i 217/1 położonych w miejscowości Jaracz, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

 

 

E/ przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarownia przestrzennego na obszarze działek o nr ewidencyjnych od 150/2 do 150/14 położonych w m. Nienawiszcz- projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

Uwag nie było.

 

Uchwała Nr XXVII/ 180/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działek o nr ewidencyjnych od 150/2 do 150/14 położonych w m. Nienawiszcz, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

F/ przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działki o nr ewidencyjnym 32 położonej w Rogoźnie przy ul. Łąkowej- projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

Uwag nie było.

 

            Uchwała Nr XXVII/ 181/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na obszarze działki o nr ewidencyjnym 32 położonej w Rogoźnie przy ul. Łąkowej, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

G/ przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno- projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

 

Radny Zbigniew Nowak zgłosił wniosek, aby  § 2. 1 miał brzmienie: „część działek o nr ewid. 389/59  i   389/60  położonych w miejscowości Studzieniec na cele eksploatacji torfu”. Radny wyjaśnił, że cały obszar tych działek to ok. 84 ha, a wnioskodawca ma podpisany akt notarialny na dzierżawę ok. 7 ha gruntu.

Radny zgłosił wniosek aby §2 .2 miał brzmienie: „część działki o nr ewid. 126 położonej w miejscowości Boguniewo na cele eksploatacji torfu”. Ponadto dokonać należy stosowanych zmian w załączniku graficznym, zgodnie z tym, który przedstawił wnioskodawca.

Burmistrz stwierdził, że wniosek został złożony na cały obszar.

Radny Nowak poinformował, że wniosek obejmował fragmenty działek. W związku z tym sprawę przegapili, albo przedobrzyli urzędnicy.

 

Celem zajęcia stanowiska ogłoszono przerwę.

 

Po przerwie radny Zbigniew Nowak zgłosił następujące poprawki do projektu uchwały:

§ 2. otrzymuje brzmienie:

Granice obszarów  objętych  zmianą studium przedstawiają  załączniki  graficzne do niniejszej uchwały  w skali 1 : 5000   i  1 : 2000  i obejmują:

1)      część działek o nr ewid. 389/59  i   389/60  położonych w miejscowości Studzieniec na cele eksploatacji torfu

2)      część działki o nr ewid. 126 położonej w miejscowości Boguniewo na cele eksploatacji torfu.”

 

Poprawka została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

         

Uchwała nr  XXVII/182/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z  dnia   28 sierpnia  2008r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Rogoźno przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

H/ przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Rogoźno na lata 2008-2032 -projekt przedstawił kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński.

Uwag nie było.

 

Uchwała nr  XXVII/183/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z  dnia   28 sierpnia  2008r. w sprawie przyjęcia programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu gminy Rogoźno na lata 2008-2032, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

I/ wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa  użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Rogoźno,- projekt uchwały przedstawił Wiceprzewodniczący A. Olenderski.

Przewodniczący Rady poinformował, że jest to ten sam projekt przedstawiony przez Burmistrza w miesiącu czerwcu, w związku z tym należy zmienić datę.

Burmistrz poinformował, że obecnie nie zwracał się do Rady Miejskiej o zgodę na udzielenie bonifikaty, gdyż w miesiącu czerwcu Rada uchwały nie podjęła. Dodał, że nie wie kto jest wnioskodawcą tego projektu, gdyż są to te same stawki, które były proponowane w czerwcu, a dodatkowo wnioskodawcy posługują się uzasadnieniem Burmistrza z poprzedniej sesji. Burmistrz wyraził zdziwienie, że pod omawiany projekt uchwały przedstawiony przez radnego Olenderskiego, podpięto uzasadnienie Burmistrza z miesiąca czerwca.

 

 

 

Uchwała nr XXVII/184/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008r.w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Rogoźno, przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

 

J/ określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków- projekt przedstawiła Skarbnik Gminy Maria Kachlicka.

Uwag nie było.

 

Uchwała nr XXVII/185/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008r.w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,  przyjęta została jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

K/ wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok.

Autopoprawki do projektu budżetu przedstawiła Skarbnik Gminy Maria Kachlicka:

- Autopoprawka nr 1 dotacja dla Ośrodka Pomocy Społecznej na kwotę 33.500 zł. Uwag nie było. Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

- Autopoprawka nr 2– wniosek Sołectwa Laskowo o przeniesienie środków. Uwag nie było.

Autopoprawka została przyjęta 14 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym w obecności 15 radnych.

- Autopoprawka nr 3-  związana z rozstrzygnięciem przetargu na remont mostu w Gościejewie i przeniesieniem środków na pokrycie kosztów oświetlenia ulic. Uwag nie było. Autopoprawka została przyjętajednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

- Autopoprawka nr 4- dotycząca przeniesień w Szkołach Podstawowych nr 2 oraz 3 , jak również w ZEAPO. Uwag nie było. Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

Autopoprawka nr 5- dotycząca przeniesień w Gimnazjum Nr 1. Uwag nie było. Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” w obecności 15 radnych.

 

Wiceprzewodniczący H. Janus zgłosił wniosek, stanowiący załącznik nr 11 do protokołu, o następującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 100.000 zł : w dz. 600, rozdz. 60016,  § 6050, z zadania budowa drogi nr 273537P Jaracz- Młyn, przy udziale środków z FOGR z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 100.000 zł w dz. 600, rozdz. 60016, § 4270, na remont chodnika w miejscowości Owieczki od sklepu spożywczego do drogi nr 1352 P oraz od drogi nr 1706 do budynku nr 3.

Uzasadniając Wiceprzewodniczący H. Janus  poinformował, że do budżetu na 2008 rok wprowadzono na to zadanie kwotę 50.000 zł, jak wynika z informacji opisowej z wykonania budżetu za I półrocze, zadanie będzie realizowane w drugiej połowie roku. Zaplanowana kwota jest niewystarczająca na wykonanie chodnika w całości i w związku z tym zasadnym jest zwiększenie kwoty po stronie wydatków o 100.000 zł i wykonanie chodnika w całości w roku bieżącym.

Burmistrz Rogoźna wyjaśnił, że radny Janus nie poinformował o prawdzie, ponieważ chodnik został wykonany , rozliczony oraz zapłacony i zadanie nie będzie wykonywane, tak jak  powiedział radny w drugiej połowie roku.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że chodnik został wykonany za 50.000 zł, na odcinku 1/3  całości.

Burmistrz dodał, że chodnik został wykonany za kwotę ujętą w budżecie.

Wniosek Wiceprzewodniczącego H. Janusa został przyjęty 8 głosami „za” przy 4 głosach „przeciwnych” i 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Przewodniczący Rady zgłosił wniosek, stanowiący załącznik nr 12 do protokołu, o następującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 41.000 zł : w dz. 600, rozdz. 60016,  § 6050, z zadania budowa drogi nr 273537P Jaracz- Młyn, przy udziale środków z FOGR z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 41.000 zł w dz. 600, rozdz. 60014, § 6300, na budowę chodnika w m. Rogoźno, ul. W. Poznańska , przy drodze powiatowej nr 2029 P, od budynku nr 59, do sali gimnastycznej Liceum Ogólnokształcącego.

Wniosek Przewodniczącego Rady przyjęty został 11 głosami „za”, przy 1 głosie „przeciwnym” i 3 głosach „wstrzymujących”, w obecności 15 radnych.

 

 

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zgłosił wniosek, stanowiący załącznik nr 13 do protokołu, o następującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 130.000 zł : w dz. 600, rozdz. 60016,  § 6050, z zadania budowa drogi nr 273537P Jaracz- Młyn, przy udziale środków z FOGR z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 130.000 zł w dz. 600, rozdz. 60014, § 6300, na budowę chodnika w m. Rogoźno, przy drodze powiatowej nr 2027 P od ul. Chabrowej, do przejazdu kolejowego w m. Garbatka, na odcinku ok. 400 mb.

Wniosek Wiceprzewodniczącego A. Olenderskiego został przyjęty 10 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” i 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Radna A. Pasternak zgłosiła wniosek, stanowiący załącznik nr 14 do protokołu, o następującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 51.000 zł „ w dz. 900, rozdz. 90015, § 6050, z zadania budowa oświetlenia ul. Leśnej, z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 51.000 zł w dz. 600, rozdz. 60016, § 6050 na budowę odcinka drogi  wraz z chodnikiem na długości ok. 80 mb łączącą ul. Paderewskiego od budynków nr 22 i 23 z ul. Kościuszki.

Wniosek radnej został przyjęty 8 głosami „za”, przy 2 głosach „przeciwnych” i 5 głosach „wstrzymujących”, w obecności 15 radnych.

 

Wiceprzewodniczący H. Janus zgłosił wniosek stanowiący załącznik nr 15 do protokołu, o następującej treści:

Wnioskuje się o zmianę zapisu w załączniku  nr 5 w poz. 3 i w załączniku nr 4 poz. Nr 7 w uchwale Rady Miejskiej w Rogoźnie w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok.

Zapis „ Budowa drogi nr 1734 Boguniewo-Parkowo z udziałem środków  FOGR” proponuje się zastąpić zapisem „Budowa drogi nr 1734 Boguniewo-Parkowo o dł. 2750 mb , od drogi nr 2028 P do drogi nr 2038 P z udziałem środków  FOGR”.

 

Wiceprzewodniczący H. Janus wyjaśnił, że w podjętej opinii  z 2006 roku, była droga o długości 2250 mb, na podbudowie z kamienia oraz dofinansowanie przebudowy drogi gruntowej na drogę o nawierzchni bitumicznej na odcinku 700 metrów. Radny poinformował, że po zmierzeniu okazało się, że długość odcinka od drogi na podbudowie z kamienia  do drogi powiatowej w m. Józefinowo wynosi ok. 450 m. Natomiast radni otrzymali uchwałę, w której odcinek ten ma 700 metrów długości. Wiceprzewodniczący Janus zaproponował wykonanie odcinka drogi od Boguniewa, do miejsca gdzie zaczyna się asfalt na drodze powiatowej w m. Józefinowo. Dodał, że kosztorys szacunkowy  na wykonanie całego zadania wynosił 820.000 zł. Obecnie  nowy kosztorys jest większy o 70.000 zł i nie obejmuje przebudowy drogi  nawierzchni gruntowej na drogę na nawierzchni bitumicznej.

Burmistrz zapytał czy radny proponuje konkretną kwotę na wykonanie zadania? Dodał, że na obydwie drogi są projekty i kosztorysy i łącznie wykonanie obydwu dróg wynosi 1.075.000 zł. Burmistrz zauważył, że nie ogłosi przetargu, jeśli w budżecie nie będzie zapewnionych środków.

Wiceprzewodniczący H. Janus zauważył, że w roku ubiegłym wykonanie odcinka na podbudowie o długości 1800 metrów kosztowało 400.000 zł. W związku z tym zwiększenie środków o ponad 100% na wykonanie odcinka dłuższego o 400 metrów jest nieporozumieniem. Zwłaszcza, że projektuje się położenie dwóch dywaników asfaltowych na drodze o małym natężeniu ruchu. Wiceprzewodniczący dodał, że do ogłoszenia przetargu nie ma potrzeby zapewnienia pełnej kwoty. Rzeczywista kwota wyniknie po rozstrzygnięciu przetargu, a ponadto w każdej chwili można zwiększyć deficyt budżetowy.  

Burmistrz stwierdził, że jeżeli zostanie  w budżecie ta sama  kwota na dwie drogi, to przetarg nie zostanie ogłoszony.  Zwłaszcza, że radny Janus zna się lepiej na wykonaniu dróg niż projektanci. Burmistrz dodał, że jeżeli nie będzie pełnych środków przetarg nie będzie ogłoszony, umowa z Marszałkiem Województwa  na realizację  zadań jest podpisana do 30 października i należy liczyć się z tym , że Gmina może nie otrzymać dofinansowania .

Radny Zbigniew Nowak poinformował, że Marszałek Jankowiak, jeden z najlepszych samorządowców w Wielkopolsce nie słyszał, żeby drogi budowane przy udziale środków z FOGR miały dwie nakładki asfaltowe. Dodał, że Burmistrz przez 4 lata nic nie robił na drogach wiejskich, a teraz wpada w kolejną skrajność i chce budować autostrady na pola. Radny Nowak po trzykroć zaprotestował przeciwko budowie dróg z dwoma nakładkami asfaltowymi z udziałem środków z FOGR.

Burmistrz zauważył, że wiadomym jest iż radny Nowak obraża. Dodał, że radny nie pamięta , jak przecinał wstęgę po wybudowaniu drogi w Budziszewku. Burmistrz zauważył, że realizacja tych zadań jest wspólną zasługą radnych i Burmistrza. Poinformował, że nie będzie brał odpowiedzialności za to, co wymyślił radny Nowak i radny Janus. Przekazywane informacje są na podstawie projektów i kosztorysów, dodał, by radni nie mówili, że Burmistrz nie chce robić dróg w Parkowie czy Jaraczu. Burmistrz zauważył, że nie interesuje go, co mówi Marszałek Jankowiak, gdyż nie on odpowiada za budżet Gminy i jakość wykonanej drogi. Dodał, że odbył rozmowy z projektantami i drogowcami i nie weźmie odpowiedzialności za drogę z jednym dywanikiem asfaltowym. Drogi będą robione, ale tylko po zabezpieczeniu środków w budżecie.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że nie rozumie oporu Burmistrza  co do propozycji radnych, zwłaszcza, że zbytnim luksusem jest kładzenie dwóch warstw asfaltu na takich drogach, które mają podbudowę. Radny poinformował, że taka sama jest opinia fachowców, z którymi prowadzono dyskusję. Dodał, że po raz pierwszy słyszy taką wersję. Stwierdził, że nie wie o co chodzi z tymi dwoma warstwami asfaltu, bo być może były inne sprawy do załatwienia, być może miało powstać więcej dróg i pewnie taka wiedzę ma Burmistrz. Ponadto radnego dziwi propozycja położenia asfaltu na drodze w Jaraczu.

Stwierdził, że   droga powinna być zaprojektowana pod kątem muzeum, np, z kamieni i nie jest to tylko opinia radnego. Wiceprzewodniczący Olenderski poinformował, że właściciel żwirowani utwardził drogę kamieniami, w związku z czym  podbudowa  ma ok. 20 cm, dlatego nie rozumie konieczności kładzenia dwóch warstw. Radny dodał, że podobna sytuacja jest na drodze Boguniewo- Parkowo, gdzie ruch samochodów ciężarowych nie jest nasilony. Wiceprzewodniczący A. Olenderski poinformował, że w rozmowie Wicemarszałek także stwierdził, że nie ma konieczności położenia dwóch warstw asfaltu, druga warstwa może zostać położona w późniejszym czasie. 

Burmistrz poprosił o wyjaśnienie co radny miał na myśli mówiąc, iż Burmistrz miał coś do załatwienia?

Wiceprzewodniczący A. Olenderski stwierdził, że być może pod ewentualnością położenia dwóch warstw asfaltu kryje się większa długość budowanych dróg, lub Burmistrz chce budować jeszcze inną drogę.

Wiceprzewodniczący H. Janus powiedział, że z informacji, które posiada, kosztorys jest znacznie wyższy. Ponadto do kosztorysu ujęto odcinek drogi o dł. 700 metrów, który w części posiada asfalt i jest odcinkiem należącym do powiatu. W związku z powyższym, jeśli w projekcie poda się rzeczywistą długość drogi polnej , to koszt zadania będzie niższy, aniżeli 1.000.000 zł.

Odnośnie nie udzielania gwarancji na drogi z jedną warstwą asfaltu Wiceprzewodniczący H. Janus wyjaśnił, że prowadził rozmowy z dwoma firmami zajmującymi się budową dróg. Firmy udzielają gwarancji na zadania wykonane zgodnie z projektem. Radny stwierdził, że w przypadku drogi w Gościejewie, gdzie wyrosła trwa, może być to winą nadzoru. Wiceprzewodniczący H. Janus dodał, że położenie dwóch warstw asfaltu będzie stratą pieniędzy.

Burmistrz poinformował, że na wykonanie odcinka 2300 metrów w Buguniewie jest kosztorys na kwotę 862.748,97 zł, a na odcinek drogi polnej 450 metrów, jest kosztorys na kwotę 213.164,26 zł.

Radna Longina Kolanowska poprosiła , aby w spornych sprawach wypowiadał się ekspert od dróg, gdyż radni nie są fachowcami i trudno podjąć jest decyzję mając sprzeczne informacje.

 

Wniosek Wiceprzewodniczącego Janusa dotyczący zmian w załączniku został przyjęty 10 głosami „za” przy   2 głosach „przeciwnych” i 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Radna Renata Tomaszewska zgłosiła wniosek, stanowiący załącznik nr 16 do protokołu nastepującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 50.000 zł : w dz. 600, rozdz. 60016,  § 6050, z zadania budowa drogi nr 273537P Jaracz- Młyn, przy udziale środków z FOGR z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 50.000 zł w dz. 900, rozdz. 90015, § 6050 na budowę oświetlenia przy ul. Seminarialnej na wysokości przedszkola do skrzyżowania z ul. Długą.

Wniosek został przyjęty 9 głosami „za” przy 3 głosach „przeciwnych” i 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Radny Kazimierz Lis zgłosił wniosek, stanowiący załącznik nr 17 do protokołu następującej treści:

- Zmniejsza się wydatki o kwotę 60.000 zł : w dz. 600, rozdz. 60016,  § 6050, z zadania budowa drogi nr 273537P Jaracz- Młyn, przy udziale środków z FOGR z przeznaczeniem na:

- Zwiększenie wydatków o kwotę 60.000 zł w dz. 600, rozdz. 60016, § 6050 , na budowę chodnika w Rogoźnie obustronnie na ul. Nowej od skrzyżowania z ul ul Kotlarską i Kościuszki w kierunku ul. Długiej.

Wniosek został przyjęty 11 głosami „za” przy 1 głosie „przeciwnym” i 3 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Wiceprzewodniczący A. Olenderski zabrał głos odnośnie słów Burmistrza, iż nie będzie budował dróg, gdyż są zaplanowane inne inwestycje. Radny zauważył, że zmniejsza się deficyt o kwotę 360.000 zł, pozostanie deficyt na poziomie 1.600.000zł. Z realizacji wypadły zadania z udziałem środków z funduszy europejskich na kwotę 700.000 zł. W związku z tym będzie deficyt 1.400.000 zł, i w takiej wysokości należałoby wziąć kredyt żeby pokryć wszystkie wydatki. Wiceprzewodniczący Olenderski poinformował, że gmina nie zostanie zadłużona, a na koniec roku zadłużenie będzie na tym samym poziomie 1.400.000 zł. radny dodał, że gdyby położyć po jednej warstwie asfaltu, to środki  po zmianach w zupełności wystarczą i nie ma potrzeby zaciągania kredytu.  Jednak skoro Burmistrz mówi , że jest nowa sztuka budowania dróg, to można zwiększyć zadłużenie o 380.000 zł i deficyt będzie na poziomie roku ubiegłego.

Skarbnik Gminy zauważyła, że zadanie zgłoszone przez radnego Lisa powinno być umieszczone w innym paragrafie. 

W związku z powyższym ogłoszona została przerwa.

 

Po przerwie radny K. Lis głosił wniosek stanowiący załącznik nr 18 do protokołu, w sprawie zmiany paragrafu we wcześniej przedstawionym i przegłosowanym wniosku.

Wniosek został przyjęty 11 głosami „za” przy 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

Następnie Skarbnik przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok.

 

            Uchwała Nr XXVII/186/2008 Rady Miejskiej w Rogoźnie z dnia 28 sierpnia 2008 roku w sprawie  zmian w budżecie Gminy Rogoźno na 2008 rok przyjęta została 11 głosami „za”, przy 4 głosach „wstrzymujących” w obecności 15 radnych.

 

XII. Wolne wnioski i informacje.

Radny Kazimierz Lis zauważył, że sesja rozpoczęła się od pięknych słów i podziękowań skierowanych do członków OSP, za postawę. Natomiast w poczcie radni otrzymali list otwarty od jednego z członków OSP, na temat zachowania Zastępcy Burmistrza. Radny poinformował, że rozmawiał ze strażakami , jednak chce poznać relację Burmistrza w tym temacie.

Kierownik Wydziału Euzebiusz Rogiński  w związku ze zmianą stanowiska pracy podziękował wszystkim za dotychczasową współpracę.

Następnie głos zabrał mieszkaniec Rogoźna, p. Alojzy Jabłoński zapytał Burmistrza, kiedy sprawa , którą zgotował Burmistrz zostanie załatwiona? Mieszkaniec wyjaśnił, że „z mieszkania zrobiła się chlewnia, dowodem jest wizyta pracowników Komendy Wojewódzkiej, którzy ze względu na fajny zapach musieli opuścić mieszkanie zainteresowanego”.  Pan Jabłoński stwierdził, że w tej sprawie nic się nie dzieje, mimo wizyty komisji, w skład której wchodziło kilku radnych, jest natomiast podwyżka czynszu i opłaty za nieczystości stałe. Mieszkaniec dodał, że miało być tak pięknie i ładnie, a zapewnienia te składali Burmistrz i Zastępca podczas sesji przed wyborami i podczas spotkań przedwyborczych z mieszkańcami. Pan Jabłoński zapewnił, że jeśli nic się w jego sprawie nie zmieni, to nie pozostawi jej na tym etapie i wystąpi do sądu z pewnymi sprawami, co uszczupli budżet miejski. Zainteresowany poinformował, że domaga się tego, za co płaci i co mu się należy.

Na chwilę obecną wstrzymał regulowanie opłat za czynsz, ponieważ mieszka w mieszkaniu poniżej standardu, które można nazwać chlewnią. Pan Jabłoński poprosił o wyjaśnienie, kiedy sprawa zostanie załatwiona. Zwrócił się do radnych, aby swoją władzą spowodowali, by w mieście zaczęło się inaczej dziać, „gdyż ojcowie miasta są niestety poniżej pasa”.

Radny Jarosław Witt poinformował, że poczuł się mocno urażony słowami radnego Nowaka, kiedy na początku sesji cytował słowa, które nie zostały wypowiedziane podczas obrad Komisji. Natomiast radny Olenderski potwierdził słowa radnego Nowaka, tym samym zarzucając kłamstwo radnemu Wittowi. W związku z powyższym radny Witt złożył wniosek o odsłuchanie nagrań z przebiegu sesji oraz Komisji w obecności Przewodniczącego Rady. Radny Witt dodał, że jeśli się okaże, iż nie miał racji , to przeprosi radnego Nowaka na następnej sesji. Natomiast jeśli okaże się , że radny Witt ma rację, to przeprosin oczekuje od radnego Nowaka.

Wiceprzewodniczący A. Olenderski potwierdził wypowiedziane na początku sesji słowa. Dodał, że Burmistrz podczas posiedzenia komisji na pytanie odpowiedział „nie wiem”.

Radny Jarosław Witt zauważył, że radny Nowak   wypowiedział zupełnie inne słowa niż radny Olenderski.

Burmistrz poinformował, że udzielił odpowiedzi Przewodniczącemu na list skierowany przez członków OSP. Nie ma natomaist wiedzy dlaczego radni kserokopii tego pisma nie otrzymali, gdyż wszystkie inne pisma są kserowane i radni je otrzymują.  Burmistrz dodał, że nie chce wchodzić w sedno sprawy, skarga na Zastępcę powinna wpłynąć do Burmistrza, a nie do Rady.  Natomiast jeśli wpłynie skarga na pracownika, to zostanie wszczęta odpowiednia procedura. Ponadto Burmistrz poinformował, że na temat zachowania strażaków ma zdjęcia oraz opinię Komendanta Straży Miejskiej. Poza tym list tej samej treści, ukazuje się w prasie lokalnej na dwa tygodnie przed dostarczeniem pisma  do Urzędu.

Odnośnie pytania p. Jabłońskiego Burmistrz wyjaśnił, że „ nie zgotował tej sprawy”. Projekt oraz pozwolenie na budowę był wykonany przez poprzedni Zarząd i Burmistrza Gruszkę. Poprosił, aby nie powtarzać, że to zrobił Burmistrz Janus. Projekt i dokumentację na kanalizację podciśnieniową sporządził poprzedni Zarząd. Burmistrz dodał, że w sprawie p. Jabłońskiego odbyły się komisje z udziałem pracowników ZAMK-u oraz „Aquabellis-u”, którzy stwierdzili nieprawidłowe odpowietrzenie. Burmistrz zapytał czy kiedyś ubliżył p. Jabłońskiemu, tak jak zrobił to zainteresowany.

Przewodniczący Rady poinformował, że przekaże radnym pismo p. Burmistrza, będące odpowiedzią na list otwarty z odpowiednim komentarzem. Dodał, że nie wie dlaczego list z miesiąca lipca tak późno trafił do Rady.

Radny Kazimierz Lis przytoczył maksymę łacińską. Dodał, że chciał znać relację dwóch stron, dlatego odbył rozmowę ze strażakami i poprosił o wyjaśnienia Burmistrza. Odnośnie sprawy p. Jabłońskiego radny Lis poinformował, że uczestniczył w wizji lokalnej w mieszkaniu zainteresowanego i nie ma odpowietrzenia w głównym pionie.

Przewodniczący Rady stwierdził, że jest mu przykro z sytuacji, którą spotkała p. Jabłońskiego

Pan Alojzy Jabłoński poinformował, że sprawę zgłosił w ubiegłym roku, zostało to wykonane , ale nieprawidłowo. Instalacja jest wadliwa i taką instalację przyjął p. Burmistrz. Pan Jabłonski poinformował, że jeśli  Burmistrz nie wpłynie na dyrektora ZAMK-u , aby sprawa została naprawiona, to zostanie to w inny sposób załatwione.

Odnosnie wystąpienia p. Jabłońskiego Burmistrz poinformował, że są protokoły z wizyt komisji  z ZAMK-u oraz „Aquabeliss-u”.

Burmistrz zwrócił się do radnego Lisa, aby w sprawie zachowania strażaków zwrócił się także o opinię do prezesa „Aquabellis” oraz do komendanta Straży Miejskiej. Na tą okoliczność są zdjęcia obrazujące postępowanie strażaków. Dodał, że gdyby skarga wpłynęła do Burmistrza, to została by ona odpowiednio rozpatrzona.

Pan Alojzy Jabłoński poinformował, że Burmistrz zakłamuje sprawę , na co ma świadków.

Przewodniczący Rady poinformował, że uczestniczył w Komisji w mieszkaniu p. Jabłońskiego i stwierdzić należy , że pracownik oddelegowany do załatwienia sprawy nie do końca był do tego przygotowany.

 

 XIII. Zakończenie.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej Roman Szuberski trzykrotnym uderzeniem „Laską Przewodniczącego” zakończył obrady XXV Sesji Rady Miejskiej w Rogoźnie.

 

Posiedzenie zakończono o godz. 21.30.

 

Protokół sporządziła Beata Ryga.

 

Rogoźno, dnia 9 września 2008 roku.

 

 

» powrt
Ilo odwiedzin : 667969_______________________________________ Serwis miejski - www.rogozno.pl | e-mail: bip@rogozno.pl
Powered by keoBIP